• Pillan W

Resa med barn till Portugal

Hej,
    Vi ska åka till Portugal i juni med vår son som är då 14 månader. Är det någon som har varit där med småbarn? Hur är det med barnmaten och blöjor där nere? Är det bra och finns det några märken som ni kan rekomendera? Eller dom kanske har samma som vi har här hemma. Har ni något tips på en bra sulkyvagn för resor?, vi vill inte ta med våran stora sittvagn.

• Svar på tråden Resa med barn till Portugal
  • gemelli

Jag har bott i portugal med småbarn, dock 9 år sen.
    Finns samma blöjor och nestle mat där ner samma som hemma.

• Mini B

Portugal är väldigt modernt och jag tror du kommer att hitta det mesta (det finns vissa enorma varuhus). Har själv dock inte varit där med barn, så kanske det är något som saknas.

Tänk på att ni knappast kan bada med småbarn i havet eftersom det är jättevågor och underströmmar längs Atlantkusten. Däremot har många hotell som ligger vid havet egen pool, så det ska nog gå bra ändå.

En annan sak som jag kan tänka mig kan ställa till problem är om man kör bil. De vägar som inte är motorvägar, och det är ju de man vill ta, är ganska små och ytterst kringelikrokiga. Dessutom är det sällan som kartan stämmer. Så räkna med att allt kommer att ta längre tid och att ni kan köra lite fel ibland. Ganska charmigt faktiskt, men ha det i åtankte om ni har barn med i bilen.

• Sueca maluca

Hej, jag bor i Portugal sen 4 år tillbaka. Min son är bara 5 månader så jag har inte börjat med barnmat ännu. När det gäller blöjer så tycker jag DODOT är bra, det är ett portugisiskt märke som är ungefär som Libero, det finns en rad riktigt dåliga blöjor som känns som en plastpåse med vadd i att trä på, så gå efter ett säkert kort.
    En sulkyvagn kan vara en väldigt bra idé! Jag tog med mig en svensk vagn och jag kommer inte igen kassan på varuhusen med den... Vagnarna här är mindre.
    Det finns långa rader med barnmat på de större varuhusen, leta efter varuhus som Continente, CarreFour eller Jumbo. MiniPreço och PingoDoce är mindre affärer med inte så stort utbud.

Hoppas ni har en trevlig semester här, har ni några andra funderingar så fråga gärna.
    Anna

• Pillan W

Hej,
    Tack för tipsen. Vi har köpt en BMX resesulky och den är inte så bred, omkring 52 cm vid hjulen så den bör nog gå igenom kassan på varuhusen. Jättebra att vi fick tips om blöjmärke men vi har tänkt att ta med blöjar men man vet ju aldrig, dom kan ju ta slut.
    Det ska bli jättekul att åka till Portugal, vi har aldrig varit där. Lite spännande att åka med barn. Vi ska åka till Monte Gordo, sägs att det är ett familjevänligt ställe.

Svar på tråden Resa med barn till Portugal