• Sat 5 Oct 2019 20:10
    187 visningar
    3 svar
    3
    187

    Plastikoperation?

    Hej på er!

    Jag behöver råd från någon som gjort en plastikoperation / varit anhörig till någon som genomgått den processen.

    Jag har haft ätstörningar sen jag var 12 år och har suttit i tusentals timmar av terapi och provat olika behandlingsformer utan att känna att jag någonsin blivit "frisk". Jag är fysiskt frisk, d.v.s jag är inte underviktig och har nyligen fått tillbaka en regelbunden mens från mitt senaste återfall men jag mår inte bra. Jag är så otroligt obekväm i min kropp så att jag antingen dalar ner i ett allvarligt återfall eller isolerar mig från omvärlden för att jag känner mig så ful. När jag ligger på en ohälsosamt låg vikt så känner jag mig "trygg" och mår bra, eller åtminstone bättre än jag gör när jag ligger på min set point. Men jag blir orkeslös, trött, kall och apatisk vilket inte funkar i min hektiska vardag där jag förväntas klara av både jobb, plugg och det sociala. Dessutom vill jag ju inte leva i den här "berg-och-dal-banan" med en anorexi som tar greppet om mig periodvis. 

    Eftersom jag nyligen blivit myndig och besitter möjligheten att göra plastikoperation och fixa mina värsta komplex så funderar jag på om det är värt att göra det?

    Jag är fullt medveten om att man bör ha en hälsosam inställning innan man lägger sig under kniven men då jag levt med det här så länge och ingen mentalträning verkar hjälpa så känns det som att det kan vara värt ett försök. 

    Jag undrar därför om ni tror att det är en helt idiotiskt idé att ta till plastikkirurgi? Var processen jobbig mentalt för er? Hittade ni "nya" komplex/saker att fixa?

    Jag vill också tillägga att jag är en tillsynes hälsosam människa som rör på sig, äter sunt (förutom i svältperioder) och som alltså inte kan gå efter rådet att "träna" sig till en kropp som känns bra. Dels för att jag blir manisk av att träna mot ett fysiskt mål och också för att jag inte når de resultaten via träning. Min strävan är inte en kropp med definierade muskler utan helst en kropp utan muskler alls. 

    Vill jättegärna höra era synpunkter och råd, vet inte alls hur jag ska göra men vill heller inte må såhär dåligt hela mitt liv.

  • Svar på tråden Plastikoperation?
  • Sat 5 Oct 2019 20:17
    #1

    Tror inte det är någon bra väg för dig. Börja karva lite här och lite där. Till slut kommer du att se ut som Frankensteins monster på riktigt.

  • Sat 5 Oct 2019 20:35
    #2

    Hahah Frankensteins monster hade jag inte tänkt på. Ska skriva detta under min lista med "Eventuella nackdelar".Skrattande

  • Anonym (anon)
    Sat 5 Oct 2019 20:46
    #3

    Jag opererade näsan medan jag fortfarande hade BDD, vilket lite liknar anorexi som sjukdom gällande tankesättet. 

    Näsplastik som jag trodde skulle få mig att må lite bättre, och som jag trodde jag hade realistiska tankar kring då jag enbart förväntade mig en förbättring inget mirakel, visade sig vara helt värdelöst. Förutom att jag fick en hel drös komplikationer kring operationen samt resultatet, och därför även var "tvungen" att operera mig två gånger till, var det ju samma person i spegeln. Mina hjärnspöken var ju kvar. Jag fortsatte bara vara fixerad vid vad som kunde bli bättre, både på näsan men resten av kroppen också. Mådde inte ett dugg bättre över mig själv. Kirurgi kan inte fixa mentala problem och så länge du fortfarande lider av allvarliga psykiska besvär kommer du inte att kunna uppskatta eller må bra av resultaten. Kom också ihåg att plastikkirurgi fortfarande är kirurgi, det är fortfarande en operation. Väldigt allvarliga saker kan hända. Gör inte misstaget att tro att det bara händer andra, inte dig själv, för det trodde jag också men sedan hände det såklart ändå. Det är även vanligt att det rent utseendemässigt går fel och kan även bli värre. Även det hände mig först och det ledde till ännu djupare depression och ångest. 

    Jag förstår att du är trött på att må dåligt men en operation kommer inte hjälpa dig på något sätt. 

Svar på tråden Plastikoperation?