• Anonym (F)

Bjuda in förskolans barn till gruppfotografering, ubgefär som skolfoto.

Det kommer inte ske någon gruppfotografering av barnen så som man gjorde förr. Men tror att det skulle vara roligt för barnen att ha en bild på sig med sina komposar på förskolan.

Jag tänkte om man kan bjuda in alla som vill på en egen liten fotografering. Men funderar då hur sjutton det ska gå till. Om jag gör detta så är det vikitgt att alla blir bjuden och att ingen känner sig tvungen till att vara med. Jag funderar på om jag ska skriva en inbjudan och ge till alla barn på avdelningen. Men får man det? Får man skicka inbjudningar på förskolan?

Sen tänkte jag hur sjutton löser man med en plats? Kanske går på en allmän plats eller ska jag bjuda hem alla?

Men tänkte göra det enkelt, ta bild med mobilkamera, framkalla en bild var till alla som kommer så får man betala vad bilden kostar bara.

Har ni andra ideer? Eller någon som gjort nåt liknande själv?

• Svar på tråden Bjuda in förskolans barn till gruppfotografering, ubgefär som skolfoto.
  • ttr

Man kan göra sånt utanför förskolans öppettider. Bäst att samlas vid förskolan tycker jag. Rent praktiskt hade vi flera som inte kom. Man har ju planer och aktiviteter osv men värt ett försök i alla fall.

• Anonym (Fotograf)

Det bästa är väl att höra med lärarna. Och sen sätta upp information i god tid men inte för god tid så de glömmer.

Kanske kan ni samlas efter skoltid på en plats på skolan där det är valfritt att dyka upp för en gruppbild. De som inte vill vara med behöver inte gå dit. Föräldrarna måste ge sitt godkännande innan. Du kan inte dela ut bilderna hur som helat eller publicera utan deras tillåtelse. Enligt lag får du, men med risk för osämja så hade jag låtit bli det.

Dagsljus i skuggan får du bäst ljus. Låt alla barn ställa upp sig sen justerar du genom att flytta runt de som är långa och korta. Sparar tid. Säg nått kul så de ler och klick!

• HSOF

Väldigt trist att denna gamla fina tradition av skolfoto är bortplockad. Förstår inte varför man bara Inte lät de barn som inte vill vara med slippa att vara med så hade vi andra kunnat fortsätta med denna fina tradition med skolfoto och skolkatalog.

• Anonym (F)
    HSOF skrev 2019-10-06 10:49:43 följande:

Väldigt trist att denna gamla fina tradition av skolfoto är bortplockad. Förstår inte varför man bara Inte lät de barn som inte vill vara med slippa att vara med så hade vi andra kunnat fortsätta med denna fina tradition med skolfoto och skolkatalog.

Förstår problematiken med bilder i skolor och förskolor även om det är jättetråkigt för oss som vill kunna ha bilder. Vi får inte fotografera vid lucia heller. Problemet kom väl när föräldrar tog bilder på sina och andras barn för att sedan dela på facebook utan medgivande från alla. Jättetråkigt när sociala medier växte och folk inte visade den respekten för alla som hamnade på bild. Men ibland är förbudet ändå nödvändigt för att det kan finnas barn med skyddad identitet.

Men håller definitivt med om att det är jättetråkigt att inte traditionen med skolfoto får leva kvar. Minns att jag tyckte det var så kul. Även kul idag att kunna plocka fram gruppbilden från nör jag själv gick på dagis tidigt 90-tal.
  • Anonym (F)
    ttr skrev 2019-10-06 09:10:13 följande:

Man kan göra sånt utanför förskolans öppettider. Bäst att samlas vid förskolan tycker jag. Rent praktiskt hade vi flera som inte kom. Man har ju planer och aktiviteter osv men värt ett försök i alla fall.

Absolut värt ett försök. Förstår att det kan bli svårt för flera att komma dit pga andra aktiviteter och för att vissa även inte vill låta sina barn fotograferas. Men tror att det även finns föräldrar som mig som ändå vill ha en gruppbild på kompisarna

Tror du man får lägga inbjudningar till alla föräldrar på barnens hatthyllor? Sällan man möter föräldrsr ifarstun. Och vill att alla ska känna att dom ändå fått en inbjudan fastän vissa väljer bort det
  • Anonym (F)
    Anonym (Fotograf) skrev 2019-10-06 09:16:42 följande:

Det bästa är väl att höra med lärarna. Och sen sätta upp information i god tid men inte för god tid så de glömmer.

Kanske kan ni samlas efter skoltid på en plats på skolan där det är valfritt att dyka upp för en gruppbild. De som inte vill vara med behöver inte gå dit. Föräldrarna måste ge sitt godkännande innan. Du kan inte dela ut bilderna hur som helat eller publicera utan deras tillåtelse. Enligt lag får du, men med risk för osämja så hade jag låtit bli det.

Dagsljus i skuggan får du bäst ljus. Låt alla barn ställa upp sig sen justerar du genom att flytta runt de som är långa och korta. Sparar tid. Säg nått kul så de ler och klick!

Tänkte som sagt göra detta med så mycket respekt som möjligt för alla. Inga krav på att man ska behöva uppge namn. Mer än barnets förnamn så bilden hamnar rätt sen. Sen tänkte jag informera om att jag inte vill att npgon lägger ut bilden på internet. Personligen delar jag inga bilder alls på andra utan medgivande. Denna bild tänkte jag enbart ha för dottern. Baea för att hon ska tycka det är kul.

Vet inte hur vi praktiskt ska lösa detta då det är kallare ute nu. Bäst att vänta till våren kanske dels för att barnen är större då och för att det är varmare. Dom flesta är vid 2 års åldern nu.

Tack för ditt tips.
  • Anonym (Fotograf)
    Anonym (F) skrev 2019-10-06 12:05:46 följande:

Tänkte som sagt göra detta med så mycket respekt som möjligt för alla. Inga krav på att man ska behöva uppge namn. Mer än barnets förnamn så bilden hamnar rätt sen. Sen tänkte jag informera om att jag inte vill att npgon lägger ut bilden på internet. Personligen delar jag inga bilder alls på andra utan medgivande. Denna bild tänkte jag enbart ha för dottern. Baea för att hon ska tycka det är kul.

Vet inte hur vi praktiskt ska lösa detta då det är kallare ute nu. Bäst att vänta till våren kanske dels för att barnen är större då och för att det är varmare. Dom flesta är vid 2 års åldern nu.

Tack för ditt tips.

Ett annat tips är att gå ut med en lapp om att samla in pengar till en fotograf som kan komma. Då behöver ingen förälder oroa sig att bilderna hamnar i felaktiga händer. Och du kan släppa allt ansvar. Många fotografer kommer ut på plats. Min affärsidé bygger bla på att jag kommer till kunden. Tar med belysning och bakgrund så som man gjorde förr, fast jag kommer hem till kunden. Så gör många. Bara att googla, eller kolla fb.

Folk är nog dessutom mer villiga att fotografera om bilderna är tagna av någon professionell.

Att fånga höstens färger är fantastiskt men samtidigt är det som du säger, lättare när barnen blir lite större och ni föräldrar lärt känna varandra lite mer.
  • Anonym (K)

På vår förskola har vi en förälder som är kompis med en fotograf. Hon har kommit till förskolan en em när förskolan stänger tidigt pga apt och så har vi gått till parken bredvid och tagit gruppbilder på de olika avdelningarna. De som vill har även kunnat boka in för att ta porträtt- och/eller syskonbild på samma gång. Det är självklart frivilligt att vara med och man behöver inte heller köpa bilderna om man inte vill. Vid parken finns en lokal som man kan hyra så är det dåligt väder är vi där och då får alla bidra med ca 20 kr för lokalhyran men hittills har det alltid varit fint väder så vi ha varit ute och fotat. Det funkar jättebra! Vi har tagit upp det på föräldramöten och sedan har information om dag och tid kommit ut med lappar som satts upp i hallen på förskolan tillsammans med annan info från förskolan. Det är alltså föräldrarna som arrangerar det hela men förskolan har hjälpt till med att gå ut med informationen till alla föräldrar.

• Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2019-10-06 12:05:46 följande:

Tack för ditt tips.

Vi tar fotot på våren. Då är det oftare bättre väder och det är ljusare. I våras var det dock rätt kallt just den dagen bilden skulle tas så barnen satt i överdragsbyxor, fleece och gummistövlar. Själv tycker jag det är rätt charmigt när det är en förskolebild. Det är ju faktiskt så de ser ut när de är där, inte uppklädda till tänderna som det lätt blir för många barn om bilden tas inne. :)
  • Anonym (-)

Ring Photomic så skickar dom ut fotograf för grupp och porträtt.

Boka lokal i din kommun.

• Anonym (A)
    Anonym (Fotograf) skrev 2019-10-06 09:16:42 följande:
    +1
  • HSOF
    Anonym (F) skrev 2019-10-06 11:57:14 följande:
    Förstår problematiken med bilder i skolor och förskolor även om det är jättetråkigt för oss som vill kunna ha bilder. Vi får inte fotografera vid lucia heller. Problemet kom väl när föräldrar tog bilder på sina och andras barn för att sedan dela på facebook utan medgivande från alla. Jättetråkigt när sociala medier växte och folk inte visade den respekten för alla som hamnade på bild. Men ibland är förbudet ändå nödvändigt för att det kan finnas barn med skyddad identitet.

Men håller definitivt med om att det är jättetråkigt att inte traditionen med skolfoto får leva kvar. Minns att jag tyckte det var så kul. Även kul idag att kunna plocka fram gruppbilden från nör jag själv gick på dagis tidigt 90-tal.
    Ja men även om det finns barn som inte vill eller kan vara med av olika anledningar så behöver man inte ta bort hela fotograferingen. Vi får vid varje nytt skolår ändå fylla i listor om vi är okej med att våra barn syns på exempelvis sociala medier, fasta bildar eller annat. Så då är det bara att ta bild både barnen som tillåts att vara med.

Håller med hur många gånger har man inte kollat tillbaka i skolkataloger från uppväxten mm. Hade tur att mina barn iallafall fick vara med om några fotograferingar. Tyvärr så kommer de själva inte kunna kika tillbaka som vi har haft möjligheten att göra, vilket gör en lite ledsen.
  • Guldbarb
    HSOF skrev 2019-10-06 18:15:04 följande:

Ja men även om det finns barn som inte vill eller kan vara med av olika anledningar så behöver man inte ta bort hela fotograferingen. Vi får vid varje nytt skolår ändå fylla i listor om vi är okej med att våra barn syns på exempelvis sociala medier, fasta bildar eller annat. Så då är det bara att ta bild både barnen som tillåts att vara med.

Håller med hur många gånger har man inte kollat tillbaka i skolkataloger från uppväxten mm. Hade tur att mina barn iallafall fick vara med om några fotograferingar. Tyvärr så kommer de själva inte kunna kika tillbaka som vi har haft möjligheten att göra, vilket gör en lite ledsen.

Ett dilemma med fotograferingen i förskolor som jag hört var den stress och dramatik som ofta uppstod när det var dags att fotas. Speciellt med de yngre barnen. 3-4 pedagoger som ska få 15-20 barn att sitta stilla och se in i en kamera är inte det lättaste. Ofta är det någon/några som är trött/hungrig då dessutom. Nu stoppar ju GDPR det helt och hållet dock.

En lösning hade ju varit att ha med alla föräldrar med men det finns problem med det också. Därav att det i så fall måste ordnas utan förskolan inblandning.
  • Anonym (GH)

Ja man får lägga inbjudningar på förskolan om man bjuder alla. På mitt förra jobb tog vh ett gruppfoto på den årliga sommaravslutningsfesten. Vi höll till på en lekplats. Pedagogerna var med. Enklast är väl att göra så.

• HSOF
    Guldbarb skrev 2019-10-06 20:32:31 följande:

Ett dilemma med fotograferingen i förskolor som jag hört var den stress och dramatik som ofta uppstod när det var dags att fotas. Speciellt med de yngre barnen. 3-4 pedagoger som ska få 15-20 barn att sitta stilla och se in i en kamera är inte det lättaste. Ofta är det någon/några som är trött/hungrig då dessutom. Nu stoppar ju GDPR det helt och hållet dock.

En lösning hade ju varit att ha med alla föräldrar med men det finns problem med det också. Därav att det i så fall måste ordnas utan förskolan inblandning.

Ja men det problemet har ju funnits i alla tider, är ju ingen ursäkt för att plocka bort det.

Vi skriver inför varje nytt läsår på en lapp där vi godkänner just det här och egentligen är det nog bara en liten högljudd klick som har något emot det här. Synd att hela samhället ska ställa om för dem.
  • Guldbarb
    HSOF skrev 2019-10-06 20:52:23 följande:

Ja men det problemet har ju funnits i alla tider, är ju ingen ursäkt för att plocka bort det.

Vi skriver inför varje nytt läsår på en lapp där vi godkänner just det här och egentligen är det nog bara en liten högljudd klick som har något emot det här. Synd att hela samhället ska ställa om för dem.

Varför skulle det inte vara en anledning till att plocka bort det? Nya lärare och barn varje år i verksamheterna, ny forskning, högre krav på vad som ska ingå m.m. Kraven för att få till det bör helt enkelt inte ligga på lärarna och olika kommuner tog bort fotografering vid olika tillfällen.
  • HSOF
    Guldbarb skrev 2019-10-06 20:58:16 följande:

Varför skulle det inte vara en anledning till att plocka bort det? Nya lärare och barn varje år i verksamheterna, ny forskning, högre krav på vad som ska ingå m.m. Kraven för att få till det bör helt enkelt inte ligga på lärarna och olika kommuner tog bort fotografering vid olika tillfällen.

Vi har haft skolfotografering sedan tja vet när. Men du pratar om förskola/dagis nu? Där vet jag inte hur det varit men skolfoto så är barnen lite större och det brukar knappast vara några sådana besvär.
  • Anonym (F)
    Anonym (-) skrev 2019-10-06 13:50:57 följande:

Ring Photomic så skickar dom ut fotograf för grupp och porträtt.

Boka lokal i din kommun.

Kostar inte det en förmögenhet??
  • Anonym (-)
    Anonym (F) skrev 2019-10-11 22:41:08 följande:

Kostar inte det en förmögenhet??

Nej, det kostar dig ingenting.
Svar på tråden Bjuda in förskolans barn till gruppfotografering, ubgefär som skolfoto.