• sabia

hjälp önskar. snälla...............

jag ringde till huddingensjuk igår för att bärätta för de att jag fick mens. då sa bm till mig att jag skulle börja med progesteron 3 gånger om dagen å progynon 2 gånger om dagen, men jag hann aldrig fråga varför jag ska äta å använda progesteron. jag fick en ny tid den 23/3. SNÄLLA vet ni varför jag ska behöva ta allt detta? ÄR det någon som kan hjälpa mig med mina frågor. kram på er

• Svar på tråden hjälp önskar. snälla...............
  • Kickan73

Progynon används för att bygga upp livmoderslemhinnan så den blir tjock och fin. Progesteronet brukar tas några dagar innan FET och behövs för att ägget ska kunna utvecklas, eller något i den stilen. :)

• Agronom

Progestoron är gulkroppshormon som skickar ut signaler att kroppen inte ska stöta ut livmoderslemhinnnan (mens). Detta hormon utsöndras från gulkroppen (där äggblåsan suttit) och är man gravid så fortsätter embryot att producera progestoron graviditeten ut.

När man gör IVF så har man ju inga gulkroppar då man har gått in och styrt hela processen så då får man ta progestoron fram tills att fostret kan producera eget.

Svar på tråden hjälp önskar. snälla...............