• modsey

    Vegetarisk mat i skolan

    Börjar med att skriva att vi definitivt äter vegetarisk mat hemma. All frukost och minst 2 ggr i veckan av middagarna. Barnen är allätare, nästan ...men när det är vegetarisk mat i skolan kommer de hem vrålhungriga.
    Jag förstår verkligen att de inte äter rätterna som serverar och att det närmast "skrämmer" barnen att välja vegetariskt. " Vi slänger ju maten mamma för det är inte gott". Alla dessa böngrytor, linssopppor, varje vecka! Det finns ju masa enkla och förhållandevis billiga rätter som många barn gillar; vegetariska lasagner, pasta och tomatsås ( som de ´mosar in linser i och förstör...)risotto, löksoppa, tomatsoppa, svampsoppa, potatissoppa, rotsaksgratäng, pannkaka, ugnsomelett, ugnspannkaka osv.

    Har era barn bra vegetarisk mat i skolorna?

  • Svar på tråden Vegetarisk mat i skolan
  • Gasellen87

    På den skolan där jag arbetar så finns det ett vegetariskt alternativ varje dag. Däremot känner jag inte igen att det är "konstiga" maträtter. Här är det tvärtom oftast väldigt gott och många barn väljer att ta av det vegetariska, även jag själv. För det mesta är det likt den "ordinarie" maträtten. Ex lasange blir veglasange, köttgryta blir Quorngryta osv.

  • modsey
    Gasellen87 skrev 2019-10-07 18:35:03 följande:

    På den skolan där jag arbetar så finns det ett vegetariskt alternativ varje dag. Däremot känner jag inte igen att det är "konstiga" maträtter. Här är det tvärtom oftast väldigt gott och många barn väljer att ta av det vegetariska, även jag själv. För det mesta är det likt den "ordinarie" maträtten. Ex lasange blir veglasange, köttgryta blir Quorngryta osv.


    Vad bra:)

    Här verkar de ha en förkärlek till bönor och linser
Svar på tråden Vegetarisk mat i skolan