• Anonym (socpolis)

Någon som gått polishögskolan?

Jag har läst till socionom 3,5 år. Blev klar för ett par år sedan. Jag känner nu att det inte är helt rätt. Jag har jobbat ett tag på häkte och inom frivården men också inom socialtjänsten med både vuxna och barn. Det känns inte helt rätt. Jag drar mig mer och mer mot polis. Men kommer jag orka läsa 2,5 år till?

Någon som läst denna utbildning? Hur jobbig är examinationerna? Hur mycket plugg är det?

Det absolut optimala är ju om någon läst socionom OCH polis som kan säga skillnaderna/likheterna?

• Svar på tråden Någon som gått polishögskolan?
  • Anonym (Ylva)

Jag är med inne på att plugga till polis. Känner några som gör det. Min känsla är att det skiljer sig en hel del från en annan högskoleutbildning då den inte riktar sig mot att man ska kunna forska. Språkkravet i inlämningsuppgifter verkar inte vara särskilt högt, ingen akademisk svenska direkt. Tentorna varierar vissa är som ett case typ att man ska förhöra människor. Då förhör man olika figuranten (skådespelare typ) som fått en till tilldelad sig. En kan vara knäpptyst och en annan i chock. Vissa tentor är spärrtentir som du måste klara av för att få fortsätta. Man får totalt tre försök lyckas man inte får man gå om terminen. Brottsbalken är en tuff tenta och kräver att man pluggar ordentligt till.

Hur mycket man behöver plugga är nog individuellt. Hur hade du det när du läste socionom? Behövde du plugga mycket eller lärde du dig mycket av föreläsningarna?

Att plugga till polis så är du i skolan nästan alla dagar i veckan och har flera lektioner om dan. Vissa dagar kan bli väldigt långa.

• Anonym (C)

Vet flera som läst till polis som säger att det var lättare än gymnasiet. Vet dock att de kan ha lite knepiga tentor på Södertörn, väldigt höga krav för att ens klara tentan och svårförståeliga frågor.

Vad vill du jobba med som polis? Yttre tjänst eller utredare?

• Anonym (socpolis)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-08 08:48:02 följande:

Jag är med inne på att plugga till polis. Känner några som gör det. Min känsla är att det skiljer sig en hel del från en annan högskoleutbildning då den inte riktar sig mot att man ska kunna forska. Språkkravet i inlämningsuppgifter verkar inte vara särskilt högt, ingen akademisk svenska direkt. Tentorna varierar vissa är som ett case typ att man ska förhöra människor. Då förhör man olika figuranten (skådespelare typ) som fått en till tilldelad sig. En kan vara knäpptyst och en annan i chock. Vissa tentor är spärrtentir som du måste klara av för att få fortsätta. Man får totalt tre försök lyckas man inte får man gå om terminen. Brottsbalken är en tuff tenta och kräver att man pluggar ordentligt till.

Hur mycket man behöver plugga är nog individuellt. Hur hade du det när du läste socionom? Behövde du plugga mycket eller lärde du dig mycket av föreläsningarna?

Att plugga till polis så är du i skolan nästan alla dagar i veckan och har flera lektioner om dan. Vissa dagar kan bli väldigt långa.

Ok. Tack för info!

Jag har alltid haft läshuvud. Men även om jag lärde mig mycket från föreläsningarna var det mycket att läsa i böckerna också.. Det svåraste som jag tyckte var just forskningsfokuset. Tyckte inte utbildningen alls hade något fokus på det man faktiska ska arbeta med sen...

Polisutbildningen finns även på distans. Skulle nog läsa den på distans i så fall då närmaste utbildning ligger 4 timmar bilresa bort och jag har familj och barn som jag helst inte vill flytta på.
  • Anonym (socpolis)
    Anonym (C) skrev 2019-10-08 20:51:10 följande:

Vet flera som läst till polis som säger att det var lättare än gymnasiet. Vet dock att de kan ha lite knepiga tentor på Södertörn, väldigt höga krav för att ens klara tentan och svårförståeliga frågor.

Vad vill du jobba med som polis? Yttre tjänst eller utredare?

Okej. Kommer läsa via Umeå i sånt fall.

Jag vet faktiskt inte exakt vad. Jag tycker båda delarna är så otroligt intressanta och lockande. Men man kanske får en känsla under utbildningen vad som lockar mest?

Men som jag förstått är det en trappstege typ? Först kan man arbeta som polisassistent? Sen successivt stegra i "graderna"?
  • Anonym (C)
    Anonym (socpolis) skrev 2019-10-10 23:52:31 följande:

Okej. Kommer läsa via Umeå i sånt fall.

Jag vet faktiskt inte exakt vad. Jag tycker båda delarna är så otroligt intressanta och lockande. Men man kanske får en känsla under utbildningen vad som lockar mest?

Men som jag förstått är det en trappstege typ? Först kan man arbeta som polisassistent? Sen successivt stegra i "graderna"?

Om du vill jobba som utredare kan du vara civil nämligen, då behöver du inte läsa till polis.

Jo när man är klar med utbildningen blir man polisassistent. Tidigare blev man inspektör efter ett visst antal år, numer krävs det en viss tjänst för att bli inspektör. Sen går ju ett fåtal vidare uppåt.
  • Anonym (kapten)

Läshuvud är inte så viktigt om du vill bli mördare i samhällets tjänst. Huvudsaken är att du har tvivelaktig människosyn och kan svinga en batong

• Anonym (socpolis)
    Anonym (kapten) skrev 2019-10-11 06:55:31 följande:

Läshuvud är inte så viktigt om du vill bli mördare i samhällets tjänst. Huvudsaken är att du har tvivelaktig människosyn och kan svinga en batong

Hur menar du nu?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (socpolis) skrev 2019-10-10 23:50:11 följande:

Ok. Tack för info!

Jag har alltid haft läshuvud. Men även om jag lärde mig mycket från föreläsningarna var det mycket att läsa i böckerna också.. Det svåraste som jag tyckte var just forskningsfokuset. Tyckte inte utbildningen alls hade något fokus på det man faktiska ska arbeta med sen...

Polisutbildningen finns även på distans. Skulle nog läsa den på distans i så fall då närmaste utbildning ligger 4 timmar bilresa bort och jag har familj och barn som jag helst inte vill flytta på.

Har du kollat upp fyskraven? Ett tips är att börja träna nu. Tränar du redan nu i nån form så är det bra. Det är ju ett simtest man gör innan och den ligger ute vad som krävs att man ska klara. Sen är det kondition på cykel och sen styrka. Finns lite tips på övningar man kan köra för att bygga upp styrkan. Kan tänka mig att den är svårast, gissar på att du är kvinna. Även om kvinnor har lägre krav så tränar de flesta inte styrketräning. Är även en viss teknik man ska ha i lyftet men det vet jag inte hur den är.

Det är få som kommer in första gången de sökt så va beredd på att det kanske tar två försök kanske tre.
  • Anonym (socpolis)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-11 09:40:16 följande:

Har du kollat upp fyskraven? Ett tips är att börja träna nu. Tränar du redan nu i nån form så är det bra. Det är ju ett simtest man gör innan och den ligger ute vad som krävs att man ska klara. Sen är det kondition på cykel och sen styrka. Finns lite tips på övningar man kan köra för att bygga upp styrkan. Kan tänka mig att den är svårast, gissar på att du är kvinna. Även om kvinnor har lägre krav så tränar de flesta inte styrketräning. Är även en viss teknik man ska ha i lyftet men det vet jag inte hur den är.

Det är få som kommer in första gången de sökt så va beredd på att det kanske tar två försök kanske tre.

Jag vet vad fyskraven är. Har tränat många år både kondition och styrketräning på gym. Simmar även en del. Har inte gjort testerna men känner mig inte tveksam till att jag inte skulle klara dem.
  • Anonym (Ie)
    Anonym (kapten) skrev 2019-10-11 06:55:31 följande:

Precis, bättre att låta mördare, våldtäktsmän och andra kriminella avskum få hålla på som de vill. Det är ju så synd om kriminella som förstör andra människors liv.
  • deski

Intressant - men Ni som vill bli poliser måste också tänka på o förstå vad detta innebär-
    vad det är för jobb o vad som förväntas av Er.:

Börjar med Judas Iskariot - han har man fått lära sig var en föraktlig person som skvallrade på/förrådde Jesus.
    O Judas har blivit skälsordet för skvallerbytta/förrädare/angivare.

Sen har vi svenska militära:

www.hd.se/2007-05-02/forsvaret-forlorade-en-svensk-tiger

www.pinterest.ph/pin/296393219206616795/

Det heter också att - Vi Har INTE Politisk Polis i Sverige.

SOM POLIS ÄR MAN:

1. Regeringens/Politiska Maktens beväpnade Torpeder

2. Man är skyldig att inte behålla sin bit av puzzlet utan ange o sätta fast sina medmänniskor

3. Man är styrd av politikerna - i vissa fall skall man spionera på vänstergrupper/kommunister
    o sådana subversiva element - i andra fall beroende på valresultat skall man tolerera de tidigare
    o spionera o ange de som anses vara högersextrema.

NI SOM TYCKER ATT DETTA ÄR BRA - SKALL BLI POLISER

Här kommer Plusfaktorerna.

Ni är förordnade med fullmakt - alt kvasifullmakt o måste i princip få sparken av domstol.
    (dock finns viss delagation till PAN)

Vill Ni bli kriminella har Ni stora chanser att klara Er eftersom brotten utreds av Era arbetskamrater o
    varje dömd polis är lite av en skandal så man tyzztar gärna.

Blir Ni misstänkta för brott i tjänsten o kallas in till chefen behöver Ni inte uttala Er o vägrar Ni kan
    Ni inte få sparken för detta - vilket sker i privata sektorn.

Utredningar om anmälningar i tjänsten sköts av speciella RättshaveriAvdelningar vilket leder till att
    nästan allt läggs ner.

Ni får bra betalt - 80% av poliserna betalar statlig skatt.

LITE MEER NEGATIVT

Ni måzztte bära vapen eftersom det är en del av uniformen.

Organisationen är hierarkiskt o auktoritärt uppbyggd o Ni måzztte lyda.

Yrket är genomreglerat med en mängd föreskrifter.

Ni får inte ha Ert tjänstevapen hemma - om ni inte skall direkt ut på jobb nästa dag
    (så var det inte förr - då hade man vapnen hemma o fick normalt licens när man gick i pension
    så samhällets förtroende för Er som personer är inte så däär jäätttestooort)

MEN FÖR ER SOM EFTER ATT HA LÄST DETTA INSER ATT POLIS ÄR JOBBET FÖR MIG

Häng på för Polis är GuldJobbet

• Anonym (kapten)
    Anonym (Ie) skrev 2019-10-12 10:41:19 följande:
    Precis, bättre att låta mördare, våldtäktsmän och andra kriminella avskum få hålla på som de vill. Det är ju så synd om kriminella som förstör andra människors liv.
    Ja grova våldsbrott klaras ju alltid upp. Och inga resurser slösas på att spöa på fotbollssupportrar, skjuta oskyldiga med Downs syndrom eller rida ner demonstranter med häst och batong.

Poliser är allt som oftast hänsynslösa våldsverkare som håller varandra om ryggen. Vill du bli en sån, varsågod. 
Svar på tråden Någon som gått polishögskolan?