• Ariellan

    Dom såg något på KUB testet, myom, två livmödrar eller tvilling

    Idag var vi på KUB test. Allt såg normalt ut med bebisen. Har ett par sedan innan på 1 år. Barnmorskan sa att jag hade något bredvid min ena livmoder, antingen en till livmoder, ett myom eller en tvilling.

    Hon frågade om jag hade blött något vilket jag inte har, och om jag hade haft två livmödrar borde jag veta om det efter många vaginala och abdominella ultraljud jag gjort genom åren tycker jag, vårt första barn kom till via IVF.

    Hon sa också att det inte behövde vara något utan kan ha varit en artefarkt? Typ fel på ultraljudet?

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Dom såg något på KUB testet, myom, två livmödrar eller tvilling
  • Jag är bara jag

    2 livmödrar är synnerligen ovanligt och det hade självklart upptäckts långt innan eftersom ni gjort IVF. En tvilling hade ju också synts om det varit för KUB-test görs ju sent och då ska alla foster synas ordentligt. Myom är inte ovanligt alls och de brukar dessutom växa när man är gravid.

  • Ariellan
    Jag är bara jag skrev 2019-10-08 17:00:36 följande:

    2 livmödrar är synnerligen ovanligt och det hade självklart upptäckts långt innan eftersom ni gjort IVF. En tvilling hade ju också synts om det varit för KUB-test görs ju sent och då ska alla foster synas ordentligt. Myom är inte ovanligt alls och de brukar dessutom växa när man är gravid.


    Tack för svar! Vad gör man åt myom? Kan man ha dom utan att blöda något? Är i vecka 12+3.
  • Jag är bara jag
    Ariellan skrev 2019-10-08 17:08:26 följande:
    Tack för svar! Vad gör man åt myom? Kan man ha dom utan att blöda något? Är i vecka 12+3.
    I regel gör man ingenting åt myom. Många har det, de växer, men ställer sällan till det. Mitt var stort som gravid och liksom "åkte med" upp med livmodern så det satt i mellangärdet till slut och ömmade, men när jag fått barn krympte det ner igen. Blödde visserligen lite med båda barnen, men det berodde på annat.
  • Ariellan
    Jag är bara jag skrev 2019-10-08 17:15:43 följande:

    I regel gör man ingenting åt myom. Många har det, de växer, men ställer sällan till det. Mitt var stort som gravid och liksom "åkte med" upp med livmodern så det satt i mellangärdet till slut och ömmade, men när jag fått barn krympte det ner igen. Blödde visserligen lite med båda barnen, men det berodde på annat.


    Okej tack! Till saken hör kanske att jag för 11 dagar sedan var på UL för att bestämma längden på graviditeten, men då var det för tidigt för KUB så hade återbesökstid idag. Borde man inte sett myomet redan då isåfall? Det var visserligen två olika barnmorskor som utförde ultraljuden. Den första sa att allt såg normalt ut....
  • Jag är bara jag

    Det behöver ju inte vara nåt alls heller precis som hon sa. VUL och UL är aldrig 100-procentigt säkra vad gäller detaljer. Om allt ser bra ut och du inte blöder är det nog lugnt. Glad

  • Ariellan
    Jag är bara jag skrev 2019-10-08 18:10:54 följande:

    Det behöver ju inte vara nåt alls heller precis som hon sa. VUL och UL är aldrig 100-procentigt säkra vad gäller detaljer. Om allt ser bra ut och du inte blöder är det nog lugnt.


    Tack! Ja, jag tänker ju typ det värsta tänkbara, typ cancer?! Men då borde hon väl skickat mig vidare direkt? Hon skulle be en läkare titta på bilderna om en vecka...
  • JodiBabe
    Ariellan skrev 2019-10-08 18:16:24 följande:
    Tack! Ja, jag tänker ju typ det värsta tänkbara, typ cancer?! Men då borde hon väl skickat mig vidare direkt? Hon skulle be en läkare titta på bilderna om en vecka...
    Tänkte just skriva, begär att en läkare gör ett utlåtande.

    Bra att en läkare ska kolla!
  • Ariellan
    JodiBabe skrev 2019-10-08 19:19:40 följande:

    Tänkte just skriva, begär att en läkare gör ett utlåtande.

    Bra att en läkare ska kolla!


    Ja, känns så långt till nästa tisdag bara...
  • JodiBabe
    Ariellan skrev 2019-10-08 19:38:40 följande:
    Ja, känns så långt till nästa tisdag bara...
    Om det är myom är det inte farligt iaf (har det själv)

    Är gravid och eventuellt kommer ett ligga i vägen för att föda vaginalt, men det har de koll på.
Svar på tråden Dom såg något på KUB testet, myom, två livmödrar eller tvilling