• Anonym (Kaffedraken)

    Slutat med p-piller, hur många dagar till ägglossning?

    Hej, 

    Ni som slutat med p-piller och blivit gravid tidigt, hur många dagar efter p-pillerstopp tog det till ägglossning eller +? 

    Tog mitt sista den 27/9 och undrar lite om det skulle kunna vara möjligt att ägglossningen skedde tätt efter, och inte ca. 14 dagar som en "vanlig" cykel. 
    Undrar lite om det skulle kunna ha tagit sig redan?

  • Svar på tråden Slutat med p-piller, hur många dagar till ägglossning?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det tar ofta flera månader, för kroppen behöver återställa hormonhalten. 

    Det är ovanligt att få igång ÄL direkt efter bara några veckor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick igång ägglossning ca 1,5 vecka efter jag slutade med p-piller (åt dem i ca 12 år). Så det måste inte ta lång tid!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror helt på hur din kropp funkar. Vissa får igång äl direkt och för andra kan det ta upp mot ett halvår.

    Det beror också lite på vilka p-piller man har tagit. De p-piller som ofta hämmar ägglossning helt när man tar dem påverkar också oftast längre efteråt. Speciellt de med höga doser av gestagen som cerazette.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Väldigt individuellt! För mig tog det ungefär två månader innan ägglossning och mens var regelbunden igen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag blev gravid nästan exakt 6 veckor efter att jag tog sista p-pillret :) Hade en vanlig mens mellan p-pillerstoppet och plusset!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag slutade med-piller och plussade tre veckor senare. Dock slutade den graviditeten i missfall men ägglossningen kom igång snabbt även efter missfallet. Så det kan gå snabbt!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Spännande att höra! Har börjat använda fertility friend, som har satt ägglossning till i tisdags. Jag tycker inte att det känns som att jag haft ägglossning, så det återstår att se! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kör ett par månader med stickor så vet du att det kommit igång (eller inte)! Skönt att veta liksom. Lycka till!

Svar på tråden Slutat med p-piller, hur många dagar till ägglossning?