• svampflickan

Fotsvamp?

Hej! För circa 2 månader sedan fick jag vad jag trodde var ett litet bett eller något mellan stortån och "pektån". Vid beröring så kliar det något fruktansvärt, kliet sprider sig även till under stortån på fotsulan typ.

Som sagt detta har hållt i i circa 2 månader nu och då till min fråga: är detta fotsvamp? Vad jag förstått så brukar fotsvamp sprida sig mellan flera tår, men detta finns bara på specifierat område, inget kli någon annan stans.

Jag bifogar även en bild, det är dendär lilla "pricken" jag syftar på: imgur.com/a/hYoSYo1

• Svar på tråden Fotsvamp?
  • Anonym (Swamp)

Låter som svamp. Det brukar typiskt dyka upp mellan tårna och klia. Ofta blir det sprickor.

Svårt att bedöma utifrån din bild, det ser ju ofta värre ut om man har haft det länge men det ser inte inte ut som svamp. Testa någon salva på apoteket innan det sprider sig och blir värre...

• svampflickan

Jag misstänkte det. Det enda som får mig att tänka om är att det verkligen inte ser ut som svamp, inga sprickor, inte särskilt tort eller så heller, utan det är verkligen enbart den där lilla pricken som (knappt) syns. 

• Anonym (Swamp)
    svampflickan skrev 2019-10-09 15:44:31 följande:

Jag misstänkte det. Det enda som får mig att tänka om är att det verkligen inte ser ut som svamp, inga sprickor, inte särskilt tort eller så heller, utan det är verkligen enbart den där lilla pricken som (knappt) syns. 

När det precis börjar så brukar det mest bli lite rött, det kan vara lite torrt och flagna också men det brukar inte alltid vara så tydligt direkt. 

Jag får fotsvamp från och till och det brukar mest bara börja klia mellan tårna.
  • svampflickan

Okej, hur länge brukar "det precis börja"? Med tanke på att det inte har förändrats på 2 månader, snart 3 så vill jag fortfarande tvivla.

• Anonym (Swamp)
    svampflickan skrev 2019-10-09 16:10:23 följande:

Okej, hur länge brukar "det precis börja"? Med tanke på att det inte har förändrats på 2 månader, snart 3 så vill jag fortfarande tvivla.

Gå till vårdcentralen om du vill ha ett professionellt utlåtande.

Det kan ju var någon sorts eksem också?
Svar på tråden Fotsvamp?