• Vinisen

    Rand som går över nageln

    Som rubriken lyder så märkte jag för några veckor sedan att jag fått en svag "genomskinlig" rand längs nageln på tummen. Nästan längst ut på nageln ser det ut som en liten svart tråd under nageln. Det svårt har växer ut med nageln så jag kunnat klippa bort det mesta.

    Läste att det svarta kunde vara som en liten punktblödning under nageln. Dock är jag oroad över den långa linjen som följer hela nageln.

    Har bokat tid på vårdcentralen men vill veta om någon här haft liknande?

    Försöker få med en bild på det

  • Svar på tråden Rand som går över nageln
  • Pope Joan II
    Långbenopluto skrev 2019-10-09 15:42:54 följande:

    Oj, går du till vårdcentralen med en rand över nageln? 

    Visste inte ens att nåt sånt kunde vara en sjukdom....


    Det kan vara cancer. 
  • Vinisen
    Pope Joan II skrev 2019-10-09 15:43:21 följande:

    Ja, det där bör du söka för snarast!


    Jag har fått tid om 2 veckor hos läkaren. Har också läst om att det kan vara malignt melanom. Hoppas på lite lugnande erfarenheter här inne tills dess hehe ????
  • Långbenopluto
    Vinisen skrev 2019-10-09 15:46:24 följande:
    Jag har fått tid om 2 veckor hos läkaren. Har också läst om att det kan vara malignt melanom. Hoppas på lite lugnande erfarenheter här inne tills dess hehe ????
    Malingt melanom??

    Jisses..... *slår mig för pannan*
  • JodiBabe

    Äh, lägg av att garva åt TS. Man kan visst få malignt melanom i nageln och då ser det ut som en svart rand. 

    Men TS, än så länge är din inte så tjock, så jag håller tummarna för att det är en blödning!

    Försök att inte oroa dig, 2 veckor går snabbt!

  • TangiableArc
    Långbenopluto skrev 2019-10-09 15:54:54 följande:

    Malingt melanom??

    Jisses..... *slår mig för pannan*


    Jag är patolog och arbetar med att diagnosticera cancer. JA, malignt melanom i nagelbädden ger en brun strimma i nageln. Det är ovanligt men oerhört lätt att missa (för att de flesta reagerar precis som du och söker inte vård).

    Med det sagt kan alla former av skador i nagelbädden ge strimlor av olika slag, och den där ser inte särskilt mörkpigmenterad ut. Så bli inte förskräckt TS, det är sannolikt något annat. Men bör absolut kollas upp!
  • Vinisen
    Långbenopluto skrev 2019-10-09 15:54:54 följande:

    Malingt melanom??

    Jisses..... *slår mig för pannan*


    Kan hålla med om att jag är aningen hypokondriker, men man vet ju aldrig. Sedan önskade jag veta om någon annan haft en liknande rand, som kanske kan berätta vad det beror på.

    Så vet du vad det beror på?
  • Vinisen
    TangiableArc skrev 2019-10-09 16:01:24 följande:

    Jag är patolog och arbetar med att diagnosticera cancer. JA, malignt melanom i nagelbädden ger en brun strimma i nageln. Det är ovanligt men oerhört lätt att missa (för att de flesta reagerar precis som du och söker inte vård).

    Med det sagt kan alla former av skador i nagelbädden ge strimlor av olika slag, och den där ser inte särskilt mörkpigmenterad ut. Så bli inte förskräckt TS, det är sannolikt något annat. Men bör absolut kollas upp!


    Tackar så hjärtligt för ditt svar!

    Den är som du säger inte mörkpigmenterad utan snarare "genomskinlig" eller vad man ska säga.
  • Annasten

    Hur gick det för dig hos vårdcentralen? var det något mer allvarligt? Jag har precis samma som du beskriver och ska ringa till vårdcentralen imorgon.

Svar på tråden Rand som går över nageln