• snöspade132

    Hund som blir misskött

    Hej allesammans!


    Jag ska vara helt ärlig med er och ta allt från början så det skulle uppskattas ifall ni alla kunde ta er tiden och läsa igenom allt för att få en bättre bild.


    Mina föräldrar har alltid skämt bort mig och gett mig det jag vill ha. Detta kommer självklart med en hel del konsekvenser, det är inte förrän nu som jag blivit äldre som jag insett hur mycket det förstör.

    Har alltid varit hundintresserad sen jag var liten, när jag gick i grundskolan så tjatade jag så mycket att de till slut skaffa en hundvalp. Den hade vi inte länge och det kosta en förmögenhet under den tiden vi hade den. Mina föräldrar betalade enorma summor till uppfödaren för att ta hand om hunden, och det hela slutade med att vi lämna tillbaka den när vi flyttade.


    Det var inte så mycket mer med det, förrän kanske 4 år sen, som jag ville ha en hund igen. Samma sak där så tjatade jag till mig den och de köpte en till slut. Problemet nu är att det är bara jag som är intresserad i familjen, dom andra tycker inte om hunden. Jag har lagt ner jättemycket tid, energi och pengar för att försöka ge hunden så bra liv jag kunnat. Men inser att det inte fungerar längre. Jag har heltidsjobb och ingen tid att ta hand om hunden längre, utan då sköts den av mina föräldrar eller min bror. Ingen av dom är intresserade att ta hand om hunden, så det blir en diskussion om vem som ska gå med den när jag inte kan. De har heller inte någon kunskap hur man sköter eller tar hand om den och verkar inte vilja lyssna på mina instruktioner. Det hela har slutat med när jag är hemma från jobbet och ska ta hand om den blir det en mardröm att gå ut med den. Den gör stora utfall, drar massor i kopplet och på folk och är bara väldigt ouppfostrad.


    Detta fick mig att inse att det inte kommer fungera i längden, hunden mår dåligt samtidigt som alla andra i huset mår dåligt. Så försökte få mina föräldrar att omplacera hunden för dens eget bästa. Men detta vill de inte göra, pga att jag tjatat till mig den och sedan inte vill ha den. Är fullt medveten om att det inte är ett bra beslut överhuvudtaget, men då insåg jag inte allt. Utan var envis med att skaffa en hund.


    Hamnat i en väldigt svår sits nu, där jag inte vet vad jag ska göra. Får inte omplacera den, den får inte den stimulans den behöver/ motion eftersom ingen är intresserad. Så har slutat med att jag blivit helt förstörd och inte klarar av att sköta jobbet ordentligt för att jag hela tiden tänker på hunden.

    Måste samtidigt säga att jag inte direkt ångrar hundköpet, utan det var inte bara genomtänkt. Alla som sett mig sköta/ träna hunden vet hur ambitiös jag är och hur intresserad jag är. Däremot så var det inte rätt tillfälle att skaffa en hund under dessa omständigheter. Skulle hellre skaffat en senare när jag bodde själv.


     


    Har ni några bra förslag hur jag kan gå tillväga?


     

  • Svar på tråden Hund som blir misskött
  • Anonym (inackordering)

    Ni är skyldiga att tillgodose hundens behov, vare sig de vill eller inte? Vem står som ägare?

    Om du på sikt ser att du skulle kunna förändra tillvaron och ta hand om hunden när du bor ensam kan en möjlighet vara att se er om efter en inackordering som är införstådd med situationen och problematiken. Då står ni för försäkring, foder och veterinärvård men den som hunden bor hos ser till att hunden får sina behov tillgodosedda. När avtalet går ut får du ta hem hunden igen.

    En annan möjlig lösning är att du tar kontakt med uppfödaren och förklarar situationen så kanske uppfödaren är klok nog att tala dina föräldrar till rätta.

  • snöspade132
    Anonym (inackordering) skrev 2019-10-10 11:40:34 följande:

    Ni är skyldiga att tillgodose hundens behov, vare sig de vill eller inte? Vem står som ägare?

    Om du på sikt ser att du skulle kunna förändra tillvaron och ta hand om hunden när du bor ensam kan en möjlighet vara att se er om efter en inackordering som är införstådd med situationen och problematiken. Då står ni för försäkring, foder och veterinärvård men den som hunden bor hos ser till att hunden får sina behov tillgodosedda. När avtalet går ut får du ta hem hunden igen.

    En annan möjlig lösning är att du tar kontakt med uppfödaren och förklarar situationen så kanske uppfödaren är klok nog att tala dina föräldrar till rätta.


    Det är min pappa som står som ägare.

    Uppfödaren är inge bra, har redan varit i kontakt med han. Han vill inte ta tillbaka hunden eller hjälpa till. Ingen seriös uppfödare, utan mer där för pengarna.
  • Anonym (inackordering)
    snöspade132 skrev 2019-10-10 12:21:36 följande:

    Det är min pappa som står som ägare.

    Uppfödaren är inge bra, har redan varit i kontakt med han. Han vill inte ta tillbaka hunden eller hjälpa till. Ingen seriös uppfödare, utan mer där för pengarna.


    Antingen så kan ju då en tillfällig inackordering vara lösning tills du ordnat det för dig. Eller om du upplever att hunden verkligen missköts- kontakta länsstyrelsen anonymt och gör en anmälan. Då kanske dina föräldrar får upp ögonen för det verkliga problemet och lägger sina principer åt sidan.
  • Anonym (Kvinna31)

    Kanske finns det ett hunddagis i närheten som kan ha den dagtid när du jobbar och sen tränar du och tar hand om den när du är ledig

  • Anonym (Mia)

    Tycker det är stort gjort av dig att inse dina begränsningar och erkänna ditt misstag. Varför måste du ha föräldrarnas tillåtelse att omplacera? Tycker det är lite sent av dem nu att försöka lära dig en läxa.

    Svårt när unden är/blivit ouppfostrad annars hade jag föreslagit dagmatte eller dagis.

    Vad är det för ras du har?

  • Anonym (......)

    Det du villsäga är att du är helt iqbefriad som tjatar till dig en hund du inte kan ta hand om? Tänk efter före förfan.

  • Anonym (inackordering)
    Anonym (......) skrev 2019-10-10 15:53:39 följande:

    Det du villsäga är att du är helt iqbefriad som tjatar till dig en hund du inte kan ta hand om? Tänk efter före förfan.


    Jag tycker att det osar lite oförmåga här. Någon typ av diagnos. Ts får som hen vill. Klarar inte att föra dialog med familjen. Klarar inte av arbete och hund parallellt. Därför tror jag inte att TS innan kunde föreställa sig ett problem. Med ålder och mognad har tillkommit vissa insikter, och därmed försöker sig TS på problemlösning. Väldigt vanligt.
  • Anonym (......)
    Anonym (inackordering) skrev 2019-10-10 16:09:17 följande:
    Jag tycker att det osar lite oförmåga här. Någon typ av diagnos. Ts får som hen vill. Klarar inte att föra dialog med familjen. Klarar inte av arbete och hund parallellt. Därför tror jag inte att TS innan kunde föreställa sig ett problem. Med ålder och mognad har tillkommit vissa insikter, och därmed försöker sig TS på problemlösning. Väldigt vanligt.
    Den diagnosen stavas bortskämd snorunge
  • Anonym (inackordering)
    Anonym (......) skrev 2019-10-10 16:15:08 följande:

    Den diagnosen stavas bortskämd snorunge


    Oavsett så är det föräldrarnas ansvar. Särskilt som pappan står som ägare.
  • velarn

    Ts jobbar ju heltid och borde vara vuxen nog att förstå att en hund tar tid. Att en hund behöver tas om hand även om man jobbar. Ts föräldrar har varit snälla nog att köpa en hund trots att ts (återigen) fick tjata sig till den. Det är rätt tydligt att de inte hade något större intresse av hund. Den som skaffar hund har fullt ansvar för den. Ts borde också vara vuxen nog att förstå att man inte kan ge upp på en gång man stöter på problem. Nu vill hen göra sig av med den här hunden och skaffa en till när hen flyttat hemifrån. Djur är inte slit och släng. När du bor ensam ts blir det ett ännu större problem med hund, den får inte lämnas ensam en hel dag, bara ett par timmar. Man löser detta oftast med pengar. Dvs hunddagis eller dagmatte. Du som har heltidsjobb kan lösa detta med denna hunden också. Betala någon för att ta hand om hunden på dagarna.

  • Anonym (Inte föräldrarna)

    Om ts jobbar heltid bör hen vara minst 18 år. Har fått en gratis hund och skyller nu på andra människor. Det är inte föräldrarnas ansvar utan ts eget. Ts ville ha hunden- ts får lösa detta

  • Dexter dot com

    Du får väl helt enkelt betala för att någon aktiverar, motionerar och tränar din hund när du jobbar alt hunddagis.

  • snöspade132

    Jag förstår att många är sura över detta, tycker inte jag lägger skulden på mina föräldrar utan bara förklarar situationen.


    Alla har brister och man lär sig av sina misstag, hundköpet var bara inte genomtänkt. Jag är fullt medveten om att ansvaret står på mig lika mycket som mina föräldrar. Det ansvaret försöker jag också ta och göra så gott jag kan av situationen. Är väldigt tacksam över alla som verkligen kommit med genuina svar och försökt ge mig råd. Tagit åt mig av alla kloka lösningar ni kommit fram med och försöker välja ett som gynnar alla.


    Tycker att det borde vara värre ifall man fortsatte i samma riktning, men jag lär mig åtminstone och försöker förbättras. Det är inte så lätt som ni tror när man inte har fått en bra vägledning, då är jag säker att situationen inte skulle sett likadan ut.


     

Svar på tråden Hund som blir misskött