• Anonym (Gör det?)

Hög vilopuls och Asperger syndrom

Finns det något samband bakom det?

Tror inte det själv men vill höra lite vad andra personer vet och tror

• Svar på tråden Hög vilopuls och Asperger syndrom
  • Tiina87

Finns troligen inget samband bakom hög vilopuls och Asperger

• AniieeHär

Nej, självklart inte..... Inte direkt i alla fall.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • FtS70

Det finns ett kliniskt bevisat samband mellan ökad hjärtverksamhet och autismspektrumsyndrom som asperger. Kopplingen tros ligga i det autonoma nervsystemets funktioner, på samma sätt har avvikande pupillreflexer konstaterats hos människor med ASD.

• Anonym (Gör det?)
    FtS70 skrev 2019-10-11 19:32:59 följande:

Det finns ett kliniskt bevisat samband mellan ökad hjärtverksamhet och autismspektrumsyndrom som asperger. Kopplingen tros ligga i det autonoma nervsystemets funktioner, på samma sätt har avvikande pupillreflexer konstaterats hos människor med ASD.

Oki. Har aldrig hört talas om det förut.

Finns det någon källa på det så kan jag läsa på mer om det?
  • Anonym (Gör det?)

Tack för tipset
  • FtS70

Kan löna sig att googla, pröva med HRV (Heart Rate Variability) och ASD. Eller sök upp Journal of Autism and Developmental Disorders.

• Anonym (Gör det?)
    FtS70 skrev 2019-10-11 19:41:33 följande:

Kan löna sig att googla, pröva med HRV (Heart Rate Variability) och ASD. Eller sök upp Journal of Autism and Developmental Disorders.

Har googlat under flera år för om hög puls har något med Asperger syndrom faktiskt.

Men allt kommer inte upp om man inte säker på rätt ord eller meningar på google
  • AniieeHär

Jag har sett ett par sånna studier, men det har i slutändan ALLTID handlat om livsstl, inte om diagnos.

Men jag läser gärna fler studier.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Erkens mamma

Min son har dubbeldiagnos. Han har Aspbergers men inte någon förhöjd vilopuls.

Men om han medicinerar för sin andra diagnos som är add så ger den medicinen högre puls. Därför kör vi mycket lägre dos på helgerna så att han kan vila när han inte behöver samma dos av medicinen för skolans skull.

Men inte någon högre puls pga Aspergers.

• Anonym (Gör det?)
    Erkens mamma skrev 2019-10-11 21:54:28 följande:

Min son har dubbeldiagnos. Han har Aspbergers men inte någon förhöjd vilopuls.

Men om han medicinerar för sin andra diagnos som är add så ger den medicinen högre puls. Därför kör vi mycket lägre dos på helgerna så att han kan vila när han inte behöver samma dos av medicinen för skolans skull.

Men inte någon högre puls pga Aspergers.

Oki. Min höga vilopuls har inget med några mediciner.
Svar på tråden Hög vilopuls och Asperger syndrom