• Eagles

    Hur länge räknas man som ungdom?

    Hej Familjeliv!

    Jag undrar hur gamla ni anser att ungdomar är?

    Det finns främst två definitioner som jag sett.

    1. 15-24 år används av FN.

    2. 16-25 år används av EU

    Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Hur länge räknas man som ungdom?
  • Ocdkille

    Själv tänker jag räkna mig som ungdom tills jag är 70. Men går man på vad kollektívtrafiken bruka köra med så brukar man vara det tills man är 25 för det brukar vara gränsen för ungdomsbiljett och roligt nog kommer jag undan med det fortfarande. Fast egentligen är åldrar oväsentligt.

  • Sisisisi
    Ocdkille skrev 2019-10-11 21:35:00 följande:

    Själv tänker jag räkna mig som ungdom tills jag är 70. Men går man på vad kollektívtrafiken bruka köra med så brukar man vara det tills man är 25 för det brukar vara gränsen för ungdomsbiljett och roligt nog kommer jag undan med det fortfarande. Fast egentligen är åldrar oväsentligt.


    Oj, vart är gränsen så hög? Både SL och UL (uppland) är upp till 20 år ungdom.

    När jag tänker på en ungdom tänker jag på en tonåring. Själv definierade jag mig om ungdom tills jag var närmare 30 och fick höra att jag faktiskt inte var ungdom längre :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sofiesolstråle
    Sisisisi skrev 2019-10-11 21:55:47 följande:

    Oj, vart är gränsen så hög? Både SL och UL (uppland) är upp till 20 år ungdom.

    När jag tänker på en ungdom tänker jag på en tonåring. Själv definierade jag mig om ungdom tills jag var närmare 30 och fick höra att jag faktiskt inte var ungdom längre :)


    På de flesta ställen i Sverige.

    SJ har ungdomsbiljett upp till 25 tex.
  • Ocdkille

    Det beror nog på vem man frågar hade du frågat mig när jag var 20 då hade jag sagt att jag var vuxen då. Men frågade man någon äldre släkting hade dom sagt ungdom och dom skulle troligen fortfarande kalla mig ungdom ända tills jag blir pensionär. Men det riktiga ungdom beror lite på vad man räknar med. På ett sätt kan man säga att det är tills man är 20 för då har man fått rätt att göra allt som en vuxen får. Samtidigt ser man tex till hjärnan då är den inte färdigutvecklad förrän vid 25. Kroppsligt peakar man vid 30år. Så 25 är nog då ungdomen slutar.

  • sextiotalist

    Ungdomar, generationen efter mig, oavsett ålder.

    Vi är fortfarande ungdomar i våra föräldras ögon

    Mer seriöst. Någon gång mellan 25-30 så slutar man att bli ungdom i mina ögon

  • Kusinen

    Tycker båda definitionerna funkar bra. Upp till 25 är den som jag mött mest, när det gäller statistik och så.

  • Sisisisi
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-11 22:17:04 följande:

    På de flesta ställen i Sverige.

    SJ har ungdomsbiljett upp till 25 tex.


    Jag undersökte saken med Sveriges 17 största städer och kan meddela att du har fel. De flesta städers/regioners kollektivtrafik har en åldersgräns på 20 år. Östgötatrafiken har 26 år. X-trafik/Gävletrakten och Din tur/Västernorrland har en mellankategori för 20-25 år. Resten har 20 år som gräns.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sofiesolstråle
    Sisisisi skrev 2019-10-12 10:32:08 följande:

    Jag undersökte saken med Sveriges 17 största städer och kan meddela att du har fel. De flesta städers/regioners kollektivtrafik har en åldersgräns på 20 år. Östgötatrafiken har 26 år. X-trafik/Gävletrakten och Din tur/Västernorrland har en mellankategori för 20-25 år. Resten har 20 år som gräns.


    Det är möjligt men stora tågföretag som tex SJ har ungdomsbiljett upp till 25.
  • Sisisisi
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-12 10:37:03 följande:

    Det är möjligt men stora tågföretag som tex SJ har ungdomsbiljett upp till 25.


    Jo, men du skrev att på de flesta ställen i Sverige har kollektivtrafiken en gräns på 25 år. Så är det inte.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sofiesolstråle
    Sisisisi skrev 2019-10-12 10:44:57 följande:

    Jo, men du skrev att på de flesta ställen i Sverige har kollektivtrafiken en gräns på 25 år. Så är det inte.


    På de flesta ställen jag varit på. Då har jag ändå varit i nästan hela Sverige och åkt tåg och buss.
  • flygrl

    Tycker väl man är ungdom upp till max. 30. Fast mer korrekt är kanske upp till 25 och att man sen räknas som ung vuxen upp till en bit över 30, max 35. Typ så.

Svar på tråden Hur länge räknas man som ungdom?