• Anonym (Jag)

Jag blir ledsen av otrevliga kunder, hur hanterar ni dom?

Hej alltså jag måste verkligen få ur mig detta!

Jag har jobbat inom service ett tag och sedan inte men nu gör jag det igen och jag hade glömt hur jobbigt det kan vara. Det finns ju verkligen otrevliga kunder och jag undrar hur ni som jobbar inom service yrket hanterar dom? Jag blir verkligen ledsen ibland och har svårt att inte ta åt mig personligt. Har en gång fått en riktig utskällning av en aggressiv kund över något som jag inte hade något att göra med och det har bland annat gjort att jag känner mig rädd för att göra fel och råka ut för det igen. Ganska nyligen blev en kund arg på mig för att jag sa ?ursäkta vad sa du??. Ja alltså listan kan bli lång men jag tycker att det är så himla tråkigt. Vissa dagar kan jag komma hem och känna mig ledsen på grund av otrevliga kunder. Hur hanterar ni sånt?!

• Svar på tråden Jag blir ledsen av otrevliga kunder, hur hanterar ni dom?
  • Utvandraren

En människa som är otrevlig mot dig för småsaker eller för ingenting mår väldigt, väldigt dåligt själv. Försök att lösa det genom att tycka synd om dem. Ingen människa som mår bra är elak eller otrevlig mot någon utan anledning.

• Anonym (gås)

Man måste vara en gås för att orka jobba i vissa yrken. Jag jobbar i servisen på en bättre restaurang och får stå ut med en del. Jag gör mitt bästa för att vara glad och trevlig, säga ifrån på ett fint sätt och ibland skickar jag saker uppåt i hierarkin för att orka. Framför allt jag jag vad jag kan för att inte ta något personligt. Det är sällan personligt.

• Anonym (Ta inte skit)

Jag tycker att du ska ha gränser. Jag hade exempelvis aldrig låtit någon skrika eller skälla ut mig. Vem fan är dom?? Det är arbetsmiljö, ta upp det på nästa personalmöte och fråga hur andra gör. Jag hade trevligt och lugnt sagt till kunden att denne får lugna ner sig och inte skrika/skälla om jag ska hjälpa att jag gärna försöker hjälpa men då får man istället prata. Ta hjälp av kollegor i såna stunder och i värsta fall hänvisa till personalchef. Bara för att du jobbar med service så ska fan inte folk tro att de kan bete sig hur som helst! Störda bittra människor med problem/komplex. Må inte dåligt pga så pinsamma idioter! Hatar otrevliga människor. Säg ifrån! Bara för att du är personal så betyder inte det att du ska ta skit, bli rädd eller påhoppad

• Anonym (tobbe)

Vet inte vad du jobbar med men jag har jobbat på callcenter och där får man ta skit. Folk ringde in och var hysteriska för skitsaker. Började dom mordhota eller så då fick man lägga på men dom kunde vara vidriga på en massa sätt. Är glad att jag inte jobbar med det mer. Man fick försöka tänka på att det inte var mig personligen dom var arg på utan företaget eller situationen. Sen får man tänka på att det finns många störda människor som gillar att bråka.

• Anonym (Hanna)

Min metod är att bli ännu tevligare. Jag låter dem även prata/skälla klart. Att avbryta hetsar bara upp dem mer. När dem fått sitt sagt så brukar dem har lugnat ner sig. Nu vet jag inte vad kunder har varit missnöjd över men är det att de är missnöjda över en vara de köpt så finns det ju regler att följa. Jag brukar vara rätt kort med dem. Är det inget jag kan eller en situation jag inte vet något om så säger jag det. Är det ett beslut jag inte kan ta så säger jag att jag ska prata med min chef. Nu har jag jobbat i en försäljningsbranch med samma återkommande kunder så då är det lättare att återkomma senare.

Jag har aldrig träffat nån som gjort personliga påhopp som att kalla mig dum i huvudet eller nåt sånt. Dock kunde lädret göra det när jag jobbade på äldreboenden säga sånna saker. Jag höll då bara med dem och sa ja jag är lite dum i huvet så du får säga hur du vill ha det. Ofta när någon går till personangrepp så vill de att den andra personen ska bråka tillbaka. Så behåll ditt lugn och trevliga ton, finns ingen anledning att börja försvara sig och anklaga kunden, då får dem bara som dem vill.

Jag fick tips en gpng att skriva ner en lista på personer vars åsikt jag bryr mig om. Står personen inte på den listan ja då är det ingen åsikt att bry sig om. Kunden känner inte dig och kommer kanske aldrig mer att träffa dig. Kan de inte se dina försök till att hjälpa så är det för att dem inte vill se det. Dem kommer in i affären redan inställda för att bråka då de måste samla lite mod för att klaga. De har i sitt huvud gjort sig beredda på att inte få hjälp eller att alla är idioter och att hen blivit lurad. När de är så uppumpade och inne i sitt egna huvud så missar dem väldigt mycket av vad som händer i omgivningen bla din hjälpsamhet.

• Anonym (kalle)
    Anonym (Jag) skrev 2019-10-12 00:15:30 följande:

Hej alltså jag måste verkligen få ur mig detta!

Jag har jobbat inom service ett tag och sedan inte men nu gör jag det igen och jag hade glömt hur jobbigt det kan vara. Det finns ju verkligen otrevliga kunder och jag undrar hur ni som jobbar inom service yrket hanterar dom? Jag blir verkligen ledsen ibland och har svårt att inte ta åt mig personligt. Har en gång fått en riktig utskällning av en aggressiv kund över något som jag inte hade något att göra med och det har bland annat gjort att jag känner mig rädd för att göra fel och råka ut för det igen. Ganska nyligen blev en kund arg på mig för att jag sa ?ursäkta vad sa du??. Ja alltså listan kan bli lång men jag tycker att det är så himla tråkigt. Vissa dagar kan jag komma hem och känna mig ledsen på grund av otrevliga kunder. Hur hanterar ni sånt?!

Det finns många sätt att hantera kunder på, och ni borde faktiskt ha fått undervisning i detta på jobbet.

Det viktigaste är att lyssna aktivt, acceptera och respektera att kunden har ett problem och sedan hitta en lösning. Om ni inte tillsammans kan hitta lösningen, får din chef göra det. 

Att vara överdrivet artig och trevlig är en slags härskarteknik som kan trigga kunden till att bli ännu argare. 

Ett gammalt trick är även att skicka vidare till en kollega, även om kollegan inte har mer beslutsrätt än du själv. Kunden känner sig ändå tagen på allvar, när han får avslag två gånger från olika personer. 

Om kunden fortsätter med att klaga, kalla på chefen eller be kunden att skriva ett mejl/brev. Så att hans klagomål/feedback kan gå vidare för behandling inom ert system och få ett svar. 

Sedan får jag ju erkänna att jag ett par gånger har bett den unga förmågan i callcentret om att hämta sin supervisor. Många har blivit skickade på kurs i konflikthantering innan de har gått kursen i kundservice. Det är alltför lätt att säga nej till saker som företaget rimligen ska hjälpa sina kunder med. Och det accepterar jag som kund inte.
  • Anonym (Dosc)

Ja tyvärr finns där ju gott om idioter som beter sig som riktiga kräk. Det handlar säkert om osäkra svaga människor som blir överkörda hemma och sedan måste ta ut detta på "svagare" som de fega as de är. Tyvärr hjälper det ju inte att de flesta affärer har psykopatregler där kunden alltid ska ha rätt, även om kunden är en stor idiot.

Jag hade nog aldrig klarat av att arbeta i en sådan situation, jag hade antagligen försökt vara så sarkastisk som möjligt för att jävlas med kunden. Eller så hade jag slagit till denne om den gick för långt, jag hade inte blivit långvarig på det jobbet.

Det enda jag hört kan hjälpa är att tänka dig att du är en representant för affären du arbetar i. När de går till angrepp är det egentligen inte mot dig, utan mot butiken.

• Anonym (kalle)
    Anonym (Dosc) skrev 2019-10-12 10:53:00 följande:

Ja tyvärr finns där ju gott om idioter som beter sig som riktiga kräk. Det handlar säkert om osäkra svaga människor som blir överkörda hemma och sedan måste ta ut detta på "svagare" som de fega as de är. Tyvärr hjälper det ju inte att de flesta affärer har psykopatregler där kunden alltid ska ha rätt, även om kunden är en stor idiot.

Jag hade nog aldrig klarat av att arbeta i en sådan situation, jag hade antagligen försökt vara så sarkastisk som möjligt för att jävlas med kunden. Eller så hade jag slagit till denne om den gick för långt, jag hade inte blivit långvarig på det jobbet.

Det enda jag hört kan hjälpa är att tänka dig att du är en representant för affären du arbetar i. När de går till angrepp är det egentligen inte mot dig, utan mot butiken.

Vi är allihop nog rätt så glada och tacksamma för att du inte arbetar med kunder. 
  • Anonym (Dosc)
    Anonym (kalle) skrev 2019-10-12 11:00:48 följande:
    Vi är allihop nog rätt så glada och tacksamma för att du inte arbetar med kunder. 
    Inte minst jag själv. Men givetvis hade jag varit trevlig mot alla andra kunder. Jag hade bara inte stått ut med de som agerar som kräk. Jag vet inte om du känner igen dig i den sista kategorin, annars vet jag inte varför du är så mot ideén med att jag arbetar med kunder. I så fall, varför är det så viktigt för dig att vara otrevlig mot personalen i affärer?
  • Rosebud

En del yrken känns närmast omänskliga men det blir ju så när upplägget är som det är.

Bensinstationer som numera har hand om allehanda slaskärenden pga öppettider och tillgänglighet. Eller stormarknadernas förbutiker som skall ta emot tips och trav, lämna ut nycklar och paket, ladda telefonkort och sälja lotter, snus och blommor i en oändlig kombination.

Alla dessa människor har i princip att hantera en skrälldus kunder med små

" bara- ärenden" dag ut och in. Alla har lika bråttom och det blir kökaos, irritation och missnöje, när inte allt går på räls.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att bedöma vem som har mest bråttom, sa t ex kassörskan på stormarknaden i Mantorp när några " bara- kunder" försökte tränga sig genom att bredda kön. Jag expedierar kunder i den turordning dom har.

Svar på tråden Jag blir ledsen av otrevliga kunder, hur hanterar ni dom?