Anonym (Jag) skrev 2019-10-12 00:15:30 följande:
Hej alltså jag måste verkligen få ur mig detta!
Jag har jobbat inom service ett tag och sedan inte men nu gör jag det igen och jag hade glömt hur jobbigt det kan vara. Det finns ju verkligen otrevliga kunder och jag undrar hur ni som jobbar inom service yrket hanterar dom? Jag blir verkligen ledsen ibland och har svårt att inte ta åt mig personligt. Har en gång fått en riktig utskällning av en aggressiv kund över något som jag inte hade något att göra med och det har bland annat gjort att jag känner mig rädd för att göra fel och råka ut för det igen. Ganska nyligen blev en kund arg på mig för att jag sa ?ursäkta vad sa du??. Ja alltså listan kan bli lång men jag tycker att det är så himla tråkigt. Vissa dagar kan jag komma hem och känna mig ledsen på grund av otrevliga kunder. Hur hanterar ni sånt?!
Det finns många sätt att hantera kunder på, och ni borde faktiskt ha fått undervisning i detta på jobbet.
Det viktigaste är att lyssna aktivt, acceptera och respektera att kunden har ett problem och sedan hitta en lösning. Om ni inte tillsammans kan hitta lösningen, får din chef göra det.
Att vara överdrivet artig och trevlig är en slags härskarteknik som kan trigga kunden till att bli ännu argare.
Ett gammalt trick är även att skicka vidare till en kollega, även om kollegan inte har mer beslutsrätt än du själv. Kunden känner sig ändå tagen på allvar, när han får avslag två gånger från olika personer.
Om kunden fortsätter med att klaga, kalla på chefen eller be kunden att skriva ett mejl/brev. Så att hans klagomål/feedback kan gå vidare för behandling inom ert system och få ett svar.
Sedan får jag ju erkänna att jag ett par gånger har bett den unga förmågan i callcentret om att hämta sin supervisor. Många har blivit skickade på kurs i konflikthantering innan de har gått kursen i kundservice. Det är alltför lätt att säga nej till saker som företaget rimligen ska hjälpa sina kunder med. Och det accepterar jag som kund inte.