Anonym (Moa) skrev 2019-10-15 13:15:10 följande:
Jag tycker att det låter helt sjukt. Du har din åtta-åring varannan vecka och räknar ner dagarna tills han åker till sin pappa igen? Det låter helt bananas i min värld. Vad är det som är så jobbigt med att ha en åtta-åring hos sig? Att behöva laga mat och diska efter ytterligare en person? Jisses, om föräldraskapet idag ska vara så krävande så att man tycker att ett barn på halvtid är för mycket så är det nåt som är fel. Du träffar bara ditt barn sex månader om året. Du missar halva ditt barns barndom. Det går inte att jämföra med att ens barn träffar vänner mer och mer och frigör sig från föräldrarna i tonåren.
Och vad vet du om det? Att de känslorna du tycker att varannanvecka- föräldrar "borde" ha inte går att jämföra med sorg och saknad i samband med tonåringars frigörelse från sina föräldrar?
Ett av mina barn har periodvis bott hos sin andra förälder varannan vecka och jag saknade i princip heller aldrig barnet då det var där. Enda undantaget var om vi haft någon konflikt och inte hunnit reda ut det helt och hållet innen barnet åkte till sin pappa.
Nu när barnet är tonåring och snart myndig känner jag däremot en slags separationsångest när hen tillbringar en hel helg hos sin partner och vid tanken på att hen kanske inte kommer att vilja följa med på familjesemestrar framöver utan hellre stanna hemma och umgås med vänner och partner. Självklart visar jag inte detta inför tonåringen och självklart har jag mycket positiva känslor också kring att hen har vänner , partner och sakta men säkert blir mer och mer självständig.
Men för MIG är detta är en betydligt större sorg och saknad än de veckor barnet tillbringade med sin andra förälder. Och jag kommer säkert att känna på samma sätt när mina andra barn, vars andra förälder jag lever med blir äldre och på samma sätt i större och större utsträckning får betydelsefulla relationer utanför familjen.
För övrigt är det långt ifrån alla varannanvecka-föräldrar som upplever det som att de missar halva sina barns barndom. Långt ifrån alla separerade föräldrar beter sig som tjuriga, omogna barnunga som inte tål att se varandra och för många är det en självklarhet att bägge föräldrarna, även om de är separerade är med vid födelsedagar, skolavslutningar, och andra för barnet viktiga händelser.