• Anonym (Undrande)

    Hur är det att bo nära stan på blå linjen?

    Min lilla familj (make, jag själv och ett barn) har planer på att flytta till Stockholm pga jobb. Vi har därför börjat titta på lämpliga ställen att bo och vi funderar på Sundbyberg/Solna centrum. Maken är inom it och det finns många företag i Kista/Solna så vi är därför nyfikna hur det faktiskt är att bo längs blå linjen strax norr om Stockholm. Blå linjen går ut till rätt illa beryktade områden så jag undrar om det är nåt man märker av i sin vardag. Rekommenderar ni att man flyttar till dom områden vi tittar på med familj?

  • Svar på tråden Hur är det att bo nära stan på blå linjen?
  • Anonym (Undrande)

    Ingen här från norrsidan av Sthlm?

  • FtS70

    Sundbyberg och Solna centrum är väl helt okej, om man inte är alltför kräsen. Om man väljer det senare är ju pendlingen till Kista väldigt smidig. Annars är ju Duvbo schysst.

  • Anonym (Undrande)
    FtS70 skrev 2019-10-15 16:50:57 följande:

    Sundbyberg och Solna centrum är väl helt okej, om man inte är alltför kräsen. Om man väljer det senare är ju pendlingen till Kista väldigt smidig. Annars är ju Duvbo schysst.


    Tack för svaret. Vad menar du med "inte är alltför kräsen"? Det byggs väl massor där?
  • Anonym (priser)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-13 08:56:01 följande:

    Min lilla familj (make, jag själv och ett barn) har planer på att flytta till Stockholm pga jobb. Vi har därför börjat titta på lämpliga ställen att bo och vi funderar på Sundbyberg/Solna centrum. Maken är inom it och det finns många företag i Kista/Solna så vi är därför nyfikna hur det faktiskt är att bo längs blå linjen strax norr om Stockholm. Blå linjen går ut till rätt illa beryktade områden så jag undrar om det är nåt man märker av i sin vardag. Rekommenderar ni att man flyttar till dom områden vi tittar på med familj?


    Mkt höga priser i Sundbyberg! Vissa fastigheter var i år dyrare än att köpa lgh på Östermalm... 

    I Solna (rätt tbane-linje till Kista) så är det dyrt i exempelvis Råsunda och Frösunda och billigare närmre Solna Centrum.

    Vad menar du med att märker av beryktade områden i sin vardag? Är du rädd för att se folk med utländsk bakgrund på tunnelbanan? Då ska ni nog bo kvar där ni gör.

    Åk till Rinkeby torg, billigast och bäst kryddor och rätt bra matbutiker. Så kan ni svenne-handla på Willys i Sumpan. 
  • FtS70

    Du kommer säkert träffa människor som tycker att allt norr om Vasastan är sunkigt, men jag har själv slagits av att mina barns miljö - i Duvbo och Solna - verkar både trevligt och prisvärt.

  • Anonym (2345)

    Har bott både i Husby och centrala sundbyberg.

    En fördel att bo i centrala Sundbyberg är att det mesta finns och det är bra kommunikationer man klarar sig utan bil, parkering är inte roligt alls.

    Vad har nu för krav och budget?

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (2345) skrev 2019-10-15 17:42:31 följande:

    Har bott både i Husby och centrala sundbyberg.

    En fördel att bo i centrala Sundbyberg är att det mesta finns och det är bra kommunikationer man klarar sig utan bil, parkering är inte roligt alls.

    Vad har nu för krav och budget?


    Till att börja med en 3:a eller 4:a. Fräscht område. Bra kommunikationer. Ca 3,5-4 mkr som budget. Vill definitivt kunna ha bil.
  • Anonym (priser)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-15 18:23:08 följande:
    Till att börja med en 3:a eller 4:a. Fräscht område. Bra kommunikationer. Ca 3,5-4 mkr som budget. Vill definitivt kunna ha bil.
    För 3,5-4 mnkr är det svårt att få en 3:a eller 4:a i de områden jag tror du helst vill bo i (de jag nämnde innan). Kanske gå ner lite i size.

    Dyrt att ha bil i Stockholmsområdet om man bor mer centralt, typ sundbyberg.
  • Anonym (Solnabo)

    Råsunda i Solna (gärna vid Näckrosen om man jobbar i Kista) samt centrala Sundbyberg är bra områden att bo i skulle jag säga. Men där får ni knappt en trea för 4 mkr. Har bott i båda områdena och trivts superbra. Solna C skulle jag undvika. Har inga problem med den blå linjen, det är ju väldigt blandat klientel där iom att den går igenom bra områden innan den kommer till de sämre. Men jag åker sällan sent på kvällen.

  • Anonym (2345)

    Bra att ta i beaktning är att om man jobbar i kista så kan man bo nästan vart som helst då det är bra kommunikationer dit både tunnebana 20 min från centralen samt pendeltåg till helenelund med 10 minuters promenad.

    Annedahl i Bromma kanske är intressant för er, ligger bredvid solvalla och det tar 10 minuter att promenera till sundbyberg.
    Där kan ni nog hitta en bostad i er budget.

  • Guapa

    Kanske Järvastaden är något för er? Fräsht och nyproducerat, där kan ni hitta 3:or för ca 4 milj. Rätt kassa kommunikationer men nära med cykel till både Kista och Solna c. Ursvik är snäppet billigare.

  • Anonym (mera norrort)

    Till Kista kan man även åka buss från Sollentuna och Upplands Väsby. Pendeltåget till Helenelunds station kan också funka beroende på var i Kista. Så lås er inte vid blå linjen.

  • Anonym (1891)
    Guapa skrev 2019-10-15 20:14:33 följande:

    Kanske Järvastaden är något för er? Fräsht och nyproducerat, där kan ni hitta 3:or för ca 4 milj. Rätt kassa kommunikationer men nära med cykel till både Kista och Solna c. Ursvik är snäppet billigare.


    Inte vad jag skulle rekommendera, av flera anledningar.

    Dels händer det för mycket skit där. Dels så kommer många nyproducerade föreningar ha usel ekonomi om några år, med kraftigt höjda hyror som följd.
  • Mrs Moneybags
    Guapa skrev 2019-10-15 20:14:33 följande:

    Kanske Järvastaden är något för er? Fräsht och nyproducerat, där kan ni hitta 3:or för ca 4 milj. Rätt kassa kommunikationer men nära med cykel till både Kista och Solna c. Ursvik är snäppet billigare.


    Just Järvastaden har tyvärr inte seglat upp som något supertrevligt område. Ursvik var jättefint innan allt byggande började runtomkring åt båda håll. Det tråkiga är att man i princip har byggt hela vägen mot Rinkeby nu och det kommer onekligen att innebära problem, oavsett priset på lägenheterna. 

    I både Solna och Sundbyberg finns det jättefina områden som är trevliga, men undvik framförallt Hagalund och Hallonbergen och Rissne. 

    Jag rekommenderar Råsunda och Näckrosen i Solna, men även Bergshamra som vetter mot Danderyd och Universitetet. Dock ligger inte Bergshamra på blå linjen. Sundbyberg är jättemysigt och Duvbo är fint. 
  • Anonym (A)

    Jag tycker jättemycket om centrala Sundbyberg, Duvbo och delar av Solna. Känner många som bor där och har hängt där genom alla år.
    Skulle inte överväga Kista, Hallonbergen och Ursvik. Är själv från förorten på blå linjen och brukar säga att "jag är klar med det nu".

  • Guapa
    Anonym (1891) skrev 2019-10-15 21:00:50 följande:

    Inte vad jag skulle rekommendera, av flera anledningar.

    Dels händer det för mycket skit där. Dels så kommer många nyproducerade föreningar ha usel ekonomi om några år, med kraftigt höjda hyror som följd.


    Vad är det för skit som händer i järvastaden? Bor väl bara barnfamiljer där? Finns ju inget annat där förutom en motionsslinga, en lekplats och en massa nyproduktion.

    Gällande nyproduktion kan jag hålla med om riskerna, men då är ett stort problem även de många tomträtter som finns i solna och sundbyberg, där avgälderna inom ett fåtal år kommer chockhöjas. Gammal brf på tomträtt = ingen bra kombo.
  • Anonym (Sundbybergsbo)

    Jag bor i centrala Sundbyberg och tycker det är toppen. Känner mig alltid trygg oavsett tid på dygnet. Här finns allt man behöver i form av mataffärer, mysiga butiker, caféer och restauranger. Skolor, fina promenadstråk och mycket goda kommunikationer. Sundbyberg brukar ofta folk säga är som en egen småstad i staden - det gillar jag som kommer från en mindre stad. Har bott i Sumpan 12 år och inga planer på att flytta. Jobbar mitt i city och tar blåa eller pendeln varje dag förutom när jag tar cykeln. Går utmärkt cykla in till centrala Stockholm på mindre en halvtimme. Även till Kista är det bra cykelvägar. Fattar inte alls varför blåa linjen skulle ha dåligt rykte? Enligt mig den bästa linjen där man oftast får sittplats till skillnad mot de andra knökfulla linjerna. Enda nackdelen är att centrala Sundbyberg är dyrt.

  • PH76

    Centrala Sunbyberg är väldigt trevligt, vi bode där under ett par år innan vi köpte hus. Men som någon nämnde så kan det vara svårt att komma unden med den budgeten ni tänkt er.

  • Anonym (Pendeln)

    Det fungerar även bra att ta pendeln från ex. Bålsta till Odenplan och där byta till en som går åt Märsta hållet och åka ett par stationer till Helenelund och då är man på gångavstånd till Kista mässan mm.

    De tar inte många minuter från Sundbyberg till Odenplan och där ifrån till Helenelund och trevligare än att åka blå tunnelbana 10:an och 11:an vilket i och för sig går bra om man inte har något emot gamla skramliga tåg.

  • Anonym (Sumpanbo)

    Bor i centrala Sumpan nu, har bott i Råsunda och i Rissne. Mer stök ju mer centralt man kommer är min åsikt, det finns ju ?bra? och ?dåliga? delar av alla områden men märkte aldrig av nåt bus när jag bodde i Rissne, däremot var det mycket fylla och slagsmål i Råsunda. Trivdes dock väldigt bra på bägge ställen!

    Fördelen med blå linjen är att den alltid går! Inga hala löv eller varma spår att rätta sig efter haha!

Svar på tråden Hur är det att bo nära stan på blå linjen?