• Stolt Farsa

    Behöver man en sjukförsäkring?

    När vi blir sjuka betalar vår arbetsgivare sjuklön i 14 dagar. Sen tar försäkringskassan över och betalar sjukpenning. Om jag inte anser att jag kan leva på de pengarna är det då jag skall teckna en privat sjukförsäkring? Om jag anser att det jag får av arbetsgivaren och försäkringskassan är tillräckligt är det då onödigt med en privat sjukförsäkring?

  • Svar på tråden Behöver man en sjukförsäkring?
  • auster

    Taket för vad man får från försäkringskassan är någonstans på drygt 20k per månad före skatt. Många som arbetar har i sitt avtal att arbetsgivaren täcker upp med sjuklön till en viss andel av lönen. Har man det i sitt avtal behövs sällan någon privat sjukförsäkring. Har man inte det är det en bra ide att teckna privat.

  • Anonym (Ja)

    Om du tror att den svenska allmänna sjukförsäkringen är något att hänga i granen så misstänker jag att du aldrig behövt använda den.

    Försäkringskassan och den allmänna sjukförsäkringen är knappast något att förlita sig på vid sjukdom. Socialförsäkringarna har urholkats och urholkats och urholkats så det finns knappt någon försäkrings värd namnet kvar. Villkoren är oerhört dåliga, den ekonomiska ersättningen låg och risken för att Försäkringskassan ska göra allt som går för att du inte ska ersättning är mycket hög.

    Om du går i funderingen över om du ska skaffa en privat sjukförsäkring som är en riktig heltäckande sjukförsäkring och inte bara ett komplement så är min rekommendation att du definitivt gör det om du har ekonomiska resurser till det. Den svenska allmänna sjukförsäkringen kan du absolut inte förlita dig på.

    I övrigt, som komplement, instämmer jag med föregående. Det brukar ingå i kollektivavtal sk. sjuklön. Det kan vara värt att kontrollera villkoren i dessa. Kan vara till exempel hos Alecta. De villkoren brukar dock vara hyfsat fördelaktiga. Och framförallt är de förutsägbara. Villkoren är tydliga och förutsägbara och utifrån det kan du ta ett beslut som ger dig den tryggheten du vill ha vid sjukdom. Det är allt annat än så med Försäkringskassan och den allmäna sjukförsäkringen som är ett rent lotteri av handläggning, otydlig lagstiftning och otydliga villkor. SÅ du vet i princip aldrig vad utfallet blir vid sjukdom.

Svar på tråden Behöver man en sjukförsäkring?