• Marmeladfrukt

Vad ska jag jobba med - SSK SOM ÄR LESS!

Hej!

Jag har jobbat som sjuksköterska i snart 10 år. På slutenvårdsavdelning, på mottagning, på äldreboende. Jag trivs inte med mitt jobb, varken nu eller tidigare - jag har valt fel utbildning. Nu arbetar jag på en stor mottagning, där jag har fått en högre befattning (inte chef). Till viss del kan jag påverka arbetet, men det är ändå väldigt smetigt. Jag upplever att allas arbete påverkar andras och detta tycker jag är besvärande. Jag vill kunna lägga upp mitt jobb precis som jag vill och inte behöva ta en massa hänsyn till alla känsliga kollegor. Det blir stressigt för mig och just nu så känner jag att jag har en alldeles för hög stressnivå. Dessutom tycker jag att verksamheten på mitt jobb är tråkig. 

Jag vill detta:
    1) Komma ifrån sjukvården helt
    2) Gärna möjlighet att jobba deltid/mindre än 40 timmar per vecka
    3) Arbete med något som kräver maximalt ett års utbildning, utöver den jag har redan - jag har en magisterexamen i omvårdnad
    4) Inte behöva bli sjukskriven för stressrelaterade besvär

Jag är strukturerad, begåvad och lättlärd, Jag gillar naturvetenskap. Att lära ut saker tycker jag om. Jag blir lätt engagerad och tycker om att gräva i detaljer. 

Snälla, om någon har något förslag så delge det till mig! Vad ska jag arbeta med?

• Svar på tråden Vad ska jag jobba med - SSK SOM ÄR LESS!
  • Tiina87
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-13 15:18:51 följande:

Det finns säkert många sjuksköterskor som bytt bana: vad har ni valt istället?

Jag har inte bytt bana utan bara land (är ssk/avdelingsledare på sykehjem i Norge) men jag vet endel som gått till företagshälsovård. Där kan de oftast styra arbetet till viss del själv och det brukar gå utmärkt att jobba deltid.

Annars som forskningssjuksköterska/doktorand. Då krävs förvisso art man kommer in på en doktorandutbildning.
  • Marmeladfrukt
    Tiina87 skrev 2019-10-13 15:27:22 följande:
    Jag har inte bytt bana utan bara land (är ssk/avdelingsledare på sykehjem i Norge) men jag vet endel som gått till företagshälsovård. Där kan de oftast styra arbetet till viss del själv och det brukar gå utmärkt att jobba deltid.

Annars som forskningssjuksköterska/doktorand. Då krävs förvisso art man kommer in på en doktorandutbildning.
    Tack för ditt svar. Jag kommer inte att flytta utomlands, har familj här i Sverige. Jag har funderat på att forska, och det skulle säkert passa mig, men jag tycker inte att det jag håller på med nu är tillräckligt intressant för att vilja fördjupa mig så mycket i som forskning kräver. 

Företagshälsovård ska jag titta närmare på. Fast helst vill jag göra något helt annat.
  • Tiina87
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-13 17:00:21 följande:

Det får nog bli något annat. En helt ny utbildning tror jag. Jag vet bara inte vad. Förslag?

Vad är du intresserad av att jobba inom?
  • Marmeladfrukt
    Tiina87 skrev 2019-10-13 17:12:10 följande:

Vad är du intresserad av att jobba inom?

Tack för ditt svar. Jag sitter och tittar på yrkeshögskolan och tycker att paralegal kanske kan vara intressant. Problemet är att jag inte vet. Jag är less på landstinget och vill inte jobba kvar där. Utredningsarbete är också något jag tänkt på.
  • Tiina87
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-13 17:42:47 följande:

Tack för ditt svar. Jag sitter och tittar på yrkeshögskolan och tycker att paralegal kanske kan vara intressant. Problemet är att jag inte vet. Jag är less på landstinget och vill inte jobba kvar där. Utredningsarbete är också något jag tänkt på.

Jag har en bror som jobbar som paralegel eller juridikassistent som det heter på svenska. Enligt honom är det både spännande och självständigt, iallafall där han jobbar.

Dock är det svårt att få jobb på stora advokat/juridikbyråer men om man är villig att jobba på någon liten juridikbyrå så finns det jobb. Utbildningen ska också vara väldigt intressant och det är oftast inte så lång.
  • viktorjohan

Jag arbetade som officer i armén många år, men inte nu längre.

Jag kom i kontakt med flera ssk som var försvarsanställda. Några arbetade med utbildning av officerare och annan sjukvårdspersonal. Jag har för mig att jag också träffat ssk i stabstjänst. Nu var detta länge sedan, men det kan vara värt att kolla upp.

• Marmeladfrukt
    Tiina87 skrev 2019-10-13 17:47:36 följande:

Jag har en bror som jobbar som paralegel eller juridikassistent som det heter på svenska. Enligt honom är det både spännande och självständigt, iallafall där han jobbar.

Dock är det svårt att få jobb på stora advokat/juridikbyråer men om man är villig att jobba på någon liten juridikbyrå så finns det jobb. Utbildningen ska också vara väldigt intressant och det är oftast inte så lång.

Ok, intressant! Den utbildning jag såg var 2 år, så det borde vara överkomligt. Vet du något om lönen?
  • Tiina87
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-13 17:55:00 följande:

Ok, intressant! Den utbildning jag såg var 2 år, så det borde vara överkomligt. Vet du något om lönen?

Lönen beror mycket på vart man jobbar men skulle tippa på att ingångslönen är på runt 26-28 000kr.
Svar på tråden Vad ska jag jobba med - SSK SOM ÄR LESS!