• Hyllemor

    Halloweendessert som kan bakas i silikonform

    Jag ska ha halloweenfest och har en silikonform i form av en hjärna i naturlig storlek. Förra året hade jag potatismos i formen men det blev inte så bra. I år hade jag tänkt göra en efterrätt i den, men kan inte komma på något annat än yello, som inte är särskilt gott.

    Desserten måste vara helt äggfri. Helst också laktosfri, men i värsta fall kan jag göra en helt egen efterträtt till den laktosintoleranta.

    Tror ni att man kan göra glass i den, så att glassen behåller formen när man tar bort silikonet eller kommer det att bara bli kladdigt? Vad kan man annars baka i en sådan form?

  • Svar på tråden Halloweendessert som kan bakas i silikonform
  • Anonym (My)

    Sockerkaka, kan pannakotta funka eller nåt liknande?

  • nnnnnnnn

    om den inte är väldigt stor så tror jag också på panna cotta, är den på flera liter blir det för mäktigt med panna cotta.
    Du kan göra vanlig på laktosfri grädde eller denna som är mjölkfri:
    www.ica.se/recept/pannacotta-med-kokossmak-540535/

    Kanske hälla över en röd sås eller gele vid servering, så den blir extra läskig? Tex hallonsås eller liknande.

  • Hyllemor
    Anonym (My) skrev 2019-10-13 23:26:58 följande:

    Sockerkaka, kan pannakotta funka eller nåt liknande?


    Sockerkaka utan ägg vet jag inte om det funkar. De gånger jag har provat att baka sockerkaka utan ägg så blir kakan väldigt platt och kompakt, så jag är rädd att den sjunker ihop och att det blir helt misslyckat.

    Pannacotta är inte en favorit för min del, men det helt klart skulle kunna bli effektfullt! Jag skulle gissa att formen är på ca en liter, men å andra sidan är det 12 personer som kommer, så man får väl helt enkelt skära en bit var.
  • Anonym (Ida)

    För att kunna vända upp efterrätten på ett fat (så det syns att det är en hjärna) tror jag att det är bättre med något som håller ihop ordentligt.

    Jag skulle gå på din första idé med glass eller kanske ännu hellre en parfait, eftersom den inte behöver röras när du fryser den.

    Om du är orolig att den skall fastna kan du snabbt doppa silikonformen i varmt vatten innan du vänder upp den.

    Till en hjärna skulle jag ha gjort tex en parfait med hallon -så att den blir lite läskigt blodsprängd... :)

  • nnnnnnnn

    Världens enklaste fusk-pairfait är denna:
    Vispa ett par paket vaniljvisp tills det blir rejält vitt och fast.
    Tag 1/2 - 1 påse mandelbiskvier (vanliga som köps, blå påse, är äggfria) och lägg i en kraftig plastpåse, tag en kavel och banka på biskvierna tills de är lagom söndersmulade (inga hela, men inte mjöl).
    Rör ner i vaniljvispen, men inte för noga, det får vara lite mer smulor i vissa delar.

    Sen är det bara att packa ner i formen och frysa. Tag upp ett par timmar före servering och ställ i kylen, så den tinar lite lätt.

    Vet ej om det finns laktosfri vaniljvisp.

Svar på tråden Halloweendessert som kan bakas i silikonform