• Kalaspuffen300

    Mycket sammandragningar, v. 36

    Hur mycket sammandragningar är normalt mot slutet av graviditeten?? Är gravid i v. 36. När jag fått sammandragningar förut har det oftast berott på att jag ansträngt mig fysiskt och då har jag alltid kunnat "vila bort" dem genom att sitta ner några minuter. Sedan har jag fått mindre på kvällarna när jag suttit framför tv:n som jag känt med handen utanpå magen. Men sammanlagt har det varit ett fåtal under dagen som jag lagt märke till.

    Sedan några dagar tillbaka triggas mina sammandragningar av ingenting. Det räcker att jag reser mig från en stol eller vänder mig i sängen. Igår så fortsatte sammandragningarna trots att jag låg i sängen och vilade hela dagen. De gjorde inte ont men var obehagliga och strålade ut mot ryggen. Nu imorse är det likadant. Räknade att jag hade 3 sammandragningar på en kvart.

    Borde jag ringa bm? Hur är det för er andra?

  • Svar på tråden Mycket sammandragningar, v. 36
  • Anonym (Lil)

    Nej du behöver inte ringa barnmorskan. Det är normalt med ökade sammandragningar i slutet. Men varför klockar du sammandragningarna? De gör man ju med värkarna bara :)

    Om du dock misstänker uvi så är det bäst att göra ett test för de, det kan ge ökade sammandragningar.

  • viseversa

    Nej du behöver inte ringa bm. Sammandragningar i slutet är normalt. Det är bevis på att du inom några veckor ska ha barn. Kroppen "övar sig" helt enkelt. Jobbigt men bara att stå ut.

  • Inteamanda

    Som någon sa borde du kolla upp det om du misstänker urinvägsinfektion. 

    Så länge sammandragningarna inte gör ont med ett tryck nedåt så finns det ingen anledning att oroa sig. Dessutom är du såpass långt gången att en barnmorska ändå bara skulle säga till dig att vila och avvakta, kommer bebisen nu är det ju inte hela världen. 

    Jag har sedan v29 (nu i v38) haft täta sammandragningar, stress förvärrar. Jag har kanske 10-20 sammandragningar i timmen och jag tror inte bebis kommer än på ett tag. 

  • Kalaspuffen300
    Anonym (Lil) skrev 2019-10-14 08:38:14 följande:

    Nej du behöver inte ringa barnmorskan. Det är normalt med ökade sammandragningar i slutet. Men varför klockar du sammandragningarna? De gör man ju med värkarna bara :)

    Om du dock misstänker uvi så är det bäst att göra ett test för de, det kan ge ökade sammandragningar.


    Okej! Jag räknade för att kunna ge den som läser (eller barnmorskan) något att jämföra med. Tänker att det finns olika uppfattningar om vad som är lite/mycket eller normalt/onormalt... Har haft uvi/njurbäckeninflammation tidigare under graviditeten så det känns som något jag borde kolla upp. Visste inte att man kunde få ökade sammandragningar av det!
  • Ebo88
    Kalaspuffen300 skrev 2019-10-14 09:51:31 följande:

    Okej! Jag räknade för att kunna ge den som läser (eller barnmorskan) något att jämföra med. Tänker att det finns olika uppfattningar om vad som är lite/mycket eller normalt/onormalt... Har haft uvi/njurbäckeninflammation tidigare under graviditeten så det känns som något jag borde kolla upp. Visste inte att man kunde få ökade sammandragningar av det!


    Ring din BM och be om att få känn urinodling ifall det är uvi som orsakar dina sammandragningar.

    Annars är det nog som dom andra skriver, att det hör till graviditeten :)
Svar på tråden Mycket sammandragningar, v. 36