• matf

    Ni som har lägsta möjliga föräldrapenning, vad får ni?

    Jag är gravid och studerande. Jag vet inte om min föräldrapenning kommer beräknas på mitt tidigare arbetsliv, eller på att jag senaste tid varit studerande. Som studerande har jag förstått att man får minsta möjliga föräldrar penning vilket är 7500 INNAN skatt. Helt sjukt att dom menar att jag ska klara mig på det bara för att jag studerat i ett par månader tycker jag: men jag undrar vad ni som har denna lägsta föräldrapenning får ut efter skatt? När jag räknade på det med avdragen skatt fick jag det till 4800kr ungefär?! Kan detta stämma ?! Att jag endast ska klara av att leva en månad på detta?

  • Svar på tråden Ni som har lägsta möjliga föräldrapenning, vad får ni?
  • Anonym (En mamma)

    Runt 5000 får jag, plus bostadsbidrag och barnbidrag.

  • Anonym (Csn)

    Om du tog CSN nu när du studerar så har du skyddat din SGI och då baseras din föräldrapenning från ditt jobbs inkomst

  • Anonym (Oo)
    Anonym (Csn) skrev 2019-10-14 13:16:32 följande:

    Om du tog CSN nu när du studerar så har du skyddat din SGI och då baseras din föräldrapenning från ditt jobbs inkomst


    Hur är det om man hinner jobba, säg kanske 7 månader efter studierna är slut och innan man får barn, vad räknas det efter då?:)
  • Anonym (Csn)
    Anonym (Oo) skrev 2019-10-14 13:41:16 följande:

    Hur är det om man hinner jobba, säg kanske 7 månader efter studierna är slut och innan man får barn, vad räknas det efter då?:)


    Då baseras f.penningen på de 7 månaderna som du har jobbat.

    Du redovisar din inkomst på f.kassans hemsida. Se till att ha arbetsgivarintyg från det jobbet du är på.
  • matf
    Anonym (Csn) skrev 2019-10-14 13:16:32 följande:

    Om du tog CSN nu när du studerar så har du skyddat din SGI och då baseras din föräldrapenning från ditt jobbs inkomst


    Jag har bara tagit ut bidrag, räknas det?
  • Anonym (Csn)
    matf skrev 2019-10-14 14:24:24 följande:

    Jag har bara tagit ut bidrag, räknas det?


    Nej, du måste ta lånedelen. Om du inte tog hela så nollas din SGI tyvärr. Då har du inte skyddat den.
  • Anonym (Csn)
    Anonym (Csn) skrev 2019-10-14 14:45:59 följande:

    Nej, du måste ta lånedelen. Om du inte tog hela så nollas din SGI tyvärr. Då har du inte skyddat den.


    Eller nu blir jag osäker. Kolla upp det med f.kassan eller med csn för säkerhets skull!
  • Anonym (Student med barn)

    Din sgi är skyddad även om du bara tagit bidragsdelen av CSN. Hur länge jobbade du innan studierna? Har du jobbat 8 månader sammanhängande så kommer din föräldrapenning baseras på den inkomsten du hade innan studierna.

  • Hawk

    Det räcker att ta bidragsdelen för att skydda SGI. Det får vara max tre månader glapp mellan arbetet före studierna och studierna. Efter studierna kan det inte var något glapp dock, inte ens en dag, då nollas du.

Svar på tråden Ni som har lägsta möjliga föräldrapenning, vad får ni?