• Anonym (Riktigt arg)

    Köra bil som 13 åring

    Hej. Jag börjar bli riktigt förbannad nu på min syster.

    Hon har en son som är 13 år och dom. Låter han köra moped och bil, ja ni. Läste rätt han kör bil

    Igår senast la han upp en snap där han körde sin systers bil och hon satt bredvid.

    Idag ringde jag och tipsade polisen, som anonym. Gjorde jag rätt eller fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-14 14:03
    Detta har ju pågått länge och jag har sagt till. Min syster också men det går tydligen inte in. Deras son kan ju bli av med sitt lämp så han inte får börja övningsköra sen och dom kan få dyra böter.

  • Svar på tråden Köra bil som 13 åring
  • Anonym (263)

    Du gjorde rätt. Vem vill möta någon utan körkort på vägen. Det är nog med dödsolyckor på våra vägar ändå.

  • Anonym (korrekt)

    Du gjorde helt rätt.

    Han utgör en trafikfara, både för sig själv och för andra. 

  • Anonym (Äh)

    Äh, det beror väll på vart dem körde. På privat mark helt ok.

  • Anonym (Jennifer)

    Du gjorde helt rätt (även om du kanske borde ha gjort det långt tidigare). Jag skulle även orosanmäla till soc om jag var du. Han utgör ju faktiskt en trafikfara för andra, men inte minst även för sig själv. Om inte hans föräldrar är villiga att skydda honom, måste ju du agera.

  • Anonym (Tut-tut)

    Jag körde bil som 12-åring första gången. På privat mark. Så när jag skulle börja övningsköra kunde jag redan koppla, växla etc. Jag var alltså kunnigare första gången jag skulle köra på allmän väg än de flesta andra.

  • Tom Araya
    Anonym (Riktigt arg) skrev 2019-10-14 13:59:31 följande:

    Hej. Jag börjar bli riktigt förbannad nu på min syster.

    Hon har en son som är 13 år och dom. Låter han köra moped och bil, ja ni. Läste rätt han kör bil

    Igår senast la han upp en snap där han körde sin systers bil och hon satt bredvid.

    Idag ringde jag och tipsade polisen, som anonym. Gjorde jag rätt eller fel???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-14 14:03
    Detta har ju pågått länge och jag har sagt till. Min syster också men det går tydligen inte in. Deras son kan ju bli av med sitt lämp så han inte får börja övningsköra sen och dom kan få dyra böter.


    På gårdar och små grusvägar med snudd på obefintlig trafik skulle jag kunna medge sådant, efter utförliga instruktioner och kontroll av att de hittar de viktiga reglagen och kan använda dem.
  • Anonym (K)

    Du borde göra en orosanmälan också. Riktigt olämpliga föräldrar som låter ett barn köra bil. Ungen kommer ha sin första fyllekörning som 15 åring

  • Anonym (12345)
    Anonym (K) skrev 2019-10-15 14:54:00 följande:

    Du borde göra en orosanmälan också. Riktigt olämpliga föräldrar som låter ett barn köra bil. Ungen kommer ha sin första fyllekörning som 15 åring


    Hur tänker du när du gör den kopplingen?
  • Anonym (met)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-15 17:32:33 följande:
    Hur tänker du när du gör den kopplingen?
    Tror inte att K menar att pojken ska fylleköra, utan att han kommer vara chaufför till andra. Jag lärde mig köra när jag var 12 och var fyllechaufför från ca 15 år.
  • Mullvaden

    Jag körde bil som 12-åring första gången. Hemma på tomten, men aldrig på allmän väg, så risken att möta någon var obefintlig. Men att köra där man är en fara för andra är ju totalt olämpligt, så huruvida du gjorde rätt eller inte beror enligt mig på var han körde.

  • Anonym (K)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-15 17:32:33 följande:

    Hur tänker du när du gör den kopplingen?


    Jag tänker att när man är 15 så tänker man med röven. När man är 15 så vill man testa på saker oavsett konsekvenser för 15 åringar saknar konsekvenstänk. I den åldern börjar man dricka alkohol. Av alkohol blir man övermodig och får en övermodig tonåring utan konsekvenstänkt tag på en bil, då vill hen ju självklart visa för sina vänner vad hen kan, dvs köra bil. För fort.

    Har 15/16 åringen däremot epa kort så är hen förhoppningsvist medveten om konsekvenserna av att köra full eller utan körkort.
Svar på tråden Köra bil som 13 åring