• Anjo123

    1åring äter jättedåligt

    Jag har en ettåring hemma som äter jättedåligt.

    Äter kanske max 2 skedar med mat och sen inte vill ha mer. Kliar sig i ögonen och gnäller lite.

    Yoghurt macka banan och gröt går jätte bra.

    Äter lika dåligt på förskolan. Så dom får ge banan och yoghurt så att nått går ner.

    Vet inte om det har med tänder att göra, de har kommit upp "tuggtänder" en på var sida underkäken.

    Det har kommit upp 3 tänder på 1månad.

    Så det pillas väldigt mycket i munnen, sover dåligt på natten (vaknar många gånger) och har kort stubin.

    Detta med maten har varit dåligt i ungefär 1månad om inte lite längre.

    Vissa dagar (väldigt sällan) går det bra att äta mat men oftast inte.

    Äta själv är inte heller så intressant , sitter mest och kladdar och vill helst inte stoppa i munnen

    Vet inte rikigt vad jag ska göra.

    Har ni några tips på vad som kan få mitt barn att äta?

  • Svar på tråden 1åring äter jättedåligt
  • Elin P

    Det låter ju inte alarmerande om det inte varit så jämt, om barnet ändå växer och om barnet äter bra av vissa saker som banan, yoghurt och macka. Det är ju mycket näring i det. Servera mat men gör ingen stor grej av att om barnet inte äter så mycket. Låt barnet äta sin macka, yoghurt och banan men inte hela tiden. 2-3 gånger dagligen kanske är lämpligt, typ till frukost, mellis och kvällsmat. Utöver det servera mat men försök att inte tänka på hur mycket barnet äter. Är det två skedar är det okej. Barn äter olika mycket i olika perioder.

Svar på tråden 1åring äter jättedåligt