• Mon 14 Oct 2019 17:25
    1685 visningar
    7 svar
    7
    1685

    Lutinus: Kommer gravidsymptomen tidigare pga medicinen?

    Jag skulle starta med IVF i höst, men blev mirakulöst gravid efter en operation på ena äggstocken. Jag tog 3 test med några dagars mellanrum, och alla plussade. Jag räknade ut att jag var nästan i v 5.
    Jag kontaktade då min IVF klinik för att berätta nyheten och fick bland annat till svar att börja med Lutinus, 100 mg 3 ggr/dag.

    Jag går mot v 6 och ska på TUL då. Jag har oroat mig för att jag har för lite symptom, men har varit illamående morgon och kväll, lite trött, det känns som kroppen sväller på framsidan och nu har jag även fått ont i nedre del av rygg och jag sover lite dåligt och är lite humörsjuk. Jag bad min läkare om ett par dagars sjukskrivning och fick till svar "Är det sant? Det var lite ovanligt, om jag nu ska vara så ärlig". 


    Är det ovanligt? Är det Lutinusen som gör att symptomen märks så "tidigt"? Jag själv tycker jag verkar ha för lite symptom, så jag är egentligen rädd att jag fått missfall, men att Lutinusen "lurar" kroppen att tro att jag fortfarande är gravid. Jag har som sagt dåliga odds med min ålder och folliklar osv.


    Är helt förvirrad här, och vet inte vem jag ska prata med.

  • Svar på tråden Lutinus: Kommer gravidsymptomen tidigare pga medicinen?
  • Mon 14 Oct 2019 21:26
    #1

    Jag har tatt progesteron många gånger och aldrig fått nåt som liknar gravsymtom en enda gång förutom just när jag varit gravid med de barn jag fött. Vissa kan dock vara känsliga för biverkningar, men du kan också tillhöra dom där som tidigt känner väldigt mycket. Men du- TUL är det ju inte du ska göra. VUL menar du väl?  TUL görs sällan före v.20. Lycka till!

  • Mon 14 Oct 2019 21:53
    #2
    Jag är bara jag skrev 2019-10-14 21:26:18 följande:

    Jag har tatt progesteron många gånger och aldrig fått nåt som liknar gravsymtom en enda gång förutom just när jag varit gravid med de barn jag fött. Vissa kan dock vara känsliga för biverkningar, men du kan också tillhöra dom där som tidigt känner väldigt mycket. Men du- TUL är det ju inte du ska göra. VUL menar du väl?  TUL görs sällan före v.20. Lycka till!


    i vissa delar av sverige är TUL tidigt ultraljud, istället för VUL
  • Mon 14 Oct 2019 21:58
    #3
    Bullelli skrev 2019-10-14 21:53:42 följande:
    i vissa delar av sverige är TUL tidigt ultraljud, istället för VUL
    Nej, så kallas det absolut inte. TUL är tillväxtultraljud ( har gjort många själv). Och dessutom- UL v.6 är dömt att misslyckas. T.o.m VUL den veckan är för tidigt. IVF-kliniker brukar rekommendera VUL v.8 för då ser man tydligt och får klart besked.
  • Mon 14 Oct 2019 22:03
    #4
    Jag är bara jag skrev 2019-10-14 21:58:40 följande:
    Nej, så kallas det absolut inte. TUL är tillväxtultraljud ( har gjort många själv). Och dessutom- UL v.6 är dömt att misslyckas. T.o.m VUL den veckan är för tidigt. IVF-kliniker brukar rekommendera VUL v.8 för då ser man tydligt och får klart besked.
    Jo, så kallas det faktist i vissa delar av sverige. Tidigt ultraljud = TUL.
    Oavsett vad du vill tro eller tycka så är det så bara.
  • Mon 14 Oct 2019 22:38
    #5

    Ok, jag är ny här. Det kallas TUL här i Norge, och jag bor i Norge, sorry att jag skrev fel!


    Eftersom de räknar mig som för ung (under 38 år) så måste jag ta tidigt ultraljud privat, detta gör de från v 6. (Här får man heller inte KUB om man inte har dålig gener typ och är över 38 år, men man kan göra det privat. NIPT får man heller inte göra, bara om du haft dåligt resultat på KUB, men de flesta norskar åker till Sverige eller Danmark och gör det där).

    Det är inte min IVF klinik som sagt jag ska ta ultraljud, de har bara sagt jag ska ta Lutinus när jag berättade att jag blivit gravid naturligt.

    Jag undrar som sagt mest om progestronet gör symptomen starkare än om jag inte hade tagit det.

  • Tue 15 Oct 2019 04:58
    #6
    Annmaj skrev 2019-10-14 22:38:30 följande:

    Ok, jag är ny här. Det kallas TUL här i Norge, och jag bor i Norge, sorry att jag skrev fel!

    Eftersom de räknar mig som för ung (under 38 år) så måste jag ta tidigt ultraljud privat, detta gör de från v 6. (Här får man heller inte KUB om man inte har dålig gener typ och är över 38 år, men man kan göra det privat. NIPT får man heller inte göra, bara om du haft dåligt resultat på KUB, men de flesta norskar åker till Sverige eller Danmark och gör det där).

    Det är inte min IVF klinik som sagt jag ska ta ultraljud, de har bara sagt jag ska ta Lutinus när jag berättade att jag blivit gravid naturligt.

    Jag undrar som sagt mest om progestronet gör symptomen starkare än om jag inte hade tagit det.


    Progesteronet borde inte ge gravidsymptom, isf kanske mer symptom som liknar pms. Det låter ju lite mer som det än som gravidsymptom på din beskrivning. Före v.6 är nog de flesta mest vara trötta. Men rymt 6-8 brukar väl gravid illamåendet starta.

    Men varför ska du vara sjukskriven om du nu inte har så mycket symptom? Kanske bättre att försöka jobba så länge det går?
  • Tue 15 Oct 2019 10:21
    #7

    Jag förstår inte varför folk ska hänga upp sig i att jag råkar skriva fel namn på ultraljud och att jag önskar sjukskrivning av min läkare. (När ni inte vet vad jag jobbar med och vad som krävs psykiskt och fysiskt. Vi har väldigt stränga krav, och får inte utföra vårt arbete om vi inte är i form. Lägg till skiftarbete, inte möjlighet att gå på toa när man vill, äta när man vill, ta rast när man vill osv). Trollar ni med mig liksom? 


    Det visade sig åxå att min läkares svar, handlade om att hon blev förvånad över att jag fått avslag för tidigt ultraljud och att det var det som var ovanligt. En språkmiss där alltså.

    Men jag tackar för alla svar. 

Svar på tråden Lutinus: Kommer gravidsymptomen tidigare pga medicinen?