• Anonym (Hm)

Ssk/läkare: Alltid haft lågt blodtryck men nu högt undertryck fast fortfarande lågt övertryck?

Som rubriken säger, är det nåt jag borde fråga om igen? Jag ligger oftast väldigt lågt, runt 100/110 i övertryck och 50/65 som max i undertryck. Nu låg det på 108/85.

Har varit stressad mentalt ett tag pga massa anledningar. Enl läkaren skulle det vara helt ok men det känns konstigt att undertrycket var såpass mycket högre än det brukar. Bör jag be att kolla det igen? Har mycket heriditet med hjärt o kärlsjukdomar i släkten, speciellt från båda mina föräldrar.

• Svar på tråden Ssk/läkare: Alltid haft lågt blodtryck men nu högt undertryck fast fortfarande lågt övertryck?
  • Anonym (Ssk arbetaren)

Nej du behöver inte bry dig i de små siffrorna. Börjar det dra åt 150+ i övertryck konstant kanske en Dr kan kika på det. Kom ihåg att alltid vila en kvart innan för korrekt tryck.

• Anonym (Hm)

Tack för svar! Ok då chillar jag :)

• Anonym (Anonym)

Hej! Fick du reda på vad ditt förhöjda undertryck berodde på? Har nämligen också fått ett för högt undertryck men övertrycket är normalt... var det mental stress eller något annat?

• Anonym (Ssk)

Normala tryck inget att oroa sig över

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-05-09 20:16:59 följande:

Jag har alltid legat på 120/70 men har sen några månader tillbaka legat på i snitt 120/90. Har haft mycket mental stress och inre oro senaste månaderna och funderade därför på om det kunde vara orsaken till det förhöjda undertrycket? Vet inte riktigt vad jag ska tro dock då jag har läst att det bara är övertrycket som påverkas av ångest/stress (är bara 20 år förövrigt)
  • FtS70

Stress påverkar även det diastoliska. De senaste studierna jag har läst understryker också att kopplingen mellan stress och högt blodtryck är mycket tydlig bland yngre människor.

• Anonym (B)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-05-09 20:16:59 följande:

Om man nu inte råkar vara gravid. Som bm hade jag haft koll på ett diastoliskt bltr som börjar stiga över 85. Helt klart.
  • Anonym (Anonym)
    FtS70 skrev 2021-05-09 20:30:40 följande:

Stress påverkar även det diastoliska. De senaste studierna jag har läst understryker också att kopplingen mellan stress och högt blodtryck är mycket tydlig bland yngre människor.

Jag har inte haft en sådan typ av stress som t.ex mycket att göra, jobbrelaterat etc utan jag har snarare varit väldigt orolig och haft mycket ångest/stresskänslor relaterade till en specifik händelse i livet senaste månaderna. Kan även detta höja det diastoliska trycket?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-05-09 22:01:44 följande:

Jag har inte haft en sådan typ av stress som t.ex mycket att göra, jobbrelaterat etc utan jag har snarare varit väldigt orolig och haft mycket ångest/stresskänslor relaterade till en specifik händelse i livet senaste månaderna. Kan även detta höja det diastoliska trycket?

Kan även tillägga att jag fortfarande känner denna inre oron till och från (pga händelse i livet) och vet med mig att den inte kommer att släppa helt förens i slutet av sommaren..
  • Anonym (hmj)

Följer gärna tråden då jag har fått samma grej. Har alltid haft extremt lågt tryck,110 i övertryck och  50-60 i undertryck. Nu är undertrycket 95. Även jag är väldigt stressad, men har även haft lite andra symptom som smärtor i benen som utreds. har dock mätt flera gånger, och det är alltid lika högt.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (B) skrev 2021-05-09 20:36:09 följande:

Om man nu inte råkar vara gravid. Som bm hade jag haft koll på ett diastoliskt bltr som börjar stiga över 85. Helt klart.

Hittar inte ts längre med siffrorna?. Ja nej precis! Om man har preeklampsi till exempel visst brukar både sys och dia stiga eller hur är det?
  • Anonym (Hm)

Oj här var visst min gamla tråd :)

Mitt blodtryck har det varit vajsing med sista åren. På en läkarkontroll i höstas låg det på 150/85 och nästa gång som vanligt lågt övertryck(110 fast 85 i undertryck)

Konstigt att det kan hoppa så mycket. Har inte fått nån vettig förklaring.

• Anonym (hmj)
    Anonym (Hm) skrev 2021-05-10 03:52:50 följande:

Oj här var visst min gamla tråd :)

Mitt blodtryck har det varit vajsing med sista åren. På en läkarkontroll i höstas låg det på 150/85 och nästa gång som vanligt lågt övertryck(110 fast 85 i undertryck)

Konstigt att det kan hoppa så mycket. Har inte fått nån vettig förklaring.

Är du nervös hos läkaren, ibland kan det ju bero på det?

I mitt fall så har jag samma höga på en jämn nivå, men bara undertrycket. De har heller inte gett mig någon förklaring, faktiskt inte informerat om att det legat lite högt i flera år heller.
  • Anonym (Anonym)

Hur gamla är ni? Tänker om det kan vara åldersrelaterat?

• Anonym (Hm)
    Anonym (hmj) skrev 2021-05-10 12:26:05 följande:

Är du nervös hos läkaren, ibland kan det ju bero på det?

I mitt fall så har jag samma höga på en jämn nivå, men bara undertrycket. De har heller inte gett mig någon förklaring, faktiskt inte informerat om att det legat lite högt i flera år heller.

Det är säkert så för vissa men nej jag har som mest legat på 120/70 hos läkaren. Oftast 110/65 nånstans. Hade dock hjärtklappning och var väldigt trött då så nåt var det.
  • Anonym (Ssk arbetaren)

Det är väldigt låga siffror ni besvärar er över. För att få blodtryckssänkande läkemedel pga högt blodtryck krävs flera vilovärden över ca 170/100. En läkare sätter inte in dessa läkemedel vid ett, två eller tre tillfällen där värdet är något förhöjt.

Sällan att de ens sätts in över huvud taget innan en patient drabbas sjukdom där högt blodtryck upptäcks.

Så relax gott folk, motionera och är bra mat. Såvida ni inte är gravida med högt blodtryck då...

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk arbetaren) skrev 2021-05-10 14:07:44 följande:

Det är väldigt låga siffror ni besvärar er över. För att få blodtryckssänkande läkemedel pga högt blodtryck krävs flera vilovärden över ca 170/100. En läkare sätter inte in dessa läkemedel vid ett, två eller tre tillfällen där värdet är något förhöjt.

Sällan att de ens sätts in över huvud taget innan en patient drabbas sjukdom där högt blodtryck upptäcks.

Så relax gott folk, motionera och är bra mat. Såvida ni inte är gravida med högt blodtryck då...

Jag vet att det inte är några höga siffror så det är inget jag bekymrar mig för, utan vill snarare veta orsaken till det förhöjda undertrycket i och med att jag är väldigt ung, motionerar, normalviktig, röker ej etc. Funderade därför på om det kunde vara stressrelaterat, men blev osäker pga att det endast är det undre trycket som har stigit och inte över.
  • Mrs Moneybags

Om det bara är högt en eller två gånger är det inget att oroa sig för. Trycket går upp och ner hela dygnet, när man tar blodtrycket är det som en ögonblicksbild av just den sekunden. Det är inte alltid representativt för hela dygnet. 

• Anonym (hmj)
    Anonym (Ssk arbetaren) skrev 2021-05-10 14:07:44 följande:

Jo, på mig ska det sättas in behandling då jag behöver ta mediciner som höjer blodtrycket. Därav blir det ett problem, dessutom är det ju ganska konstigta tt det diastoliska trycket (för mig) fördubblats på 5 år?
Svar på tråden Ssk/läkare: Alltid haft lågt blodtryck men nu högt undertryck fast fortfarande lågt övertryck?