• Anonym (Blå/lila)

Hur sminka över lila blåmärken på händerna?

Jag har ett spräckt blodkärl på handleden som måste döljas imorgon. Det har tyvärr krupit både upp och ner och syns oavsett tröja.

Vilka färger använder man för att dölja lila, blått och grönt? Jag försökte med vanlig foundation, men det såg ungefär lika illa ut.

Området är numera från halva handryggen ner på handledens fram- och baksida samt upp på ena tummen, så det är ett ganska stort område som ska döljas.

• Svar på tråden Hur sminka över lila blåmärken på händerna?
  • Pope Joan II
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 16:25:27 följande:

Jag har ett spräckt blodkärl på handleden som måste döljas imorgon. Det har tyvärr krupit både upp och ner och syns oavsett tröja.

Vilka färger använder man för att dölja lila, blått och grönt? Jag försökte med vanlig foundation, men det såg ungefär lika illa ut.

Området är numera från halva handryggen ner på handledens fram- och baksida samt upp på ena tummen, så det är ett ganska stort område som ska döljas.

Arbetar du som handmodell eller varför måste en sådan sak döljas?
  • Anonym (Blå/lila)
    Pope Joan II skrev 2019-10-15 16:33:22 följande:

Arbetar du som handmodell eller varför måste en sådan sak döljas?

Det är inte relevant. Jag behöver dölja det. Har du tips på hur?
  • Pope Joan II
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 16:34:36 följande:
    Det är inte relevant. Jag behöver dölja det. Har du tips på hur?
    Ta på dig ett par handskar. 
  • Anonym (Ann)
    Pope Joan II skrev 2019-10-15 16:36:22 följande:

Ta på dig ett par handskar. 

Skulle precis föreslå det själv.
  • Anonym (Lin)

Vira runt ett bandage och säg att du vrickat handleden. Alla kan ju skada sig.

Är det någon som gjort dig illa med flit eftersom du måste dölja blåmärket?

• Anonym (Blå/lila)
    Anonym (Lin) skrev 2019-10-15 17:01:03 följande:

Vira runt ett bandage och säg att du vrickat handleden. Alla kan ju skada sig.

Är det någon som gjort dig illa med flit eftersom du måste dölja blåmärket?

Ja, det var mitt sista alternativ. Jag hoppades dock kunna dölja det med smink.

Nej, men det ser ut så. Jag har ett möte imorgon där fokus varken kan ligga på eventuella misstankar om det eller varför det blev så.
  • Anonym (Löjlig)
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 17:04:08 följande:

Nej, men det ser ut så. Jag har ett möte imorgon där fokus varken kan ligga på eventuella misstankar om det eller varför det blev så.

Måste faktiskt säga att du är otroligt löjlig. Bara att säga "Jag skadade mig, klämde handen i en dörr" eller vad som helst. Men är det smink du är ute efter (ej att rekommendera då du men STOR sannolikhet kommer kladda av dig det på kläder, inredning eller annat som gör de uppenbart att du har smink) så kolla vad folk använder till att sminka över tatueringar. Blir nyfiken på hur du ska lösa toabesök med handtvätt och sånt.
  • Anonym (Läk)

Fota och anmäl personen som gjorde det.

• Anonym (X)

Grön, rött, lila colourcorrector och sen foundation. Dock är du extremt skillad om du inte lyckats kladda av dig hälften på allt som är innan du ens är på intervjun.

Men sen tycker jag som övriga att du ska anmäla.

• Anonym (Blå/lila)
    Anonym (X) skrev 2019-10-15 17:22:08 följande:

Grön, rött, lila colourcorrector och sen foundation. Dock är du extremt skillad om du inte lyckats kladda av dig hälften på allt som är innan du ens är på intervjun.

Men sen tycker jag som övriga att du ska anmäla.

Tack för tips på smink. Det är turligt nog vänstern, så jag behöver inte hälsa med handen.

Tyvärr är det svårt att anmäla en uska som inte lyssnade utan satte kanyl i kärl som jag vet går sönder. Tyvärr ser det dock ut som jag är rejält misshandlad, inte minst som det tog flera dagar innan set slutade blöda.
  • Anonym (S)
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 17:44:57 följande:
    Tack för tips på smink. Det är turligt nog vänstern, så jag behöver inte hälsa med handen.

Tyvärr är det svårt att anmäla en uska som inte lyssnade utan satte kanyl i kärl som jag vet går sönder. Tyvärr ser det dock ut som jag är rejält misshandlad, inte minst som det tog flera dagar innan set slutade blöda.
    Och det kan du inte tala om folk om de undrar?

Så då har du inte varit på jobbet nu på ett par dagar?
  • Anonym (Blå/lila)
    Anonym (S) skrev 2019-10-15 17:50:33 följande:

Och det kan du inte tala om folk om de undrar?

Så då har du inte varit på jobbet nu på ett par dagar?

Imorgon ska jag ha ett möte där det inte finns utrymme för funderingar, varken över vad som hänt eller att jag berättar hur det ligger till. Det har inget med min arbetsplats att göra.

Nu har jag fått tips om vilka färger som fungerar att täcka med och är därmed nöjd.
  • Anonym (S)
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 17:54:08 följande:
    Imorgon ska jag ha ett möte där det inte finns utrymme för funderingar, varken över vad som hänt eller att jag berättar hur det ligger till. Det har inget med min arbetsplats att göra.

Nu har jag fått tips om vilka färger som fungerar att täcka med och är därmed nöjd.
    Om det inte finns tid för det, så ser jag inte problemet, då hinner ju ingen fråga.

Tror faktiskt du kommer att få mer frågor om du sminkar över det, eftersom det inte kommer att se trovärdigt ut, samt färga av sig. Då kommer folk verkligen att undra...

• Anonym (J)

Om det vore av en oskyldig anledning du har fått blåmärke pga en kanyl så skulle du inte vara så orolig över att det syns. Låter mer som att du vill dölja något..Inte bara ett blåmärke..!
  • Pentra
    Tack för tips på smink. Det är turligt nog vänstern, så jag behöver inte hälsa med handen. Tyvärr är det svårt att anmäla en uska som inte lyssnade utan satte kanyl i kärl som jag vet går sönder. Tyvärr ser det dock ut som jag är rejält misshandlad, inte minst som det tog flera dagar innan set slutade blöda.

Detta hade varit anledning nog för mig att INTE sminka över blåmärket! Varför skydda någon som behandlat dig fel?! Och, som sagt, ett försök till översminkning späder bara på misstankar som kan leda till osanna rykten, som ovettigt folk gör till egna sanningar, vilka tar betydligt längre tid att läka ut än själva blåmärket. ... Mvh, Pentra
  • Anonym (Lin)
    Anonym (Blå/lila) skrev 2019-10-15 17:04:08 följande:

Det kommer mer se ut som att någon gjort dig illa om du försöker dölja det.

Jag spräckte ett blodkärl på armen en gång, blev ett rejält blåmärke, arbetade i kortärmat och ingen frågade någonting alls. Om de gjort det hade jag bara berättat vad som hänt.

Varför tror du att folk kommer misstänka misshandel? Det brukar inte vara det första folk tänker på när de ser blåmärken, sår eller plåster/bandage. Bara om man är undflyende och försöker dölja, då tror man ju att det ligger en allvarlig historia bakom.
  • Anonym (Hg)
    Anonym (Lin) skrev 2019-10-15 19:33:33 följande:

Det kommer mer se ut som att någon gjort dig illa om du försöker dölja det.

Jag spräckte ett blodkärl på armen en gång, blev ett rejält blåmärke, arbetade i kortärmat och ingen frågade någonting alls. Om de gjort det hade jag bara berättat vad som hänt.

Varför tror du att folk kommer misstänka misshandel? Det brukar inte vara det första folk tänker på när de ser blåmärken, sår eller plåster/bandage. Bara om man är och försöker dölja, då tror man ju att det ligger en allvarlig historia bakom.

Fast vi vet ju inte alls vad det är för möte. Det kan ju t ex vara ett möte med socialen om ts barn angående en okynnesanmälan eller vad som helst där det är obekvämt att visa upp blåmärken där det ser ut som man blivit misshandlad. Vi vet inte och det är ju inte vår sak - det var inte det ts frågade om.

Jag vet tyvärr i te hur man kan sminka över. Tänkte på tunna bomullshandskar och skylla på eksem eller något?
  • GGN

Vira ett bandage runt och säg att du stukat handleden.

Svar på tråden Hur sminka över lila blåmärken på händerna?