• Klumpigatjejen

    Världens jobbigaste farmor till mitt barn!!!!!

    Hej!

    Jag måste höra vad ni tycker!

    Jag har en 9 veckors bebis, pappan till barnet har enbart träffat han 4 gånger kanske.

    Han vill ta faderskapstest vilket vi ska göra men ändå vill han att hela hans släkt ska träffa vårt barn innan hela tiden.

    Han skriver aldrig hur vi mår. Han har inte ens köpt en blöja eller en body eller något till honom.

    Under tiden jag var gravid var han utonlands och söp.

    Vi kommer aldrig bli tillsammans igen.

    Han har skiljda föräldrar och jag tycker om hans pappas sida då dom inte tjatar hela tiden att träffas utan tar det i min takt. Dom är på min sida och vill ses utan att deras son är med.

    Men HANS mamma!!!! Jag förstår hon är glad för ett barnbarn. Men jag och pappan är inte ens tillsammans! Han bryr sig inte om barnet.

    Hon ska vara GLAD att jag har den kontakten jag har med hon.

    Men hon bestämmer att minst en gång i veckan ska vi träffas, hon har planerat semester nästa år med mig och barnet, kan inte jag det datumet hon vill träffas så blir hon sur, hon vill jag och pappan ska flytta ihop, hon behandlar hennes son som om han vore 5 år gammal och skyddar han i allt, hon tvingar han att träffa barnet, hon tvingar han att skriva till mih OM jag inte svarar hon, hon sa sist ? ja han ville inte med idag för han tycker det e onödigt att följa med för barnet gör ju ändån ingenting ? , hon försöker få mig att börja ge flaska ist för att amma hela tiden så hon kan passa barnet, hon vill jag ska sova över hos hon fast hennes son bor hemma ( han är 30.. ) och mycket mer.

    Samtidigt vill jag inte börja bråka med henne för då kommer hon tvinga hennes obrydda son att få delad vårdnad!

    Hur fan ska jag göra?!

    Är så fruktansvärt trött på det.

  • Svar på tråden Världens jobbigaste farmor till mitt barn!!!!!
  • Anonym (H)

    Hon gör ju något rätt i alla fall som försöker få idioten att ta sitt ansvar. Eller du vill kanske inte att barnet ska ha kontakt med pappan?

  • Klumpigatjejen

    Jo om han växer upp. I nuläget så nej absolut inte om han enbart träffar barnet för hans mamma tvingar honom.

    Och absolut inte när han inte ens skickar ett meddelande och undrar hur det är med barnet.

    Och absolut inte om han prioriterar alkohol framför barnet.

    Jag låter han träffa barnet så fort han frågar. Jag låter hela hans familj träffa barnet.

    Men tycker inte det är rätt någonstans att hans mamma ska bestämma hur ofta vi ska ses, bli sur om jag inte kan. Och ens dalta med hennes son som ett barn.

    Han ska SJÄLV vilja träffa sitt BARN inte under hans mammas TVÅNG.

  • Anonym (R)

    Låter jobbigt och väldigt gränslöst. På ett sätt förstår jag henne - hon vill träffa och skapa en nära kontakt med sitt barnbarn och det är ju fint och förståeligt men ja, hon gör det på ett helt fel och respektlöst sätt gentemot dig. Förvänta dig inte att hon kommer ändras. Tala om för henne exakt hur du känner och håll sedan de gränser/avstånd du känner dig bekväm med utan att neka ditt barn och dennes farmor att skapa en fin relation. Kanske ha fasta dagaf i månaden då hon kan få träffa och hitta på saker med barnet? Kan hon inte acceptera detta är det hennes problem.

  • Anonym (p)

    OM hon kan bete sig så är det lagom att träffas någon gång i månaden

  • Giftskåneman

    Hon vill ju väl men blir helt fel.

    Nog ett beteende som kommer fortgå om du inte sätter stopp nu, men samtidigt svårt utan göra henne ledsen.

    Dock kan hon hjälpa dig med passning när barnet är äldre, och då är det bra om farmor känner varandra.

  • AnnaSthlm

    Pappan som varit utomlands och supit verkar ju ha flytt sin mamma. Han har inte separerat från henne och nu försöker hon att dra in dig i karusellen. Läs på om Karpmans triangel och punktera ballongen. Låt inte henne manipulera dig. Polisanmäl ev. hot.

  • Anonym (Tana)

    Låt henne inte tjata på dig om amningen! Sätt ner foten ordentligt och ifrågasätt om hon vill att du ska gå ifrån de allmänna rekommendationerna om vad som är bäst för ett litet barn. Poängtera att du sätter barnets bästa framför allt, och att de är därför som ni öht träffas, men att isf måste hon också göra det.

  • beccagranen

    Hon tycks vilja förklara och försvara sin sons omognad och dåliga uppförande genom att erbjuda sin hjälp. Tyvärr så känner du dig trängd, men jag tror faktiskt att hon bara vill vara en del av sitt barnbarns liv. Att hon genom kontakten med sitt barnbarn kan ha förhoppningar om att sonen finner förälskelsen och tar sig i kragen, att bli en bra pappa och kanske mognar och försöker få ihop familjen. 

    Det bästa du kan göra är att säga att du uppskattar hennes vilja att vara en del av sonens liv. Att du ser en framtida bra relation mellan henne och sonen, men just nu när han är nyfödd så behöver du få landa i föräldraskapet. Säg ifrån där du tycker hon går över gränsen. Men kom också ihåg att det är bra både för dig och barnet att ha stöd och passning av sin omgivning. Det krävs inte mycket mer än förkylning och feber period som gör att man behöver hjälp för att klara dagarna som ensamstående.

  • Mrs Moneybags

    Hon låter väldigt snäll och som att hon menar väl. 

    Du har nyss fått en bebis och det kan vara jobbigt i sig, så jag förstår att hennes vilja att vara nära dig och bebisen inte känns så kul just nu. Men tänk framåt. Det är guld värt att ha en barnvakt när man är ensamstående och någon som kan köpa lite saker till barnet som han behöver framöver. Det är också viktigt för barnet att få en kontakt med sin släkt på pappas sida, om nu pappan har abdikerat från sin roll. Farmor verkar vilja kompensera för sin idiot till son. Jag förstår henne, faktiskt. Jag skulle nog försöka göra samma sak, även om hon inte är så lyhörd för dina behov. 

    Fundera inte så mycket på nästa sommar, det kan du planera senare. Om du står ut med henne nu, så tror jag att det kommer att göra ditt liv lättare senare. 

  • erikaABC

    Om du ska orka med henne måste du ta tjuren vid hornen och konfrontera henne. Inte aggressivt men du måste ta upp vad som inte fungerar för dig.
    Sedan är det inte bara hon som bestämmer hur ofta ni ska ses. Du ska inte träffas oftare än du orkar med. Jag skulle inte palla med svärmor varje vecka.

Svar på tråden Världens jobbigaste farmor till mitt barn!!!!!