• Anonym (Förkr­ossad)
    Wed 16 Oct 2019 01:03
    1284 visningar
    11 svar
    11
    1284

    Fullkomligt panik ångest över sen abort. Hjälp från er som gjort en.

    Jag fick reda på för ca 2v sen att jag var gravid i. Idag var jag på läkarbesök för att Fastställa graviditetens längd och även rådgivning om abort.

    Jag gick dit medveten om att jag troligtvis inte skulle klara av ett barn till just nu. Samt att min sambo hotat med att vi inte får bo kvar om jag inte gör abort.

    Jag fullkomligt avskyr honom för detta, ja kan även säga att jag stått i bostadskö i 6mån utan napp men kommer flytta så fort jag får en lägenhet. Så ja han är ett svin och ja kommer lämna honom så fort som möjligt så de e ingen diskussion som behövs ha. Nu till saken, på besöket kom det fram att jag var i v. 11+0 jag bröt ihop, då de för mig påminner att det snart är vanligt att man gör kub och jag vet hur ultraljudet ser ut vid det här laget. Ja började få lite kalla kårar om jag verkligen skulle göra abort men ja försökte hålla mig inställd på det. Snart nog fick jag träffa en barnmorska som frågade hur jag mådde, sa då som det var att jag haft väldiga bekymmer med kräkningar. Sen var det inte så mycket mer frågor utan hon tog fram en tablett och sa att jag var tvungen att svälja den där. Och komma tillbaka om 2 dagar. Allt gick så himla fort och det Kändes som robot liknande. Inga frågor om varför jag ville göra abort osv osv. Jag svalde pillret och gick.

    Nu har ja redan jätte mycket sammandragningar och full panik ångest.

    -Vad har jag gjort?!

    - Hur dödas barnet? (för mig räknas det som barn så här sent.)

    Jag sitter här med fullkomlig panik ångest och inser att jag just dödat mitt barn. Jag tittar på barnen jag redan har och klandrar mig själv i frågan, varför de hade rätt till att födas men inte detta barn.

    Samtidigt som jag försöker intala mig själv att det här var det bästa.

    Men vad har jag ens att vänta mig om 2 dagar? Vad gör dom? hur går det till? Fungerar det som en normal förlossning bortsett från att det inte är ett stort barn som kommer ut?

    Ja ber om ursäkt att det förmodligen är rörigt skrivet men ja tankarna snurrar för fullt :(

  • Svar på tråden Fullkomligt panik ångest över sen abort. Hjälp från er som gjort en.
  • Anonym (Förkr­ossad) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 01:35
    #2
    Huehue123 skrev 2019-10-16 01:05:38 följande:

    Som vanligt blev en oskyldig kvinna tvingad till sex av en hemsk man!


    Fast va? Vart har jag någon din skrivit det?

    Ja jag avskyr min sambo för att han gav mig valet att antingen göra abort eller flytta? Samtidigt som han rycker på axlarna precis som inget hänt. Nu ligger det ju även mer i grunden men ändå!

    Jag har då beslutat att jag kan inte leva med honom längre!

    Precis på samma sätt som jag hade fått accepterat att om jag hade valt att behålla barnet så hade han avskytt och lämnat mig!

    Tråden hade som sagt inget att göra med oss som par utan hur en abort går till. Tycker för övrigt din kommentar är otroligt dum, nog för att jag har skinn på näsan och kan låta bli att ta åt mig saker. Men det kan finnas någon annan som tar dem betydligt sämre! Eller rent av någon som faktiskt blivit tvingad till sex!
  • Anonym (ja)
    Wed 16 Oct 2019 01:52
    #3
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-10-16 01:35:56 följande:
    Fast va? Vart har jag någon din skrivit det?

    Ja jag avskyr min sambo för att han gav mig valet att antingen göra abort eller flytta? Samtidigt som han rycker på axlarna precis som inget hänt. Nu ligger det ju även mer i grunden men ändå!

    Jag har då beslutat att jag kan inte leva med honom längre!

    Precis på samma sätt som jag hade fått accepterat att om jag hade valt att behålla barnet så hade han avskytt och lämnat mig!

    Tråden hade som sagt inget att göra med oss som par utan hur en abort går till. Tycker för övrigt din kommentar är otroligt dum, nog för att jag har skinn på näsan och kan låta bli att ta åt mig saker. Men det kan finnas någon annan som tar dem betydligt sämre! Eller rent av någon som faktiskt blivit tvingad till sex!
    Bry dig inte om elaka kommentarer. Bra svar tycker jag.
    jag har tyvärr inga svar på det om hur aborten går till, däremot tänker jag att det där låter som olaga utpressning och jag tror inte han har någon laglig rätt att kasta ut er. Man får inte göra någon hemlös i Sverige. Och såna där hot låter kriminellt. Olaga hot kanske är brottsrubriceringen.
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Wed 16 Oct 2019 08:51
    #3

    Du kommer få föda ut ett litet foster i toan eller en "bunke" man sätter i toan. Dock måste jag säga att den första tabletten inte dödar barnet. Den mjukar upp livmodertappen. Finns folk som ångrat sig efter första tabletten och har fött friska barn. Men risken för missfall ökar dock en del då du tagit tabletten. Men det kan gå bra också. Sen tycker jag du ska göra en notis ang bm bemötande. Att hon var så kall och otrevlig är inte okej. Ofta vill man ju prata med någon när man ska göra abort. Jag var nära att göra en sen abort i v 13 för 7år sen. Hade tid för skrapning men ringde och avbokade 5min innan jag skulle vara där. Dock hade jag inte tagit någon tablett ännu.

  • Anonym (Nja)
    Wed 16 Oct 2019 09:07
    #4

    Vet att fram till 13 fullgångna veckor görs kirurgisk abort dvs med Iaf i mitt landsting.

    Lycka till! Tänker på dig!

  • Anonym (Nja)
    Wed 16 Oct 2019 09:09
    #5

    Något föll bort i mitt svar. Fram till v 13 göra kirurgisk abort. Dvs med vacumsug under narkos.

  • Anonym (Förkr­ossad) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 11:22
    #6

    Jag försökte få igenom att få en skrapning då jag fått cytotek vid samtliga igångsättning ar och min kropp reagerar otroligt dåligt på de. Men läkaren vägrade och sa att riskerna för inflammation osv är förstora :(

  • Anonym (Förkr­ossad) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 11:28
    #7
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-10-16 08:51:53 följande:

    Du kommer få föda ut ett litet foster i toan eller en "bunke" man sätter i toan. Dock måste jag säga att den första tabletten inte dödar barnet. Den mjukar upp livmodertappen. Finns folk som ångrat sig efter första tabletten och har fött friska barn. Men risken för missfall ökar dock en del då du tagit tabletten. Men det kan gå bra också. Sen tycker jag du ska göra en notis ang bm bemötande. Att hon var så kall och otrevlig är inte okej. Ofta vill man ju prata med någon när man ska göra abort. Jag var nära att göra en sen abort i v 13 för 7år sen. Hade tid för skrapning men ringde och avbokade 5min innan jag skulle vara där. Dock hade jag inte tagit någon tablett ännu.


    Jag har försökt läst massa ang den första tabletten och läst mycket om att risken för fosterskador osv är stor, Så ja har inte en aning om vad som stämmer :(
  • Anonym (F)
    Wed 16 Oct 2019 12:38
    #8
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-10-16 01:03:05 följande:

    Jag fick reda på för ca 2v sen att jag var gravid i. Idag var jag på läkarbesök för att Fastställa graviditetens längd och även rådgivning om abort.

    Jag gick dit medveten om att jag troligtvis inte skulle klara av ett barn till just nu. Samt att min sambo hotat med att vi inte får bo kvar om jag inte gör abort.

    Jag fullkomligt avskyr honom för detta, ja kan även säga att jag stått i bostadskö i 6mån utan napp men kommer flytta så fort jag får en lägenhet. Så ja han är ett svin och ja kommer lämna honom så fort som möjligt så de e ingen diskussion som behövs ha. Nu till saken, på besöket kom det fram att jag var i v. 11+0 jag bröt ihop, då de för mig påminner att det snart är vanligt att man gör kub och jag vet hur ultraljudet ser ut vid det här laget. Ja började få lite kalla kårar om jag verkligen skulle göra abort men ja försökte hålla mig inställd på det. Snart nog fick jag träffa en barnmorska som frågade hur jag mådde, sa då som det var att jag haft väldiga bekymmer med kräkningar. Sen var det inte så mycket mer frågor utan hon tog fram en tablett och sa att jag var tvungen att svälja den där. Och komma tillbaka om 2 dagar. Allt gick så himla fort och det Kändes som robot liknande. Inga frågor om varför jag ville göra abort osv osv. Jag svalde pillret och gick.

    Nu har ja redan jätte mycket sammandragningar och full panik ångest.

    -Vad har jag gjort?!

    - Hur dödas barnet? (för mig räknas det som barn så här sent.)

    Jag sitter här med fullkomlig panik ångest och inser att jag just dödat mitt barn. Jag tittar på barnen jag redan har och klandrar mig själv i frågan, varför de hade rätt till att födas men inte detta barn.

    Samtidigt som jag försöker intala mig själv att det här var det bästa.

    Men vad har jag ens att vänta mig om 2 dagar? Vad gör dom? hur går det till? Fungerar det som en normal förlossning bortsett från att det inte är ett stort barn som kommer ut?

    Ja ber om ursäkt att det förmodligen är rörigt skrivet men ja tankarna snurrar för fullt :(


    Jag gjorde en abort i v.17 (gick så länge utan att fatta att jag var gravid) och det var verkligen inte läge för mig att ha ett barn då. Jag fick ta en tablett och sedan 1 tablett till efter två dagar. Den dagen jag tog andra tabletten fick jag komma till förlossningen. Jag fick så mycket morfin jag ville men det gjorde rätt ont ändå, var på förlossningen kanske i 7-8 timmar, ibland kan man få övernatta där om det inte kommer ut samma dag. Vet faktiskt inte om det går att ångra sig efter man tagit den första, kolla med din barnmorska. 
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Wed 16 Oct 2019 17:16
    #9
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-10-16 11:28:59 följande:
    Jag har försökt läst massa ang den första tabletten och läst mycket om att risken för fosterskador osv är stor, Så ja har inte en aning om vad som stämmer :(
    Fast jag tror inte det stämmer riktigt. Den mjukar upp livmodertappen så risken för missfall ökar mycket. Men tror inte risken för skador ökar.
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Wed 16 Oct 2019 17:22
    #10
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-10-16 11:28:59 följande:
    Jag har försökt läst massa ang den första tabletten och läst mycket om att risken för fosterskador osv är stor, Så ja har inte en aning om vad som stämmer :(
    Fast jag tror inte det stämmer riktigt. Den mjukar upp livmodertappen så risken för missfall ökar mycket. Men tror inte risken för skador ökar.
  • Sun 20 Oct 2019 23:40
    #11

    Hej, 
    Nu kanske jag är lite sen i tråden.
    Jag vill först säga att jag inte förstår hur du känner för jag har inte gjort abort själv. Men jag förstår att du upplever det jobbigt och svårt. Den första tabletten skadar inte barnet, det är den andra tabletten som gör det. Det är så tråkigt hur vården hanterar kvinnor i kris och hur man tvingas fatta beslut när man är chockad och utan att ha fått hjälp att se situationen ur alla vinklar. Jag är mycket ledsen för din skull.

    Jag skulle varmt rekommendera dig att söka upp en hemsida, en hjälpsida, som heter efterenabort.se där finns ett kostnadsfritt tiostegsprogram med en vägledare som hjälper dig att få lite lindring, och läkedom för de svåra det innebär att göra en abort. Det är många som är i behov av att bearbeta en abort och jag tror att det skulle göra dig gott.

    Med Varma hälsningar

Svar på tråden Fullkomligt panik ångest över sen abort. Hjälp från er som gjort en.