• Anonym (Anonym)

Understimulerad hund

Jag bor tillsammans med en kompis som har en hund, det är en väldigt krävande ras som behöver få jobba för att må bra. Men hon gör ingenting med den här hunden. Hon tränar inte med den och går endast ut för att den ska kissa och bajsa (den får alltså knappt någon motion). Jag tycker synd om hunden för man märker att den är uttråkad. Den skäller hela tiden och kan inte koppla av. Jag har tagit ut den på långpromenad och tränat nån gång ibland, hade jag haft tid så hade jag självklart gjort det mer men det har jag inte då jag redan har en egen hund och studerar på heltid. Den här kompisen har alltså noll intresse av hundar och jag vet inte varför hon ens har hund överhuvudtaget. Om någon har tips och råd på hur jag kan hjälpa hunden så tar jag gärna emot det.

• Svar på tråden Understimulerad hund
  • Anonym (Stackars)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-16 06:34:35 följande:

Jag bor tillsammans med en kompis som har en hund, det är en väldigt krävande ras som behöver få jobba för att må bra. Men hon gör ingenting med den här hunden. Hon tränar inte med den och går endast ut för att den ska kissa och bajsa (den får alltså knappt någon motion). Jag tycker synd om hunden för man märker att den är uttråkad. Den skäller hela tiden och kan inte koppla av. Jag har tagit ut den på långpromenad och tränat nån gång ibland, hade jag haft tid så hade jag självklart gjort det mer men det har jag inte då jag redan har en egen hund och studerar på heltid. Den här kompisen har alltså noll intresse av hundar och jag vet inte varför hon ens har hund överhuvudtaget. Om någon har tips och råd på hur jag kan hjälpa hunden så tar jag gärna emot det.

Stackars hund blir så ledsen av sånt här. Varför skaffar man hund om man inte är villig att ge den ett gott liv

Framför allt en arbetande ras, allt för många skaffar hund utan att kolla upp vilken ras som passar deras liv.

Vet inte hur pass hård du är villig att vara med din vän men jag hade nog tagit en rak och ärlig diskution

Kan du locka med henne på någon av aktiviteterna du gör med din hund? Försöka få in en rutin tillsammans kanske eller visa henne enkla hjärngympaövningar hon kan göra med hunden. Ofta är ju den mentala stimulansen nästan viktigare än motionen

Vet man ingenting om hundar är det kanske svårt att komma igång
  • Anonym (Anmäl)

Gör en anmälan. Det är vanvård. Den hunden förtjänar ett hem där dom har intresse och tid för den.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anmäl) skrev 2019-10-16 09:00:36 följande:

Gör en anmälan. Det är vanvård. Den hunden förtjänar ett hem där dom har intresse och tid för den.

Är det verkligen en vanvård som ses allvarligt på?
Svar på tråden Understimulerad hund