• Magnesium89

    Vårdnad

    Hejsan! 
    Jag skulle behöva lite kött på benen eller rättare sagt bolla lite om de som jag inte får genom att googla eller i kontakt med min kurator. 

    Jag fick för något år sedan min son på heltid förutom varannan helg av sonens pappa då han ville byta karriär.  Vi skrev inte över vårdnaden på mig då för att jag inte vågar gå in i någon tvist på något sätt då jag inte hade det bra med pappan då vi var ett par, han har tidigare hotat med att göra det svårt för mig. Nu några år senare kommer han och säger att han ska ha våran son mer innan sonen börjar skolan och får låst schema. Detta är inget som har intresserat pappan förut då han haft flertal lediga dagar utan visat intresse samt lyft att han ska byta schema för att ha grabben mer. Han har haft varannan helg men det är hans flickvän som hämtat grabben på dagis, haft honom tills på lördagen och pappan har haft honom lördag till söndag och flickvännen har lämnat honom på dagis måndag morgon senaste halvåret. 

    Pappan flyttade från sitt dåvarande jobb som han hade här när han hade grabben varannan vecka vilket har blivit att han valt att inte ha honom varannan vecka(vi bor 5 mil från varandra nu).
    Pappan är retsam med våran grabb och sonen är ledsen då han vet att hans pappa gör saker som kan såra andra. Varje helg som pappan har haft honom så blir det som att jag får sätta mig ner med sonen för att samtala om hur man beter sig och talar om andra. Pappan är väldigt frispråkig med olika inslag av kränkningar vilket uppkommer på dagis för sonen samt hemma och i andra sammanhang. 

    Jag och pappan har med jämna mellanrum bråk och försökt kommunicera. Jag har ifrågasätter vad han håller på med och när jag pratat med kuratorn om min och pappans relation så undrar hon bara varför jag inte tagit vårdnaden innan då de gäller min sons rättigheter och mina skyldigheter. Ska jag säga åt pappan att enbart ha sina helger som han klarade ut för mig att de skulle vara eller ta vårdnaden? Sedan är det otroligt störigt att han ska skriva på alla typer av papper när han aldrig närvarar, bvc, sjukhusbesök, stängningsdagar, tandläkarbesök, föräldramöten, fixa pass, flyttanmälan. 

    Vad är egentligen övertramp som förälder på något av hållen? Att ta vårdnaden samt att man kan säga upp sitt föräldraskap ena sekunden och sedan år efter komma tillbaka och vilja ha grabben mer? Hur hade/har ni gjort? 

Svar på tråden Vårdnad