• Anonym (Bebis­)
    Wed 16 Oct 2019 16:46
    1632 visningar
    7 svar
    7
    1632

    Har jag Sveriges största bebis?

    Inte helt seriös fråga. Men min dotter är fem veckor på fredag. Alltså fyra veckor och fem dagar.

    Hon vägde 4150 vid födsel och var 51 cm

    Idag vägde hon 5700 och är 57 cm.

    Hon har även stort huvud, minns ej mått. Jag är helt chockad. Trodde att man skulle ha en liten enmånads-plutt.

    Finns det någon som har haft liknande? När lugnar det ner sig? Om mindre än en vecka kommer hon ju att väga 6 kg. Hur ska jag orka bra henne om några veckor? Hur fasen blir det vid 3 månader? 6 månader? Tänk om hon lär sig gå sent? Hur ska jag klara detta?

  • Svar på tråden Har jag Sveriges största bebis?
  • Anonym (Nej)
    Wed 16 Oct 2019 16:55
    #1

    Nej du har inte Sveriges största bebis. Min nu 8 åriga son vägde över 10 kilo när han var 3mån. Jag helammande honom. Han såg ut som en boll. Lärde sig gå vid 11mån och nu idag är han lååååång och supersmal på gränsen till för smal.

  • Anonym (...)
    Wed 16 Oct 2019 16:57
    #2

    När min son föddes var han 54 cm och vägde 5355 gram. Vid en månad 60 cm och 6840 gram så tror inte att ditt barn är jättestort

  • Anonym (My)
    Wed 16 Oct 2019 16:57
    #3

    Min dotter vägde 4260, 55lång och huvudomfång 37 när hon föddes. Vid 1 månad vägde hon 5750g och var 59 lång. Det försatte tills hon var 2.5 månad och börja kunna rulla över från rygg till mage och när hon blev mer aktiv då stannade hon helt av i vikt trots obegränsat med mat. Hon började då tappa på viktkurva och tappade på den ända till hon var 2 år då hon hamnade på -2 på tillväxtkurvan. Idag när hon är 3 år och ligger stabilt stilla på -2 på viktkurva oavsett hur mycket hon äter, de tror på att hon rör sig så mycket för hon följer sin längdkurva hela tiden.

  • Anonym (Bebis­) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 17:05
    #4

    Tack för svaren! Det var lugnade. Vi får storsatsa på att öva på att rulla över till rygg så hon börjar röra på sig (lite ironi)

    BVC är ju helt chockade när man kommer dit, blir helt förvirrad själv. Men hon ser inte jättetjock ut. Lång, lite rund men stooort huvud. Så nackträningen går snarare bakåt eftersom hon växer snabbare än musklerna blir starkare

  • Wed 16 Oct 2019 17:46
    #5

    Frugans bror var 62 cm när han föddes och frugan vägde drygt 6 kg vid födseln.

  • Anonym (Sandy­)
    Wed 16 Oct 2019 17:48
    #6

    Min son vägde 5,2 vid födsel, 56cm. 39 runt huvudet. Han växte snabbt och fort första halvåret sen planade det ut

  • Thu 17 Oct 2019 19:34
    #7

    inte då :). Mitt andra barn vägde 5,6 kg (och var 57 cm lång) när hon föddes och 7,1 kg när hon var fem veckor. Nu är hon en ytterst normallång och normaltung 15-åring. Men hon var bra mycket större än sina jämnåriga upp till 6:an ungefär.

Svar på tråden Har jag Sveriges största bebis?