Anonym (1910) skrev 2019-10-17 07:53:17 följande:
Jag satte in spiralen Mirena i Jan 2017. Fick mitt andra och sista barn dec 2016. BM rekommenderade då Mirena för att den var bra när man hade Endometrios och den skulle även hjälpa mot PCO som jag haft väldigt ont av sedan barnet föddes.
Blödde mer eller mindre konstant med endast någon dags uppehåll tills i juli det här året. Tyckte att det var skönt att slippa blödningarna och tänkte att det var spiralen som äntligen gjorde sitt jobb.
Ökade något kg i vikt under augusti-september men sedan började brösten ömma, illamåendet kom och trötthet utan dess like. Besökte faktiskt BM då med som ordinerade provtagning då blödningar under så lång tid kunde orsaka bristsjukdomar som gav alla dessa symptom. Sattes in på Behepan och Niferex efter att provsvaren kom. Blev lite piggare men kände mig inte helt 100 så jag gjorde då testet hemma som blev positivt.
Jag fick ingen tid till Gyn så jag får ringa själv idag. Kan man sätta in en ny spiral under en abort? Hade p-piller förut som jag tyckte hjälpte väldigt bra mot både Endometrios och PCO men jag blev gravid då med och fick ett barn 2011. Därefter provade jag p-spruta, p-ring, minipiller och p-plåster men tyckte inte att det fungerade alls då jag hade stora blödningar och mycket smärtor som gjorde att jag var sjukskriven både korta och långa perioder.
Jobbig situation du har hamnat i. Men där e några saker du måste göra idag. Gynakuten e prio 1. Där aka de göra ultraljud och dra ut spiralen. De kan hända att uttaget ger en spontan abort ifall graviditeten sitter i livmoder. (Vilken man kanske kan misstänka att de gör då du haft graviditetssympton en tid) du måste få reda på hur långt gången du e! Där efter kan ni fatta beslut hur ni vill göra. Men de e verkligen viktigt dör dig/er att ta ut spiralen idag å få ett ultraljud.
Sedan för de andra så ska du kontakta din bm å skälla ut henne utav dess lika så hon inte gjort sitt jobba fixat detta till dig redan när du nämnde graviditeten från första början! Jon har inte följt de riktlinjer som finns vid en mistänkt graviditet vid spiral. Hon bör ha tagit gravtest redan när du lämnade prover för de misstänkta bristajukdommarna.
Nummer tre. De går att sätta in en ny spiral vid abort men frågan är då ifall de e för att då rätt på ditt mående eller om de ska användas som preventivmedel. Du har redan lyckats bli gravid en gång med spiral så din kropp struntat i detta preventivmedel. Ska du fortsätta så bör du använda dubbelt preventivmedel. P-piller, spruta, kondom eller stav i kombination med spiralen så du inte hamnar här igen med en oönskad graviditet!
Önskar dig all lycka till å uppdatera gärna. Men som sagt. Åk till gynakuten och ta ut spiralen å kräv ett ultraljud!