• Anonym (pise)

    Astrid Lindgren-filmer åldersgräns?

    Vi har tittat på Astrid Lindgren-filmer med tösen sedan hon var knappa året. Nu är hon snart 5 år och vi funderar på när det är läge att börja titta på de mer "allvarsamma" såsom Nils Karlsson Pyssling, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.

    Jag minns själv att jag tyckte särskilt Nils Karlsson var läskig med Tjoffsen och när Skorpan dog i Bröderna Lejonhjärta. Mio min Mio är ju lite läskig i sig med riddar Kato.

    Vi tittade på Ronja Rövardotter en gång när hon var genomförkyld i vintras.

  • Svar på tråden Astrid Lindgren-filmer åldersgräns?
  • Anonym (-)

    Olika från barn till barn.

    Mitt barn var nog 7-8 år första gången vi såg på de lite läskigare AL-filmerna.

  • louisa83

    Tessla i Bröderna Lejonhjärta hjälp alltså, var så rädd när jag var liten. Många läskiga filmer tilläts man titta på bara för att de klassades som barnfilmer. Och sagor med hemska slut såsom Flickan med svavelstickorna, och sagor om människor med hemska livsöden. Jag försöker vara lite mer medveten med mina barn än vad man var förr i tiden. Jag synar även de traditionella filmerna och sagorna. Det är bra att du tänker efter! Jag låter väl jättekonservativ, vilket jag egentligen inte är, jag vill bara inte att mina barn ska bli rädda!

  • Anonym (pise)

    Mina föräldrar var nog inte lika försiktiga med vad jag såg på tv. Nu har jag ingen koll på vad jag var i för ålder men Lejonhjärta såg jag nog som väldigt liten. Är visst 11 års gräns på den.

    Var ju i faggorna när man började få tankar om döden och känslan när Skorpan hostar sig till döds har jag svårt att bli av med än.

    Filmen Flashgordon gick på kanal 1 när jag var kring kanske 8-9 år och det var nån fiende som blev spetsad av pålar bl.a.

  • fluu

    Sitt med bara och förklara. Barn är ju dessutom väldigt olika vad de blur skrämda av. Dottern älskade blodiga och våldsamma dinosauriedokumentärer , som jag som vuxen kunde tycka var obehagliga, när hon var liten, men gallskrek av "Nalle har ett stort blått hus" i flera år Nu blir hon mest rädd när djur far illa och av tjuvar och liknande.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • 19Richie88
    fluu skrev 2019-10-18 16:47:57 följande:

    Sitt med bara och förklara. Barn är ju dessutom väldigt olika vad de blur skrämda av. Dottern älskade blodiga och våldsamma dinosauriedokumentärer , som jag som vuxen kunde tycka var obehagliga, när hon var liten, men gallskrek av "Nalle har ett stort blått hus" i flera år Nu blir hon mest rädd när djur far illa och av tjuvar och liknande.


    +1
    Det vart samma med mina när dom var små.. Haha.
Svar på tråden Astrid Lindgren-filmer åldersgräns?