• Emmmmm

    Billån med restskuld. Tips tack

    Vad innebär att låna till en bil med restskuld. Försvinner den kontantinsatsen man lagt in då om efter 4 år är bilen värd vad restskulden är så då kvittas det alt man byter till en ny bil? Och jag måste skrapa ihop en ny kontantinsats?

    Bil 30000

    Kontant 70000

    Lån 4 år med restskuld 150 000kr.

    Om 4 år vill jag byta bil. Bilen är då värd 150000kr. Då kvittas lånet? Och ingen kontantinsats att lägga mer?

    Kan någon förklara vad som är smartast? Fördelen blir ju en lägre månadskostnad och att vi ändå byter bil minst var 5:e år..

  • Svar på tråden Billån med restskuld. Tips tack
  • mammatill6

    Men om 5 år lär väl skulden ha minskat sånrestskulden ör mindre. Annars kvittas de rakt av vid försäljning och du får lägga en ny kontantinsats på en ny.

  • Ellie

    Här står det rätt bra beskrivet:
    advisa.se/bill%C3%A5n/restv%C3%A4rde-bil/

    Om ni tycker det är viktigt att byta till ny bil ofta så kan detta vara smartare än vanligt lån, men ni behöver ju ändå spara ihop till ny kontantinsats samtidigt.

  • Emmmmm
    mammatill6 skrev 2019-10-17 21:16:08 följande:

    Men om 5 år lär väl skulden ha minskat sånrestskulden ör mindre. Annars kvittas de rakt av vid försäljning och du får lägga en ny kontantinsats på en ny.


    Säg att jag betalat av i 4 år och därefter endast har restskulden kvar på låt oss säga 100 000kr. Bilen är efter dyra år värd 150 000kr. Då får jag ju loss 50 000kr. Men om jag istället har betalat av större belopp och hela lånet är avbetalat om 4?år. Så har jag ju alla de 150 000kr till nästa kontantinsats? Försäljarna försökte få det att låta som en smart grej och att efter 4 år så byter du bara in bilen mot en ny. Men då måste jag ju ändå spara ihop en ny kontantinsats? Så det enda plusset är att det blir billigare per månad fram till dess? Låter ju inte som en bra affär precis? Och jag hade kininet tänkt köpa en dyrare bil än vad jag har råd med ändå liksom...
  • Emmmmm
    Ellie skrev 2019-10-17 21:16:36 följande:

    Här står det rätt bra beskrivet:

    advisa.se/bill%C3%A5n/restv%C3%A4rde-bil/

    Om ni tycker det är viktigt att byta till ny bil ofta så kan detta vara smartare än vanligt lån, men ni behöver ju ändå spara ihop till ny kontantinsats samtidigt.


    Tack, ska läsa på mer. Nej vi har inget behov av att byta ofta egentligen.
Svar på tråden Billån med restskuld. Tips tack