• Anonym (svullen)

    Tidigt gravid och ont i ena äggstocken (?)

    Hej!

    Är tidigt gravid (vecka 4+3) och har från och till lite känningar i högersidan. Inte så att det direkt känns olidligt smärtsamt utan mer att det då och då molar, sticker och "drar" lite och känns svullet. Lite som ett håll. Ibland känns det högre upp (bredvid naven) och ibland längre ner (typ ljumsken). Har ingen aning om det är på dessa ställen äggledaren/äggstocken sitter men får känslan av att det kan vara så. Åtminstone det som sitter längre ner, det högre upp skulle kanske kunna vara tarmen. Men jag är osäker.

    Har dock haft lite av dessa känningar redan innan jag var gravid. Gjorde en ultraljudsundersökning i somras där man kunde se att högra äggstocken var svullen, vilket läkaren tolkade som att den förmodligen ägglossar kraftigare än den andra vänstra och sedan håller sig svullen även långt efter ägglossning. 

    Skulle ju kunna vara samma sak nu men ändå börjar jag tänka det värsta, främst utomkvedshavandeskap. Särskilt i kombination med att jag inte har särskilt mycket gravidsymptom. Har dock inga blödningar eller bruna flytningar (än). Ska bli uppringd av BM i förmiddag och hoppas på att jag då ska kunna boka in ett så tidigt ultraljud som möjligt, vill ju inte gärna att min äggledare ska spricka... Men antar att de tidigast kan se något om två veckor eller så, så väntan blir ju ändå lång tills dess.

    Någon som upplevt liknande och hur blev det för er?

  • Svar på tråden Tidigt gravid och ont i ena äggstocken (?)
  • Anonym (svullen)
    Långbenopluto skrev 2019-10-18 08:58:44 följande:

    Det låter inte bra... har du kollat så det inte är ett utomkvedshavandeskap?


    Nej, inte än. Tror det är för tidigt att se det. Men ska bli uppringd av barnmorska om ett par timmar och fråga om det är möjligt att få ett ultraljud om en till två veckor kanske..
  • Anonym (:))

    Du kan ta hjälp av hcg blodprov för att se om det är en *normal graviditet*, så gjorde dem i början på mig redan i v 2 för dem trode jag hade utomhavandeskap

    Jag har också haft ont på just höger sida mer eller mindre hela grav, men lider också av endometrios

    Hoppas allt ser bra ut <3

  • Anonym (svullen)
    Anonym (:)) skrev 2019-10-18 09:07:59 följande:

    Du kan ta hjälp av hcg blodprov för att se om det är en *normal graviditet*, så gjorde dem i början på mig redan i v 2 för dem trode jag hade utomhavandeskap

    Jag har också haft ont på just höger sida mer eller mindre hela grav, men lider också av endometrios

    Hoppas allt ser bra ut <3


    Tack! <3 Hur fungerar det med hcg och blodprov? Är det på samma sätt som att man ser om ett gravtest blir starkare/svagare eller är blodprovet något helt annat?
  • Anonym (:))

    Ja men precis, dem kollar så att det stiger, det ska inte sjunka. Sjunker det så är det inte bra.. men stiger det, så är det mkt stor chans att det går rätt till!:)

    Yes ta hcg blodprov idag hos läkaren eller vart du går hos gyn, och om 2 dagar så får du ta nytt, så får man hålla på så och följa upp, jag tror jag gjorde detta 3 omgångar, sen i v 6? Kunde dem sedan se via undersökning en hinnesäck, o sedan mer och mer vid veckornas gång <3

  • Anonym (svullen)
    Anonym (:)) skrev 2019-10-18 09:29:44 följande:

    Ja men precis, dem kollar så att det stiger, det ska inte sjunka. Sjunker det så är det inte bra.. men stiger det, så är det mkt stor chans att det går rätt till!:)

    Yes ta hcg blodprov idag hos läkaren eller vart du går hos gyn, och om 2 dagar så får du ta nytt, så får man hålla på så och följa upp, jag tror jag gjorde detta 3 omgångar, sen i v 6? Kunde dem sedan se via undersökning en hinnesäck, o sedan mer och mer vid veckornas gång <3


    Okej tack! Hoppas de kan erbjuda liknande. Vad skönt att det slutade bra för dig! :) <3
  • Anonym (:))

    Åk dit/boka tid omgående och säg att du är orolig för utomhavandeskap bara pga din värk, så du kan koppla av sedan och veta att allt är bra. Dem kan inte neka dig vård! Lycka till och tack:)<3

  • Anonym (A)
    Anonym (:)) skrev 2019-10-18 11:53:52 följande:
    Åk dit/boka tid omgående och säg att du är orolig för utomhavandeskap bara pga din värk, så du kan koppla av sedan och veta att allt är bra. Dem kan inte neka dig vård! Lycka till och tack:)<3
    Håller med
  • Anonym (Li)

    Hej, jag hade också som du i tidig graviditet och var orolig för utomkvedshavandeskap. Det försvann senare och nu är jag i v 14. Vad jag förstått är det vanligt att livmodern lutar något åt höger, och därför kan man känna mer åt den sidan i början.

    Utomkvedshavandeskap brukar dessutom ge symtom först senare i graviditeten. Det finns de som känt av tidigare, men det är inte det vanliga.

  • Anonym (Tidigt)

    Jag kände av utomkvedshavadeskapet redan när ägget fäste i äggledaren, så väldigt olika vad man känner. Hade mest ont i början, gjorde blodprover 2ggr/v och 1 vul/v. Efter 3 veckor med undersökningar, småblödningar och Molvärk blev det operation.

  • Anonym (svullen)
    Anonym (:)) skrev 2019-10-20 13:43:59 följande:

    Hur har det gått för dig?<3


    Fick rådet att avvakta eftersom det är tidigt ännu och eftersom värken inte är särskilt stark, samt att jag känt av den långt innan jag blev gravid. Annars kunde jag droppa in nästa vecka.

    Nu i helgen har jag inte känt av det så mycket, förutom från och till idag. Men det är så diffust och svårt att säga varifrån det kommer egentligen. Skulle kunna vara äggstock/äggledare men likväl livmoder, tarm eller en muskel.. 

    Gjorde ett nytt test idag som visar betydligt starkare plus än för ett par dagar sedan, så på ett sätt känns det väl bra. Samtidigt som jag läst att det inte behöver ha någon roll gällande utomkveds, att det kan visa starkt ändå..

    Känns som att jag är väldigt orolig denna graviditet, att jag hela tiden tänker på allt som kan bli fel och kanske känner jag därför efter lite för mycket. Jag vet inte. Men får se hur det känns om ett par dagar och om jag kanske väljer att åka in i veckan ändå. 

    Uppdaterar troligen med hur det blir :) <3
  • Anonym (:))

    Vad skönt att höra att du ändå mår bra! Jo jag minns själv, man var orolig och allt. Håller tummarna att allt ska gå bra ! (Det behöver inte vara ett utomhavandeskap) risken för det är också betydligt större om man haft det innan, vilket jag haft, men haft sådan tur ändå att det var en normal grav.

    Ha en fortsatt mysig söndag! <3

  • Anonym (Liknande här)

    Åh, känner så igen mig i det du skriver! Är tidigt gravid själv. Har ett barn på åtta månader. Just denna graviditet oroar jag mig så... tänker på allt som kan gå fel. Kanske för att jag vet vad jag har här på utsidan och kopplar det till att riskera att gå miste om något liknande? Vet inte. Har isf också till och från ont över ena äggstocken. Försöker att inte oroa mig men lättare sagt än gjort. Haft så sen innan ägglossning. Uppdatera mig gärna!!

Svar på tråden Tidigt gravid och ont i ena äggstocken (?)