• Missermajser

    Vad krävs för att upphöra med användningen av fossil energi?

    Frågan är vad som krävs, inte om det behövs eller inte!
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vad krävs för att upphöra med användningen av fossil energi?
  • Mandel

    Billiga lösningar och inte som nu att det är typ dyrare med etanol, biogas osv samt
    att elfordon är frågan om det går att lösa strömförsörjningen på med enbart vind/vattenkraft.
    Bidrag till forskning kring framtagande av motorer som kan drivas på annat vis? 

    Hur batterierna sedan tillverkas är ju en story för sig...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Don3
    Missermajser skrev 2019-10-18 13:18:18 följande:

    Frågan är vad som krävs, inte om det behövs eller inte!

    Tacksam för svar!


    Det är väldigt enkelt. Bygg kärnkraft och använd energin för att skapa vätgas, ladda batterier samt bygg avtagare på alla Exx vägar. Så bygger vi fordon för att använda dessa lösningar.
  • Pentra

    Genom att inse, acceptera och använda det nya, ganska nyligen, och återigen, framräknade och korrekta Pi-talet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Missermajser
    Don3 skrev 2019-10-18 14:07:19 följande:
    Det är väldigt enkelt. Bygg kärnkraft och använd energin för att skapa vätgas, ladda batterier samt bygg avtagare på alla Exx vägar. Så bygger vi fordon för att använda dessa lösningar.

    Det finns ju forskning som tyder på att det går att skapa vätgas utan kärnkraft men hur pass den kan ersätta t.ex. bränsle är ju svårt att säga ännu!


    https://science.sciencemag.org/content/364/6439/471.full?ijkey=J43rZM2ORpKHw&keytype=ref&siteid=sci


    Men i nuläget så handla det kanske om att bygga kärnkraft rätt mycket oavsett om man gör vätgas eller inte.

  • Skogshuggaren

    Det är skillnad på Sverige och globalt. I Sverige används fossila bränslen nästan enbart till fordon. Det som skulle krävas för att ersätta dessa tror jag (tyvärr) är subventioner till alternativ och långsiktiga garantier från staten om villkoren så att marknaden vågar lita på spelreglerna och ta fram alternativ.

    Man kan också tänka sig större satsningar på utveckling av andra bränslen/energikällor från statens sida. 

  • Skogshuggaren
    Mandel skrev 2019-10-18 13:40:09 följande:

    Billiga lösningar och inte som nu att det är typ dyrare med etanol, biogas osv samt
    att elfordon är frågan om det går att lösa strömförsörjningen på med enbart vind/vattenkraft.
    Bidrag till forskning kring framtagande av motorer som kan drivas på annat vis? 


    Det märkliga är att biogas (både fordonet och bränslet) inte är dyrare än andra bilar. Bränslet är snarare billigare. Ändå är det försvinnande få som kör på gas. Varför? Min tolkning är att folk inte bryr sig. Klimatproblemen ska någon annan lösa...
  • Don3
    Missermajser skrev 2019-10-18 14:19:32 följande:

    Det finns ju forskning som tyder på att det går att skapa vätgas utan kärnkraft men hur pass den kan ersätta t.ex. bränsle är ju svårt att säga ännu!

    science.sciencemag.org/content/364/6439/471.full&keytype=ref&siteid=sci

    Men i nuläget så handla det kanske om att bygga kärnkraft rätt mycket oavsett om man gör vätgas eller inte.


    Du kan skapa vätgas med vilken energikälla som helst. Men för att få mycket klimatvänlig energi är kärnkraft enda vägen i dagsläget. Hade de byggt solparker runt ekvatorn tillsammans med vätefabriker hade också varit en lösning men de som bor där är lite för bråkiga för en sån satsning.
  • Missermajser
    Skogshuggaren skrev 2019-10-18 14:32:32 följande:

    Det är skillnad på Sverige och globalt. I Sverige används fossila bränslen nästan enbart till fordon. Det som skulle krävas för att ersätta dessa tror jag (tyvärr) är subventioner till alternativ och långsiktiga garantier från staten om villkoren så att marknaden vågar lita på spelreglerna och ta fram alternativ.

    Man kan också tänka sig större satsningar på utveckling av andra bränslen/energikällor från statens sida. 


    Globalt är det kanske ungefär 80% som utgörs av fosila bränslen. 
  • Missermajser
    Don3 skrev 2019-10-18 15:12:42 följande:
    Du kan skapa vätgas med vilken energikälla som helst. Men för att få mycket klimatvänlig energi är kärnkraft enda vägen i dagsläget. Hade de byggt solparker runt ekvatorn tillsammans med vätefabriker hade också varit en lösning men de som bor där är lite för bråkiga för en sån satsning.

    Ja fast skillnaden här är just att man enbart använder vatten och koldioxid för att producera vätgas direkt via fotosyntes(spjälkning av vatten) i artificiella löv.


    Däremot vet jag inte hur effektivt det är eller om det kan motsvara behoven som finns i framtiden.


    Det är ju än så länge bara forskning i sin linda, inget vi kan bygga framtiden på.

  • Giftskåneman
    Skogshuggaren skrev 2019-10-18 14:37:34 följande:

    Det märkliga är att biogas (både fordonet och bränslet) inte är dyrare än andra bilar. Bränslet är snarare billigare. Ändå är det försvinnande få som kör på gas. Varför? Min tolkning är att folk inte bryr sig. Klimatproblemen ska någon annan lösa...


    För det inte finns gasmackar
  • Skogshuggaren
    Giftskåneman skrev 2019-10-18 15:52:41 följande:
    För det inte finns gasmackar

    För 80% av Sveriges befolkning är detta bara ett svepskäl. Det finns ca 170 gasmackar i Sydsverige upp till Mälardalen. Jag har kört gasbil kors och tvärs i Sydsverige under 10 års tid (ca 3000 mil/år), och det går hur bra som helst.
  • Missermajser
    Skogshuggaren skrev 2019-10-18 19:24:38 följande:

    För 80% av Sveriges befolkning är detta bara ett svepskäl. Det finns ca 170 gasmackar i Sydsverige upp till Mälardalen. Jag har kört gasbil kors och tvärs i Sydsverige under 10 års tid (ca 3000 mil/år), och det går hur bra som helst.
    Där jag bor finns en på 3 mils avstånd ser det ut som. 
Svar på tråden Vad krävs för att upphöra med användningen av fossil energi?