• stylo

    Exet hatar mig

    Hej,

    Skriver då jag önskar rådgivning.

    Lever med min sambo och hans två barn tillsammans, vi är en dynamisk och härlig grupp. För oss är det lika självklart att alla ska få vara med att bestämma, jag hjälper gärna barnen med läxor, går ut själv med dem i parken eller åker med dem till skolan när sambon måste köra tidigt.

    Men då har vi finnen i röven. Hans ex. De har ingen kommunikation alls, även om han försöker kontakta henne med frågor flera gånger i veckan och önskar träffa henne med barnen för deras skull. Varje helg(förmodligen när hon sitter ensam och dricker vin) så börjar anklagelserna regna på sms:

    ?Du kan ju hälsa STYLO att hon inte ska behöva ta ansvar för VÅRA barn?

    ?Grattis till sambolivet!! Du är ju värdelös.?

    ?Hon har ingenting med barnen att göra.?

    Hur gör jag för att orka med henne? Är själv väldigt tillmötesgående och skulle hon vela träffa mig är hon så välkommen så. Hade själv velat träffa min expartners nya om mina barn hade umgåtts med henne/honom.

  • Svar på tråden Exet hatar mig
  • Anonym (t)

    Din sambo ska hantera sitt ex
    Han ska säga ifrån
    Han ska inte tala om alla okvädningsord som hon spyr ut sig om dig. De får stanna hos honom.

  • Anonym (mmmm)

    ja precis, varför berättar han vad hon skriver? blir ju lite som han lägger ansvaret hos dig.

  • Anonym (mmmm)

    ja precis, varför berättar han vad hon skriver? blir ju lite som han lägger ansvaret hos dig.

  • stylo

    Har aldrig reflekterat över det. Det stämmer nog att han använder mig lite som en stöttepelare eftersom jag brukar kunna se igenom hennes sätt att manipulera.

    Jag ska prata med honom att det känns ångestfyllt och att han får sköta den biten själv nu. Tack!

  • Anonym (mmmm)
    stylo skrev 2019-10-18 18:18:45 följande:

    Har aldrig reflekterat över det. Det stämmer nog att han använder mig lite som en stöttepelare eftersom jag brukar kunna se igenom hennes sätt att manipulera.

    Jag ska prata med honom att det känns ångestfyllt och att han får sköta den biten själv nu. Tack!


    ja, markera en gräns om att detta får nu sambon sköta!

    Det är nog sättet att orka med henne, att poängtera för din sambo att det inte är ditt ex. Du är ju redan fri, det är han som ska hantera henne och säga ifrån till henne. 
    Han behåller hennes fula ord om dig för sig själv.

    En annan sak är om han behöver stöd och vill prata om saker som tynger honom, som man brukar när man är ett par. Och då kan det gälla tex henne, men just nu tror jag det är bra att du markerar ordentligt. Och inte stöttar honom på typ 1 månad, så han börjar hantera saken.
  • Anonym (mmmm)

    skit i att du ser igenom henne och inte han. du är fri. det är inte ditt ex. vad skönt att vara fri!

    det är ju endast om hon börjar kontakta dig du kan poängtera hennes manipulativa sätt, men ta inte på dig kurator-rollen mer. (om du nu gjort det).

Svar på tråden Exet hatar mig