• Anonym (sitte­rfast)
    Sat 19 Oct 2019 15:03
    621 visningar
    13 svar
    13
    621

    Ett deltidjobb för min del? (söka jobb, försäkringskassan med mera)

    Nu vet jag inte om jag har placerat i rätt kategori här.

    Jag har varit sjukskriven ett par år, Jag har tänkt och tänkt vad jag ska göra åt min situation och överväger att försöka med deltid. Hur bär jag mig åt att försöka "ragga" en arbetsgivare?(Jag kan inte återgå till föregående yrke) Har ni några tips? Kanske blir svårt med 25 % tjänst men annars får jag sikta på halvtid om ni tror en sån tjänst är lättare att få till? Jag har inget emot enkla eller monotona arbetsuppgifter eller ett ensamt jobb. Men snälla föreslå inte snabbmatsrestaurang för den pressen skulle jag högst troligt inte fixa.
    (Och om en arbetsgivare inte vill ta i mig med tång har jag lekt med tanken på EF som ska erbjuda tjänster som städ, grovstäd, köra grejer till tippen åt folk, trädgårdsarbete, snöskottning, promenera hundar mm. (eller har ni några andra ideer på jobb?) Vad tror ni om det? Men det blir kanske svårt med att jämnt fördela procenten över varje dag då som FK verkar kräva.)

    Min andra fundering är hur jag gör med FK, kan jag själv bara sänka graden eller måste det stå 75% eller 50 % i ett läkarintyg? Eller accepterar de inte alls det här?

    Min tredje fundering som inte är lika viktig är att om jag skulle börja jobba deltid, har fått beviljat sänkt sjukskrivningsgrad, orkar jobba ett tag men senare blir heltidssjukskriven igen får jag då en annan SGI på just den delen? För förmodligen kommer jag tjäna mindre än på den lön jag har SGI nu.

  • Svar på tråden Ett deltidjobb för min del? (söka jobb, försäkringskassan med mera)
  • Sat 19 Oct 2019 18:26
    #1

    Du ska prata med din handläggare på FK som har ett rehabiliteringsansvar, då ska dom hjälpa dig att se vad du klarar av och orkar i långsam takt så du inte riskerar att återinsjukna.

  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 00:33
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-10-19 18:26:43 följande:

    Du ska prata med din handläggare på FK som har ett rehabiliteringsansvar, då ska dom hjälpa dig att se vad du klarar av och orkar i långsam takt så du inte riskerar att återinsjukna.


    Du tror inte att jag redan varit med om att bli kallad till sådana möten? Att de bara låtit mig vara sjukskriven år efter år utan att agera?
  • Sun 20 Oct 2019 09:25
    #3
    Anonym (sitterfast) skrev 2019-10-20 00:33:19 följande:
    Du tror inte att jag redan varit med om att bli kallad till sådana möten? Att de bara låtit mig vara sjukskriven år efter år utan att agera?
    Men du har ju ett eget ansvar och säga vad du vill.

    Jag tror inte på att dom inte har gjort nånting om du har sagt att du vill ut och arbetsträna.
  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 12:26
    #4
    Långbenopluto skrev 2019-10-20 09:25:14 följande:
    Men du har ju ett eget ansvar och säga vad du vill.

    Jag tror inte på att dom inte har gjort nånting om du har sagt att du vill ut och arbetsträna.
    Du misstolkade mig, jag menar att det lät på ditt inlägg som om jag inte visste om vad jag kan få för åtgärder av försäkringskassan. Läs TS igen, min fråga är en annan.
  • Sun 20 Oct 2019 12:39
    #5

    Har du testat att arbetsträna? Kan vara ett bra första prova på för den som är osäker på sin arbetsförmåga.

  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 13:46
    #6
    Duppedu skrev 2019-10-20 12:39:06 följande:

    Har du testat att arbetsträna? Kan vara ett bra första prova på för den som är osäker på sin arbetsförmåga.


    Jag startade inte tråden för att prata om arbetsträning, snälla är det ingen som har svar på frågorna i TS?
  • Anonym (A)
    Tue 22 Oct 2019 14:48
    #7

    Risken du tar om du testar att jobba en viss procent är att du sedan bedöms kunna klara av det och det inte blir godkänt med en hel sjukskrivning igen. FK brukar också tycka att man inte får jobba hela dagar om man är sjuk på deltid. Så är man tex sjuk på 50 % får man jobba 4 timmar per dag. Jobbar man längre dagar kan de bedöma att man klarar det och att man därmed inte blir beviljad sjukpenning sen.

    Varför är du emot arbetsträning?

  • Wed 23 Oct 2019 14:45
    #8

    Skulle verkligen rekommendera att arbetsträna (OM?) du klarar av det, då får du prova på att jobba lite grann men du kan styra mycket själv. Har själv en kompis som gjorde det efter en rejäl sjukskrivning. Sen trappade han upp mer och mer men i sin egen takt. 


    Kom dock ihåg att du själv vet bäst hur du mår och vad du klarar av.

  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Fri 1 Nov 2019 15:16
    #9
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 14:48:54 följande:

    Risken du tar om du testar att jobba en viss procent är att du sedan bedöms kunna klara av det och det inte blir godkänt med en hel sjukskrivning igen. FK brukar också tycka att man inte får jobba hela dagar om man är sjuk på deltid. Så är man tex sjuk på 50 % får man jobba 4 timmar per dag. Jobbar man längre dagar kan de bedöma att man klarar det och att man därmed inte blir beviljad sjukpenning sen.

    Varför är du emot arbetsträning?


    Men jag har ju jobbat en heltid och ändå fick jag bli sjukskriven, det låter ju jättekonstigt att de skulle tro att det man en gång klarat kommer man alltid klara? Stämmer det verkligen?

    Jag vet det där med längd på dagar, men har man EF kan man väl göra lite som man klarar av själv utan att diskutera det med FK? Om timmarna inte råkar bli exakt jämnt fördelade över veckan.

    Jag vill inte förstöra tråden med en diskussion om arbetsträning, det var inte det jag ville ha svar om, jag ber er att lita på att den vägen är borta för min del. Jag vet dessutom redan hur det är att arbeta.
  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Fri 1 Nov 2019 15:18
    #10
    Jojje200 skrev 2019-10-23 14:45:05 följande:

    Skulle verkligen rekommendera att arbetsträna (OM?) du klarar av det, då får du prova på att jobba lite grann men du kan styra mycket själv. Har själv en kompis som gjorde det efter en rejäl sjukskrivning. Sen trappade han upp mer och mer men i sin egen takt. 


    Kom dock ihåg att du själv vet bäst hur du mår och vad du klarar av.


    Tack.
  • Anonym (Fröke­n Lind)
    Fri 1 Nov 2019 15:21
    #11

    Vad är EF? och har du sjukpenning, aktivitetsersättning eller sjukersättning? Är du över eller under 30 år?

  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Fri 1 Nov 2019 15:29
    #12
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-11-01 15:21:50 följande:

    Vad är EF? och har du sjukpenning, aktivitetsersättning eller sjukersättning? Är du över eller under 30 år?


    EF=Enskild firma
    Sjukpenning
    Över 30 år
  • Anonym (sitte­rfast) Trådstartaren
    Fri 1 Nov 2019 15:32
    #13

    Jag läste nämligen en annan tråd på annat forum, om en person som hade avsagt sig mindre sjukpenning successivt efter återhämtning, först 75%, sedan 50 osv. För att jobba upp sin egna rörelse.

Svar på tråden Ett deltidjobb för min del? (söka jobb, försäkringskassan med mera)