• Anonym (Beslutsångest)

    Beslut angående abort

    Behöver lätta mitt hjärta.

    Upptäckte att jag blivit oplanerat gravid. Vi har redan barn och kände oss färdiga. Då borde ju beslutet om en abort vara självklar men jag känner inte så.

    Hjärtat säger ja men hjärnan nej.

    Vårt hus saknar eget rum till ett barn till.

    Vi är redan många och vet att folk kommer ha åsikter.

    Senaste graviditet var de ingen som var glad med oss, utan kom mest med tråkiga kommentarer och det var jobbigt. Oroar mig för tiden fördelad på barnen. Det där dålig samvetet att man inte kan klona sig själv.

    Vi har ekonomin, jag har kärleken till ett till barn. Ovan saker löser ju sig. Jag vet bara inte hur man fattar ett sånt här beslut. Har gjort en abort innan. Som jag tyckte var skitjobbig. Men där och då fanns de inget annat val.

    Jag oroar mig för riskerna. Rädslan att något händer mig pga graviditeten.

    Vet inte hur man landar i ett sånt här beslut.

    Maken har sagt att de inte blir fler barn. Men nu har det ju uppenbarligen blivit så ändå...

    Någon som gått igenom liknande?

  • Svar på tråden Beslut angående abort
  • Caranso

    Hej
    Vad fint du resonerar kring detta. Det är ju alltid en chock att inse att man är oplanerat gravid, väldigt vanligt att man upplever en konflikt mellan hjärtat och hjärna, mellan tanke och känsla. VI lever i en tid där vi uppmanas att fatta beslut med våra tankar, men vissa beslut behöver man fatta med hjärtat, och detta skulle jag säga är en hjärtefråga.

    Många kvinnor som fattar ett beslut mot sitt hjärta, har svårt att komma över det fullständigt, och en del plågas rätt ordentligt efter en abort. Så för ditt eget psykes skull så är det viktigt att fatta ett väl genomtänkt beslut.

    Mäns reaktion är ofta sådan att de inte vill ha barnet. De tänker rationellt och ibland kan det rationella verka som det bästa. Men ofta mognar mannen i känsla efter att kvinnan fattat beslutet att behålla barnet. Han behöver bara lite tid. Jag tänker också att du behöver vara försiktig så att du inte gör abort bara för att behaga honom, för om du sedan mår dåligt efteråt så kan relationen ta skada och tillit och trygghet och förtroende skadas. 

    Det kan vara en fördel för dig att göra en mindmap eller en lista. Skriv upp alla personer som finns i din närhet, gör sedan en pluss och minus lista för varje person och för de två alternativa utvägarna (om du inte tänker adoption som en lösning)

    Svara på frågor som ex
    Syskon - Vad är positivt för dem om jag behåller barnet, och vad är negativt för dem om jag behåller barnet.
    Vad är positivt för dem om jag gör abort och vad är negativt för dem om jag gör abort. 

    Gör sedan samma sak med alla personer i din närhet som står dig nära. 

    Du kan också göra en lista på dina omständigheter skriv ner alla du kommer på
    Därefter skriver du ner vilka känslor du känner inför din omständigheter
    Sedan skriver du ner vad som finns i ditt hjärta.
    Därefter funderar du på om du låter omständigeterna (som kan förändras) fatta beslutet, eller om du låter hjärtat fatta beslutet. 
    Ibland blir man så chockad över graviditeten att man bara ser alla omständigheter men glömmer att det som finns i hjärtat kommer att följa dig livet ut. 
    Om du bär barnet i hjärtat, så kommer det inte försvinna för att du gör en abort, utan då kommer du bära det barnet i hjärtat hela livet och det kan bli tungt. Om du inte bär barnet i hjärtat (vilket jag uppfattar det som att du gör) så är det möjligt att du inte upplever en abort lika svår efteråt.

    Beslutet är ditt, men jag vill gärna hjälpa dig att fatta ett beslut du kan leva med.

    Med varma hälsningar

  • Anonym (A)
    Caranso skrev 2019-10-20 23:30:25 följande:
    Hej
    Vad fint du resonerar kring detta. Det är ju alltid en chock att inse att man är oplanerat gravid, väldigt vanligt att man upplever en konflikt mellan hjärtat och hjärna, mellan tanke och känsla. VI lever i en tid där vi uppmanas att fatta beslut med våra tankar, men vissa beslut behöver man fatta med hjärtat, och detta skulle jag säga är en hjärtefråga.

    Många kvinnor som fattar ett beslut mot sitt hjärta, har svårt att komma över det fullständigt, och en del plågas rätt ordentligt efter en abort. Så för ditt eget psykes skull så är det viktigt att fatta ett väl genomtänkt beslut.

    Mäns reaktion är ofta sådan att de inte vill ha barnet. De tänker rationellt och ibland kan det rationella verka som det bästa. Men ofta mognar mannen i känsla efter att kvinnan fattat beslutet att behålla barnet. Han behöver bara lite tid. Jag tänker också att du behöver vara försiktig så att du inte gör abort bara för att behaga honom, för om du sedan mår dåligt efteråt så kan relationen ta skada och tillit och trygghet och förtroende skadas. 

    Det kan vara en fördel för dig att göra en mindmap eller en lista. Skriv upp alla personer som finns i din närhet, gör sedan en pluss och minus lista för varje person och för de två alternativa utvägarna (om du inte tänker adoption som en lösning)

    Svara på frågor som ex
    Syskon - Vad är positivt för dem om jag behåller barnet, och vad är negativt för dem om jag behåller barnet.
    Vad är positivt för dem om jag gör abort och vad är negativt för dem om jag gör abort. 

    Gör sedan samma sak med alla personer i din närhet som står dig nära. 

    Du kan också göra en lista på dina omständigheter skriv ner alla du kommer på
    Därefter skriver du ner vilka känslor du känner inför din omständigheter
    Sedan skriver du ner vad som finns i ditt hjärta.
    Därefter funderar du på om du låter omständigeterna (som kan förändras) fatta beslutet, eller om du låter hjärtat fatta beslutet. 
    Ibland blir man så chockad över graviditeten att man bara ser alla omständigheter men glömmer att det som finns i hjärtat kommer att följa dig livet ut. 
    Om du bär barnet i hjärtat, så kommer det inte försvinna för att du gör en abort, utan då kommer du bära det barnet i hjärtat hela livet och det kan bli tungt. Om du inte bär barnet i hjärtat (vilket jag uppfattar det som att du gör) så är det möjligt att du inte upplever en abort lika svår efteråt.

    Beslutet är ditt, men jag vill gärna hjälpa dig att fatta ett beslut du kan leva med.

    Med varma hälsningar
    +1
  • Anonym (Lisa och)

    Hej. Nu vet jag inte hur många barn du har innan? En del tycker 3 är mycket andra 6/7 osv. Jag väntar själv mitt tredje o h har inte gått ut med det ännu men vi väntar oss lite "dumma kommentarer" och liknande från vissa i makens släkt som helst tycker man bara ska ha ett barn . Av nån anledning. Dock älskar de båda våra barn vi har så vet inte varför de blev sånt liv när vi skulle ha vårt andra. Hur som helst. Jag har insett att man inte alls ska bry sig om vad alla andra tycker /tänker/ säger. Så länge de som skaffar barnen vill ha dom så är det deras beslut. Nu vet jag dock att din graviditet inte var planerad så självklart förstår jag dilemmat. Tänk efter noga om du vill/orkar med och kommer vilja ta dig igenom en graviditet till. Hur är din kropp? Alltså fick du svåra problem senaste graviditeteterna kanske man får ta med den i beräkningen. Finns det risker för premarurfödsel eller missbildningar får du ta med det i beräkningen osv. Det är endast ni som väntar barnet som får fråga er själva om ni kan /vill/bör behålla. Har ni tid och ork med redan befintliga barn och att ta hand om er egen hälsa, må bra och även har ekonomin så är det ju inte helt omöjligt. Men det vet bara ni. Det är iaf min åsikt.

Svar på tråden Beslut angående abort