• Anonym (Kaffedraken)

    Renovera köket med hantverkare. Kostnad?

    Vad kostar det att renovera köket med hantverkare?
    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Renovera köket med hantverkare. Kostnad?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Lite mer uppgifter hade varit bra men jag tror att 95% av köksrenoveringarna ligger mellan 20-500 kkr, medianen på ca 150-250 kkr.

    Obs, ovanstående är inte statistiskt säkerställt utan bara en uppskattning baserat på min erfarenhet i branschen .

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Snickarn) skrev 2019-10-20 22:42:27 följande:

    Lite mer uppgifter hade varit bra men jag tror att 95% av köksrenoveringarna ligger mellan 20-500 kkr, medianen på ca 150-250 kkr.

    Obs, ovanstående är inte statistiskt säkerställt utan bara en uppskattning baserat på min erfarenhet i branschen .


    150-250 000 är det med både arbete och material?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta in offerter från några olika aktörer.

    Det är ju otroligt stor skillnad på vad det innebär att renovera ett kök, är det att:
    1) byta luckor + bänkskivor på ett 15 kvm stort kök?
    2) riva ut allt inkl omläggning/renovering av golv, tak och väggar + byta all eldragning + flytta vatten in och ut tex avlopp och var diskbänken finns + helt nytt kök inkl alla vitvaror och allt ska vara specialbeställt tex AGA-spis för 200 000 kr eller mer + annat som fyller det 80 kvm stora köket
    3) Något som är mellan de två ovanstående.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har fått offert från Ballingslöv nyligen.
    Snickerier 131k, bänkskivor och ho 45k , vitvaror 96k. Detta inklusive kampanjrabatt. Köket är 23 m2.
    Lite mer än vi förväntade och med hantverkare blir det nog minst 350k totalt. Det är ganska mycket för plastinklädda spånskivor och mdf-luckor. Vi tänker därför se hur mycket dyrare det blir med ett massivt träkök. Eller om det går att få ner priset på ett standardkök. Redan nu kan vi se att det går att spara uppåt 40k på att köpa vitvaror och bänkskivor från andra leverantörer. 

    Ett massivt träkök lockar verkligen...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (anonymous) skrev 2019-10-21 00:06:59 följande:

    Vi har fått offert från Ballingslöv nyligen.
    Snickerier 131k, bänkskivor och ho 45k , vitvaror 96k. Detta inklusive kampanjrabatt. Köket är 23 m2.
    Lite mer än vi förväntade och med hantverkare blir det nog minst 350k totalt. Det är ganska mycket för plastinklädda spånskivor och mdf-luckor. Vi tänker därför se hur mycket dyrare det blir med ett massivt träkök. Eller om det går att få ner priset på ett standardkök. Redan nu kan vi se att det går att spara uppåt 40k på att köpa vitvaror och bänkskivor från andra leverantörer. 

    Ett massivt träkök lockar verkligen...


    Oj 350 000.
    är ikeakök  helt uteslutet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är ju mycket som spelar in. Jag anlitade en lokal kökstillverkare som gjorde köket efter mina egna önskemål. Allt från färg till utformning av luckor. Egna mått. Köket inkl ho, skiva, kran, överskåpar, belysning under skåparna och längst upp (kryssvitrin). Montering. (4 lådhurtsar, 1 sopskåp, lucka till inbyggd diskmaskin, 6 överskåp, 1 vinhylldel med underskåp, överskåp ovanför kylfrys. Mjukstängande skåpar och lådor, smart hörnlösning med utdragbara hyllor gick totalt på 100 tusen exkl elmontering, vvs, kakel, kakling och vitvaror. (inte hela köket med på bilden)

    Totalt 250 000, men då satte jag även in nytt golv med golvvärme.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Beror på) skrev 2019-10-21 10:30:00 följande:

    Det är ju mycket som spelar in. Jag anlitade en lokal kökstillverkare som gjorde köket efter mina egna önskemål. Allt från färg till utformning av luckor. Egna mått. Köket inkl ho, skiva, kran, överskåpar, belysning under skåparna och längst upp (kryssvitrin). Montering. (4 lådhurtsar, 1 sopskåp, lucka till inbyggd diskmaskin, 6 överskåp, 1 vinhylldel med underskåp, överskåp ovanför kylfrys. Mjukstängande skåpar och lådor, smart hörnlösning med utdragbara hyllor gick totalt på 100 tusen exkl elmontering, vvs, kakel, kakling och vitvaror. (inte hela köket med på bilden)

    Totalt 250 000, men då satte jag även in nytt golv med golvvärme.


     


    Snyggt!
  • Anonym (Kaffedraken)
    nnnnnnnn skrev 2019-10-20 23:43:53 följande:

    Ta in offerter från några olika aktörer.

    Det är ju otroligt stor skillnad på vad det innebär att renovera ett kök, är det att:
    1) byta luckor + bänkskivor på ett 15 kvm stort kök?
    2) riva ut allt inkl omläggning/renovering av golv, tak och väggar + byta all eldragning + flytta vatten in och ut tex avlopp och var diskbänken finns + helt nytt kök inkl alla vitvaror och allt ska vara specialbeställt tex AGA-spis för 200 000 kr eller mer + annat som fyller det 80 kvm stora köket
    3) Något som är mellan de två ovanstående.


    Riva ut allt. Golv, tak, väggar. El, vatten, avlopp ska inte flyttas. Ny spis och fläkt på stadardnivå.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min erfarenhet säger 300 - 500 000, beroende på om du väljer ett billigare eller dyrare kök och beroende på hur dyra vitvaror du väljer.
    Men om du kör Top of the Line hela vägen så blir det nog 700 000.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2019-10-21 13:40:41 följande:
    Riva ut allt. Golv, tak, väggar. El, vatten, avlopp ska inte flyttas. Ny spis och fläkt på stadardnivå.
    Jag hoppas jag inte beskrev fel. Förklarar närmare:
    Riva ut all inredning.
    Nytt golv ska läggas. taket målas, Väggarna tapetseras.
    El, vatten, avlopp ska vara kvar på samma plats.
    Spis och fläkt ska köpas ny (resterande vitvaror har vi redan)
    Vi köper materialet på Ikea och låter en hantverkare göra jobbet
Svar på tråden Renovera köket med hantverkare. Kostnad?