• Anonym (Eva)
    Mon 21 Oct 2019 00:30
    1791 visningar
    6 svar
    6
    1791

    Mensen tillbaka efter klimakteriet (54 år)?

    Jag är 54 år, närmare 55. Har plötsligt fått mens igen, efter nästan två år utan den. Då hade jag en mens i december 2017. Innan dess var det en paus på åtta månader, och jag trodde redan då att jag var förbi klimakteriet. Den här gången var jag helt säker på att klimakteriet var över. Man brukar ju säga att det är lugnt att sluta med p-medel sex månader efter sista mens, för då ska det inte komma någon mer ägglossning.

    Jag vet för övrigt att det ÄR mens (och inte någon annan blödning p.g.a. t.ex. cancer eller inflammation) p.g.a. att jag hade ägglossningssmärta och ägglossningsslem för två veckor sedan. Det kändes precis som förr. Så jag var inte helt oförberedd på att det skulle bli mens. Blödningen är inte lika stor som förr, men då jag hade kraftiga blödningar förr - det här är nog en "medelnormal" blödning, som de flesta kvinnor har när de har mens.

    Någon annan som har varit med om det här? Ska jag vara orolig? Tror ni att orsaken kan vara, att jag har tänkt mycket på en man på sistone (men inte haft sex med honom på riktigt)? Att hjärnan på något roundabout vis, lurats att tro att jag är ung igen och att det ska bli barn gjorda - och satt igång hormoncykeln igen..? 

  • Svar på tråden Mensen tillbaka efter klimakteriet (54 år)?
  • Anonym (A)
    Mon 21 Oct 2019 02:30
    #1

    Jag hade bokat tid hos gyn. Man ska inte få mens efter 2 års uppehåll pga klimakteriet. 

  • Mon 21 Oct 2019 10:25
    #2

    Du ska absolut gå till gyn för detta, det ska man alltid göra om man börjar blöda igen efter så långt uppehåll. (Mer än 1 år.)

    Äter du östrogen?

  • Anonym (Sök)
    Mon 21 Oct 2019 14:02
    #3

    Boka tid hos gyn för detta.

  • Anonym (Eva) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 18:09
    #4

    Tack alla, jag får nog boka tid...


    Mrs Moneybags skrev 2019-10-21 10:25:48 följande:

    Du ska absolut gå till gyn för detta, det ska man alltid göra om man börjar blöda igen efter så långt uppehåll. (Mer än 1 år.)

    Äter du östrogen?


    Nej jag äter inte östrogen, inga hormoner eller andra mediciner överhuvudtaget. 
  • Anonym (korve­n)
    Mon 21 Oct 2019 18:22
    #5
  • Anonym (korve­n)
    Mon 21 Oct 2019 18:24
    #6
Svar på tråden Mensen tillbaka efter klimakteriet (54 år)?