• Anonym (Signe)

    Har försökt separera 3ggr men han vägrar flytta - vad gör man?

    Jag har gjort slut med min sambo 3 gånger men han vägrar flytta. Detta pga kommunikationsproblem, bristande respekt och empati. Jag gav honom 2 val : antingen diskuterar vi eller så lämnar han lägenheten. Jag gav honom 10 min. Jag varnade med att jag ringer polisen om inget sker inom 10 min. Efter 30 min ringde jag. Men han trodde inte jag menade allvar. Denna man påstår att en dejtingapp ingick i telefonen när han köpte den. Eftersom jag vet att han ljuger så har jag sagt detta 37 gånger. 2 v senare frågar jag igen varför han ljugit om detta. Då påstår han igen att detta är sant. För att bevisa detta ska jag skicka pengar för att han ska köpa en likadan telefon så jag ser att appen är där. Det handlar dessutom om 2 dejtingappar. Han kan aldrig erkänna att han gör fel. Allt som händer är mitt fel han hakar upp sig på att jag ringde polisen osv. Så vi kommer aldrig vidare i diskussionen. Igår var han helt okontaktbar. Jag fick sköta allt disk städa och ta hand om barnet. Han klagade på varför jag inte lagat mat men det hann jag ju inte när han inte hjälpte till. Han köper inga grejer till mig eller barnet. Till "sin syster" i hemlandet ska han köpa damskor. Detta är en grej som jag vet inte är sant eftersom han har en bror som gör likadant. Det är andra kvinnor det handlar om. Han har köpt en jättestor tv som är på 5-10 timmar om dan. Dvs jag sköter det mesta i hemmet. Jag anar att han är narcissistisk men kan han även vara manipulativ? Varje gång det händer en sån här sjuk grej så efter några dar återgår han till att vara normal och allt ska bli bra igen.

  • Svar på tråden Har försökt separera 3ggr men han vägrar flytta - vad gör man?
  • Anonym (Anna)

    Är bostaden er gemensamma? Äger/hyr ni den tillsammans? 

  • Anonym (Ultimatum)

    Antingen ger du ultimatum och säger att om 2 veckor ska du vara ute, sen byter jag lås. Och vägrar han byter du lås helt sonika. Eller också flyttar du själv. Vägra gå med på de där dumheterna han håller på med!

  • Anonym (Signe)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-21 18:06:12 följande:

    Är bostaden er gemensamma? Äger/hyr ni den tillsammans? 


    Jag är ju den som står på lägenheten. Men han är också skriven här.
  • viseversa

    Är tyvärr inte så lätt att bara kasta ut någon från ett hem ni bor i gemensamt. Han ska ha 3 mån på sig och vägrar han flytta blir det svårt att bli av med honom. Tyvärr är det sant. Du kan inte heller vänta tills han lämnat hemmet och snabbt byta lås för det kan HAN anmäla dig för. Tvivlar inte en sekund på att han är ett as men tyvärr får du dras med honom. Och det verkar som han har koll på det också eftersom han skiter i vad du ber om. Alltså flyttar. Varför skulle han när du itne har rätten på dn sida att bara kasta ut honom?

  • Tomelilla15

    Du får nog börja från början och förklara lite bättre.

    Jag förstår att du vill att han flyttar. Vad är förutsättningarna? Är det en hyresrätt? Står du på kontraktet? Hur länge har ni bott där tillsammans? Är det ett gemensamt barn som ni har gemensam vårdnad för?

    Om du bara vill skriva av dig så är mina frågor inte så viktiga men om du på riktigt vill ha hjälp att bli av med honom så måste du svara på alla frågor och förklara.

  • Anonym (Signe)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-21 18:08:49 följande:

    Du får nog börja från början och förklara lite bättre.

    Jag förstår att du vill att han flyttar. Vad är förutsättningarna? Är det en hyresrätt? Står du på kontraktet? Hur länge har ni bott där tillsammans? Är det ett gemensamt barn som ni har gemensam vårdnad för?

    Om du bara vill skriva av dig så är mina frågor inte så viktiga men om du på riktigt vill ha hjälp att bli av med honom så måste du svara på alla frågor och förklara.


    Det är en hyresrätt. Vi har bott där i 3 månader. Ja det är ett gemensamt barn.
  • Anonym (Signe)
    Fiona M skrev 2019-10-21 18:10:31 följande:

    ...varför ringde du polisen?


    För att se om de kunde göra nåt och att han ska förstå att jag menar allvar.
  • Tomelilla15

    Då får meddela att han inte längre får bo kvar eftersom du hade lägenheten först och han flyttade in till dig. Sen kan det vara så att han fortsätter vägra. I värsta fall får du gå till domstol för att få beslut på att han ska ut. Har ni delad vårdnad? Då kan det vara så att det ska utredas vem som har bäst behov av lägenheten. Men det är oerhört sällan som en person som inte står på kontraktet får ta över hyresrätten. Även fast det finns barn med i bilden.

    Du kanske ska lura honom vilket kan vara enklare. Det gjorde en kompis till mig. Hon pratade med sin hyresvärd om problemet och att hon skulle säga upp sin lägenhet på låtsas. Hyresvärden var hjälpsam och skickade en fejkad bekräftelse på uppsägningen som min kompis kunde visa för sin kille. Sen fick hon hjälp av två kollegor som låtsades gå på visning på lägenheten och sen började hon flytta ut möbler i ett släp och sa att hon skulle bo hos en kompis. Han insåg allvaret. När han dragit så flyttade hon in sina saker igen och bytte lås och ringde folkbokföringen på skatteverket och sa att killen felaktigt är skriven på hennes adress.

Svar på tråden Har försökt separera 3ggr men han vägrar flytta - vad gör man?