• Anonym (L)

    Började du singelkvinna bry dig mindre om män när du kom i klimakteriet?

    Jag tror att jag börjar komma i klimakteriet. Jag är i övre 40-årsåldern och så långt känns det helt ok. Det mest påtagliga är förändrade menstruationer och ömma bröst.

    Jag har varit singel ett tag efter att ha lämnat en relation och på ett sätt hoppas jag att det är över med relationer nu. Jag har äldre väninnor och kvinnliga kollegor som verkar tillfreds med tillvaron som singlar.

    Jag trivs bra i mäns sällskap om man kan generalisera så men det vore ganska skönt att inte känna behov av dejtande och sex.

    Jag vet inte om det beror på klimakteriet men på senare tid har jag blivit lugnare och slutat bry mig om vad folk tycker om mig. Jag var på en stor fest i helgen och fick många komplimanger av både kvinnor och män, vilket förstås var trevligt, men det kändes helt ok att gå hem ensam. Tidigare har det ibland känts lite sorgligt men nu är det till och med rätt skönt.

    Är det något ni som har kommit i eller gått igenom klimakteriet känner igen?

  • Svar på tråden Började du singelkvinna bry dig mindre om män när du kom i klimakteriet?
  • Barbro45

    Jag känner igen den där känslan av att andras åsikter inte längre är så viktiga, det var ungefär i 50-årsåldern jag började inse detta. Tror dock inte att det har något med klimakteriet att göra då jag kom in i klimakteriet redan vid 40 år p.g.a. cellgiftsbehandling som slog ut min ägglossning och min mens upphörde. Jag tror mer att det beror på att man blir äldre och tryggare i sig själv. Det är min egen analys, gäller kanske inte andra. Men det är rätt skönt att kunna fokusera på andra relationer i livet.

  • Barbro45

    Jag känner igen den där känslan av att andras åsikter inte längre är så viktiga, det var ungefär i 50-årsåldern jag började inse detta. Tror dock inte att det har något med klimakteriet att göra då jag kom in i klimakteriet redan vid 40 år p.g.a. cellgiftsbehandling som slog ut min ägglossning och min mens upphörde. Jag tror mer att det beror på att man blir äldre och tryggare i sig själv. Det är min egen analys, gäller kanske inte andra. Men det är rätt skönt att kunna fokusera på andra relationer i livet.

  • Anonym (L)
    Barbro45 skrev 2019-10-21 21:45:17 följande:

    Jag känner igen den där känslan av att andras åsikter inte längre är så viktiga, det var ungefär i 50-årsåldern jag började inse detta. Tror dock inte att det har något med klimakteriet att göra då jag kom in i klimakteriet redan vid 40 år p.g.a. cellgiftsbehandling som slog ut min ägglossning och min mens upphörde. Jag tror mer att det beror på att man blir äldre och tryggare i sig själv. Det är min egen analys, gäller kanske inte andra. Men det är rätt skönt att kunna fokusera på andra relationer i livet.


    Det har du förstås rätt i, särskilt när man har gått igenom något svårt som du. Jag har inte varit sjuk men gått igenom flera tuffa händelser. Det ger perspektiv på livet och man ser vad som verkligen är viktigt.
  • Anonym (Samma)

    Jag känner igen mig totalt. I och för sig är jag "bara" 45 år men då jag nyligen avslutat en längre relation känner jag mig ganska osugen på att dejta och lära känna någon ny man. Har alltid gillat sex men de senaste åren har jag börjat känna en känsla av slentrian och att det inte finns mer att utforska. Har en god relation med mina barn och några vänner jag trivs ihop med. Känner en stark frihetskänsla och tycker jag får ut mer av att umgås med mina nära och kära än att kompromissa och jämka som man måste i en kärleksrelation. Så du är inte ensam TS!

  • Anonym (vild och galen)

    Tvärtom för min del. Blev som besatt runt menopausen och sen har det hållit i sig. Lite som att man är på väg att dö och tyna bort och att det är NU eller ALDRIG liksom. Min sexlust blev mer explosiv och egoistisk och all känsel förhöjdes. Fick lättare att komma också. Detta i samband med att hälften så gamla killar blev galna i mig vilket öppnade upp en helt ny och berusande värld med mycket passion och sex. Enda diskrepansen är att kroppen släcker ner och blir ful och ofräsch på många sätt och väldigt skör. Känner knappt igen den och det krävs betyyyyligt mer underhållning nu än förr. Hormoner, salvor, fuktkrämer och glidmedel, långa pauser, smink osv. Mina dofter har också förändrats vilket är det sorgligaste och svåraste att uthärda och svettningarna som periodvis varit groteska och nästan outhärdliga.

  • Anonym (L)
    Anonym (Samma) skrev 2019-10-21 22:16:51 följande:

    Jag känner igen mig totalt. I och för sig är jag "bara" 45 år men då jag nyligen avslutat en längre relation känner jag mig ganska osugen på att dejta och lära känna någon ny man. Har alltid gillat sex men de senaste åren har jag börjat känna en känsla av slentrian och att det inte finns mer att utforska. Har en god relation med mina barn och några vänner jag trivs ihop med. Känner en stark frihetskänsla och tycker jag får ut mer av att umgås med mina nära och kära än att kompromissa och jämka som man måste i en kärleksrelation. Så du är inte ensam TS!


    Exakt! Så ser min tillvaro också ut och sex börjar kännas som om det inte är värt besväret. Jag orkar inte heller med känslodrama och kompromisser längre. Jag har en massa idéer om vad jag ska hitta på när mitt barn är vuxen och självständig så det känns inte tragiskt utan mest spännande, en ny fas i livet.
  • Anonym (L)
    Anonym (vild och galen) skrev 2019-10-21 22:26:56 följande:

    Tvärtom för min del. Blev som besatt runt menopausen och sen har det hållit i sig. Lite som att man är på väg att dö och tyna bort och att det är NU eller ALDRIG liksom. Min sexlust blev mer explosiv och egoistisk och all känsel förhöjdes. Fick lättare att komma också. Detta i samband med att hälften så gamla killar blev galna i mig vilket öppnade upp en helt ny och berusande värld med mycket passion och sex. Enda diskrepansen är att kroppen släcker ner och blir ful och ofräsch på många sätt och väldigt skör. Känner knappt igen den och det krävs betyyyyligt mer underhållning nu än förr. Hormoner, salvor, fuktkrämer och glidmedel, långa pauser, smink osv. Mina dofter har också förändrats vilket är det sorgligaste och svåraste att uthärda och svettningarna som periodvis varit groteska och nästan outhärdliga.


    Oj! Det sistnämnda har jag inte märkt av alls. Hoppas att det inte blir så illa. Det är ju individuellt men åldrandet kan man förstås inte komma ifrån.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (L) skrev 2019-10-22 21:28:40 följande:

    Exakt! Så ser min tillvaro också ut och sex börjar kännas som om det inte är värt besväret. Jag orkar inte heller med känslodrama och kompromisser längre. Jag har en massa idéer om vad jag ska hitta på när mitt barn är vuxen och självständig så det känns inte tragiskt utan mest spännande, en ny fas i livet.


    Återigen håller jag med till fullo.

    Det är så fantastiskt skönt att äntligen känna det där inre lugnet och slippa jaga kärlek och bekräftelse. Att se sitt eget värde och veta att man klarar sig själv och kan lägga sin tid på att göra karriär, träna, resa eller vad det nu må vara som lockar i livet. Hurra för oss!
  • Anonym (Helena 48)

    Onej för mig ökade sexlusten efter 50 år Skaffade mig en kk som också har förhållande. Helt underbart i flera år nu.

  • Anonym (vild och galen)
    Anonym (Helena 48) skrev 2019-10-23 14:24:27 följande:

    Onej för mig ökade sexlusten efter 50 år Skaffade mig en kk som också har förhållande. Helt underbart i flera år nu.


    Så trevligt;) Samma som mig. Har du känt av några klimakteriebesvär som gjort sex mer obekvämt eller tillhör du en av de få lyckligt lottade?
  • Anonym (När)

    När är kvinnor mest intresserade av män är det mellan 20-30?

  • Anonym (vild och galen)
    Anonym (När) skrev 2019-10-23 23:20:43 följande:

    När är kvinnor mest intresserade av män är det mellan 20-30?


    Din fråga kan tolkas på flera sätt men oavsett hur du menar är det nog lika olika som det finns kvinnor?!
Svar på tråden Började du singelkvinna bry dig mindre om män när du kom i klimakteriet?