• Vivala

    Säger inte till när hon behöver potta längre.

    Började potträna min dotter för ca 4 veckor sedan, enligt potträning på 3 dagar metoden. På tredje dagen sa hon till eller gick på pottan själv.

    Några dagar senare blev min son såpass sjuk att vi blev inlagda på sjukhus och han opererades, han är 3 mån gammal, vi var på sjukhus ca 2 veckor.

    Min dotter va hemma med sin pappa och började kissa på sig igen. Inte så konstigt det va jobbigt för oss alla med sjukhuset.

    Men nu har vi vart hemma 3 veckor och hon kissar och bajsar nästan alltid i kläderna innan hon säger att hon behöver gå på pottan. Inte allt men ändå jag vet ju att hon kan säga till innan.

    Nu har vi rutinpottat henne varje timme. Men vill komma ur det och tillbaka till att hon får bestämma. Men hur?

  • Svar på tråden Säger inte till när hon behöver potta längre.
  • LittleSunshine84

    Ngt stort hände och vardagen förändrades. Antingen börjar ni om. Gå tillbaka till blöja en period och starta på nytt med potträningen. Eller vänta ut henne.

    Att rutinpotta är inte samma sak som att få henne att ta ansvar och växa med uppgiften.

    Vi började också med potta. Gick 100% bra i en period innan syskonet föddes. Då hände ngt ?stort? och sonen började kissa på sig i stället, kändes som att han ville vara liten igen?. I ca 2 veckor var det att var naken på nederkroppen som gällde. Fick han kalsonger på sig så tror jag att han upplevde att det var en blöja. Sen gick det bättre hemma men på dagis sämre. Det tog 3 veckor på dagis innan han började ta eget ansvar.

    Nu händer det kanske max en olycka i veckan och han fyller tre år om två månader.

    Ibland hämtar han en blöja och vill bajsa i den. Helt ok. Det får ske i hans takt :)

  • BuoBä

    Ge det tid. Kanske fortsätta rutinpotta men öka intervallet lite i taget?

    Vår envisa unge gick själv på pottan efter en veckas träning. Sen började förskolan och där vägrade hon potta så efter dagliga olyckor med mycket gråt som följd det fick bli blöja i ett halvår till. Väldigt frustrerande när man visste att hon kunde. Men till slut gick hon med på att lägga bort blöjorna, och vi har haft minimalt med olyckor efter det.

Svar på tråden Säger inte till när hon behöver potta längre.