• Anonym (går ju inte att tvätta i 60)

Täcken som endast kan tvättas i 40 grader?

Såg nyss på mitt naturfibertäcke att man bara kan tvätta det i 40 grader.

Är det någon mening att tvätta ett sådant alls då kvalster försvinner först i 60 grader? Täcket var väldigt dyrt så lite oekonomiskt att behöva köpa ett nytt och inte använda det mer då det är välbevarat, skönt. och bara ca 1 år gammalt.

• Svar på tråden Täcken som endast kan tvättas i 40 grader?
  • Anonym (tvätta ändå)

Du sköljer säkert ur (eller dränker?) en hel del kvalster ändå, även om temperaturen inte är hög nog för att döda dem. Och så tvättar du bort en del av smutsen som kvalstren lever av. Dessutom finns det ju fler anledningar att tvätta än kvalster.

• Anonym (går ju inte att tvätta i 60)
    Anonym (tvätta ändå) skrev 2019-10-22 05:02:14 följande:

Du sköljer säkert ur (eller dränker?) en hel del kvalster ändå, även om temperaturen inte är hög nog för att döda dem. Och så tvättar du bort en del av smutsen som kvalstren lever av. Dessutom finns det ju fler anledningar att tvätta än kvalster.

Jag har ingen egen tvättmaskin och läst väldigt mycket hur smuts gror i lägre temperaturer i tvättmaskiner så blivit nojig att tvätta under 60. Tänkte att mitt täcke kanske skulle bli mer snuskigt av att tvättas i så låg temperatur.

Jag tror jag ska lösa det genom att lägga det  badkaret och tvätta för hand i hett vatten och tvättmedel och sen torktumla endast i tvättstugan!:)
  • MammaTillDansband

Vad är det för slags naturfiber?
    40 grader kan vara en ren försiktighetsmärkning, det är vanligt förekommande på textilier som egentligen tål varmare tvätt. Personligen tvättar jag kuddar och täcken (även dun, det går utmärkt!) i 60 grader oavsett, känns mer hygieniskt efter barnens magsjukor och dylikt Kräks. Hittills har inget blivit förstört.

• Anonym (tvätta ändå)
    Anonym (går ju inte att tvätta i 60) skrev 2019-10-22 12:24:38 följande:
    Jag har ingen egen tvättmaskin och läst väldigt mycket hur smuts gror i lägre temperaturer i tvättmaskiner så blivit nojig att tvätta under 60. Tänkte att mitt täcke kanske skulle bli mer snuskigt av att tvättas i så låg temperatur. Jag tror jag ska lösa det genom att lägga det  badkaret och tvätta för hand i hett vatten och tvättmedel och sen torktumla endast i tvättstugan!:)

Kör ett varmt program i tvättmaskinen innan du tvättar ditt täcke, så löser du det problemet!
Svar på tråden Täcken som endast kan tvättas i 40 grader?