• Emilia arvidsson

    Är det farligt och färga håret när man är gravid ?

    Vissa säger att man nt får och vissa gör de, va får man göra igentligen ? Får man färga håret när man är gravid ? Vill verkligen färga om mitt hår men vet ej om jag vågar :(

  • Svar på tråden Är det farligt och färga håret när man är gravid ?
  • Liv00

    Jag har varit *tvungen* och göra det.. då mitt gråa hår sa pang. Men tydligen är tona bättre än att färga, men toning hjälper ju bara kortvarigt.. gör som du känner för, alla tycker/ säger olika om ALLT. Finns inga direkt *bevis* på att färga håret är dåligt,och faktiskt påverkat barnet, men ja.. samtidigt är det såklart inget bra heller egentligen..

  • Cereal Killer

    Det finns inget man inte får göra när man är gravid, däremot finns det rekommendationer. Dessa rekommendationer är ibland baserade på ett stort och övertygande forskningsunderlag (tex rökning, alkohol, vissa mediciner m.m), och ibland handlar det om mer eller mindre kvalificerade gissningar baserade på tvetydig eller otillräcklig forskning.

    När det gäller den sistnämnda typen av rekommendationer så måste man ta i beaktande, inte bara forskningen utan också exempelvis att en rekommendation kan påverka den gravida kvinnans livskvalitet, göra henne mindre benägen att lyssna på rekommendationer i allmänhet eller ge upphov till ett överdrivet undvikande som i sig kan vara skadligt. Bedömningen om huruvida något ska rekommenderas eller inte är således inte så enkel, och råden skiljer sig därför mellan olika länder.

    Här i Sverige rekommenderas det tex att äta mycket grönsaker men att skölja dem noggrant (vilket trots sköljningen innebär en viss risk för infektioner), medan i vissa andra länder avråder man från alla råa grönsaker (vilket innebär en risk för näringsbrist och högre viktuppgång med bl.a. fler förlossningskomplikationer). Vilket av dessa råd som leder till bäst konsekvenser för flest individer är helt omöjligt att svara säkert på.

    När det gäller hårfärg så rekommenderar man i vissa länder att avstå under graviditeten (baserat på djurförsök och ökad missbildningsförekomst hos barn till frisörer) medan man i Sverige inte har någon rekommendation om det. Återigen är det svårt att svara på vilket råd som är bäst på gruppnivå, då för många rekommendationer kan göra att vissa struntar i alla rekommendationer. Men det man ganska säkert kan säga är väl att hårfärger inte har någon direkt positiv påverkan på barnet.

Svar på tråden Är det farligt och färga håret när man är gravid ?