• Puma2

Att amma en mjölkallergisk bebis

Hur ska jag göra? Jag misstänker att min 4 månaders bebis är komjölksallergiker, och jag försöker unvika mjölkprodukter, men hur mycket strikt måste jag vara?

Jag antar att det är mjölkallergi men jag är inte säker, han har röda eksem över hela kroppen som kliar. Jag har satt vantar på honom så att han inte ska kunna klia.
    Storebror hade också eksem innan ett års ålder, men har inte haft en prick sedan dess.
    Vad kan det vara?

Går all mjölk jag dricker ut i bröstmjölken? Det känns som om jag matar honom med gift när jag ger honom bröstet. Jag har konstant dåligt samvete om jag råkat fått i mig någon mjölkprodukt av misstag.

• Svar på tråden Att amma en mjölkallergisk bebis
  • Arctura

Du måste verkligen utesluta all mjölk i din kost och vara jätenoga! Äta strikt kost utan mjölk i några veckor och se ifall det blir någon skillnad. Sen kan du trappa upp sakta med lite mjölkprodukter i din kost och se ifall problemen återkommer... skulle de göra det så tycker jag du ska få en tid för utredning!! Vi väntar på en tid på barn för utredning just nu...

Kom i håg att äta kalcium tillskott, när du inte äter mjölkprodukter!!

• witchcraft80

Hej!

All mjölk går till bröstmjölken, så du måste vara strikt om det är komjölksallergi... Det innebär att du måste vara noga med att läsa innehållet i allt...

• ludicrous

Hejsan! Vi har misstänkt att våran Nova oxå e mjölkallergiker så jag har fått ta bort ALL mjölk. Vanlig mjölk,ost, margarin, creme fraiche.. allt..

• Knoppen79

Den här informationen fick jag från min bm: Ska du undvika mjölk så ska du göra det HELT i 1 vecka för att se om eksemen går bort. Efter den veckan börjar du äta som vanligt och kommer eksemen tillbaka så är det troligen mjölkallergi. Läs på alla förpackningar, din mat får inte innehålla någonting med mjölk, inte skummjölkspulver heller.

Lycka till!

• systernegativ

Vi misstänker att Isak 5½ månad kan vara mjölkallergisk, och jag utesluter medvetet mjölk ur min kost nu på läkares inrådan. Jag ska vara HELT mjölkfri i 2-3 veckor för att sedan plötsligt införa en större mängd mjölk och se om det blir en reaktion. Jag är supernoga nu, för jag har hört om fall där minsta kaksmula har ställt till det. Sen om det visar sig att han ÄR allergisk får jag väl se hur mycket mjölk jag kan peta i mig utan att han mår dåligt av det.

Det finns ju pricktest och blodprov att göra också, men de är inte felfria och kan ge både falskt positiva och negativa utslag.

• witchcraft80

(tänk på att vanliga färdig stekta köttbullar och leverpastej oxå kan innehålla mjölk)

• Arctura

Be om en folder från bvc om alla konstiga namn typ vassle, Kasein, laktos,Kvarg,vasslepulver,Kaseinat, kesella osv för allt det är någon sorts mjölk i!! Svårt att hålla reda på tycker jag... I allfall min bvc sköterska hade en jättebra folder med sån info!!

• Krokus78

Undvik all mjölk och tänk på att mjölk i produkter kan ha olika namn, ex:

Mjölk, yoghurt, gräddfil, grädde, ost etc
    Torrmjölk, mjölkpulver
    Mjölkprotein
    Kasein, kaseinat
    Vassle, vasslepulver
    Laktos/mjölksocker (kan finnas rester av mjölkprotein kvar)

Jag har varit helt mjölkfri nu i 3,5 veckor och min sons hy är jättefin. Innan hade han mycket utslag på huvudet, i ansiktet, halsvecken, knävecken och på magen. Så det är väl värt att testa i alla fall.

• Norahs mamma

Är det mjölkPROTEINallergi?

Då räcker det inte att utesluta mjölk, mjölkprotein finns i massor med saker!
    Du måste lusläsa innehållsförteckningarna!

• Puma2

ojoj, tack så mycket för alla svar. Ni är helt underbara! Känner mig lite lätt desperat!

Då vet jag vad jag ska göra. Men det blir svårt. Vi bor tillfälligt i Bulgarien och innehållsförteckningarna är så klart.....på bulgariska! (Jag pratar inte bulgariska) Jag får köra med säkra produkter så länge och när vi åker hem till sverige på semester om en vecka så får jag köra stenhårt utan mjölk. Och gå till BVC för ett snack med dem.

Hur lång tid tar det innan man bör se resultat efter att man har slutat äta mjölkprodukter?

• Arctura

För oss tog det ca en vecka att få bort utslagen och när jag började lite smått med mjölk igen, så tog det ca 1½ vecka innan utslagen kom tillbaka...

• Puma2

Tack Arctura,

Vet du om mjölkallergi kan växa bort? Jag tänker på att min äldsta bara hade eksem under sitt första år men ingenting efter det. För då kan ju han ha haft samma som bebisen...

• Arctura

Det sägs att de flesta spädbarn med antingen laktos, mjölkprotein eller bägge allergierna, växer bort innan barnet fyllt tre år! Men det finns så klart fall där de får ha kvar det hela livet med!!

• systernegativ

Ja, det vanligaste är väl att mjölkproteinallergi växer bort.

Min sambo var allergisk mot mjölkprotein, gluten, ägg och röda frukter och bär som liten, och den enda allergi/överkänslighet han har som vuxen är laktos.

• Amorella

Har du kollat på Celiakiförbundets hemsida?
    www.celiaki.se
    Det finns rätt bra info där och man kan också ladda ner ett "kort" på bulgariska där det står att man är mjölkproteinallergiker och vad man inte får äta. Kanske du kan ha nytta av det i affärer och om ni är ut och äter.

Hoppas det löser sig för dig! Jag hade också känslan av att ge min baby gift när jag ammade, men efter ha pratat med en barnläkare som jag känner förtroende för så ska vi köra på som vanligt tills svaren på proverna har kommit.

• Amorella

Under "Resa" så finns det "Översättningskort".

• Puma2

Haha, Amorella, det är helt otroligt att det finns så danna grejer förberett. Synd bara att kortet var helt proppat med stavfel och avsaknad på vissa bulgariska bokstäver (såg jag med den lilla bulgariska jag kan). Annars hade det varit helt suveränt.

Bra hemsida annars. Får massa tips.

• rebeckaa

Går det inte att kolla om det är mjölkallergi så att du får det bekräftat att det verkligen är det?

• Puma2

hej rebeckaa,
    Jo jag ska kolla upp detta så fort jag kommer hem till Sverige igen, i slutet på nästa vecka.

Svar på tråden Att amma en mjölkallergisk bebis