• Anonym (yf)

    Vad har ni för erfarenhet av att göra en anonym anmälan till soc?

    Vad har ni för erfarenheter av att göra en anonym anmälan till soc?
    Eller har du gjort en anmälan till soc som inte var anonym, vad hände sedan?

  • Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av att göra en anonym anmälan till soc?
  • Anonym (Soc.)

    Om du gör en anonym anmälan som privatperson så kommer du inte att kunna svara på frågan om vad som hände sedan eftersom du inte har någon insyn i detta.

    När vi tar emot en anonym anmälan så handläggs det som alla andra ärenden. Dvs en skyddsbedömning görs inom 24 timmar där man bedömer om barnet behöver omedelbart skydd. Därefter görs en förhandsbedömning inom 14 dagar då man kontaktar vårdnadshavare och träffar barnet. Inga andra kontakter får tas. Då bestämmer man om utredning ska inledas eller ej.

  • Tomelilla15

    Har gjort en anmälan till soc men inte anonymt. Jag förstår inte varför man inte kan stå för att man är orolig för ett barn. Det handlar ju om att stå upp för barnet men vuxna är så fega många gånger, vågar inte visa att man försöker ta tillvara ett barns rättigheter till bra liv.

  • Anonym (yf)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-23 09:27:52 följande:

    Har gjort en anmälan till soc men inte anonymt. Jag förstår inte varför man inte kan stå för att man är orolig för ett barn. Det handlar ju om att stå upp för barnet men vuxna är så fega många gånger, vågar inte visa att man försöker ta tillvara ett barns rättigheter till bra liv.


    Vad hände efter att du gjort anmälan?
  • Anonym (yf)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-10-23 09:24:28 följande:

    Om du gör en anonym anmälan som privatperson så kommer du inte att kunna svara på frågan om vad som hände sedan eftersom du inte har någon insyn i detta.

    När vi tar emot en anonym anmälan så handläggs det som alla andra ärenden. Dvs en skyddsbedömning görs inom 24 timmar där man bedömer om barnet behöver omedelbart skydd. Därefter görs en förhandsbedömning inom 14 dagar då man kontaktar vårdnadshavare och träffar barnet. Inga andra kontakter får tas. Då bestämmer man om utredning ska inledas eller ej.


    Tack för info
  • Tomelilla15
    Anonym (yf) skrev 2019-10-23 09:33:52 följande:

    Vad hände efter att du gjort anmälan?


    Det troliga är att det hände saker som jag inte fick reda på, är ju sekretess hos soc. Men jag blev uppringd av en person från soc som bad om mer information. Sen vet jag inget mer.

    Pappan i familjen blev svinarg på mig och ringde och skällde men eftersom hans aggressionsproblem var en av orsakerna till anmälan så var ju inte det direkt förvånande.
  • Anonym (mamma)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-23 09:27:52 följande:

    Har gjort en anmälan till soc men inte anonymt. Jag förstår inte varför man inte kan stå för att man är orolig för ett barn. Det handlar ju om att stå upp för barnet men vuxna är så fega många gånger, vågar inte visa att man försöker ta tillvara ett barns rättigheter till bra liv.


    För min egen del så handlade det om att jag skulle ha fått ett helvete om de visste att det var jag som anmält. Finns inte en chans att jag hade vågat uppge mitt namn och riskerat att de skulle trakassera mig och min familj resten av livet.
  • Anonym (Oh well...)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-23 09:27:52 följande:

    Har gjort en anmälan till soc men inte anonymt. Jag förstår inte varför man inte kan stå för att man är orolig för ett barn. Det handlar ju om att stå upp för barnet men vuxna är så fega många gånger, vågar inte visa att man försöker ta tillvara ett barns rättigheter till bra liv.


    Du har så rätt, men det händer ju att folk gör anmälningar bara för att jävlas med föräldrarna/föräldern. Min syster blev anmäld till soc över 10 ggr på ett halvår, samtliga anmälningar var anonyma. De handlade om att hennes barn inte skulle få mat (skulle det vara sant skulle barnet knappast gå upp i vikt och frodas som det gjorde), att hon var ute och söp varje helg och lät vår 13-åriga lillasyster vara barnvakt (hon var ute en gång under det halvåret och då var vår mamma barnvakt) att hennes nya pojkvän slog barnet (då hon inte ens hade en ny pojkvän var det knappast sant) och lite annat "smått och gott".

    Efter mycket om och men visade det sig att det var barnets pappa och hans föräldrar samt vänner till den familjen som gjorde "okynnesanmälningar" i hopp om att pappan skulle få vårdnaden. Som tur var genomskådade socialtjänsten dessa försök, men det var en jobbig tid för både min syster och oss alla i hennes närhet.

    Så anonyma anmälningar kan vara falska. Sedan kan det förstås handla om att man är rädd för någon av eller bägge föräldrarna, det kan ju röra sig om potentiellt farliga människor man inte vill stöta sig med.

    Efter min systers erfarenheter har jag fördjupat mig i detta ämne. Jag har haft mycket kontakt med föräldrar som blivit anmälda, både de som inte fått några "påföljder" och de som till följd av anmälningarna fått sina barn omhändertagna. Jag har också haft väldigt mycket kontakt med socionomer, i många kommuner, som handlagt sådana ärenden. Efter min "hobbyforskning" måste jag säga att jag tycker man helt ska ta bort möjligheten att anmäla anonymt, och många socionomer håller med mig. Det skulle hjälpa socialtjänsten enormt eftersom de då skulle kunna uppmärksamma "okynnesanmälningar" snabbare, och tid och resurser skulle kunna läggas på "riktiga fall". Den som blir anmäld behöver ju inte få veta vem som anmälde, om man är rädd för repressalier, men socialtjänsten bör alltid veta vem som anmäler.

    Jag vet att alla inte håller med om detta, men det är så jag; och många med mig, tycker.

    @TS! Ledsen att jag "kapade" din tråd här, jag vet att jag inte besvarade din fråga men jag ville säga vad jag tycker om anonyma anmälningar.

    Men som andra sagt, gör man en anonym orosanmälan får man av förklarliga skäl ingen "uppdatering" sedan. Är det en person i din närhet kanske du märker vad som eventuellt har hänt, annars får du inget veta.


Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av att göra en anonym anmälan till soc?