• Koncen­tratio­n
    Wed 23 Oct 2019 11:31
    471 visningar
    2 svar
    2
    471

    Hur kan man bli mer orgianiserad?

    Hej!

    Hur kan man bli mer ordningsam?
    Jag blir så tokig på mig själv varje gång jag inte hittar det jag vill. Men ändå gör jag samma misstag om och om igen. När jag får gäster eller har en anledning att städa städa och plocka undan efter mig, så gör jag det. Precis som nu. Nu när jag är arg på mig själv, så börjar jag plocka undan. Men senare gör jag bara samma misstag om igen. Just för att den tröjan jag tog av mig, kanske jag kommer ha på mig igen. Och så blir det en massa kläder och papper i en hög. Massa papper, kort och liknade som behöver slängas stor på bordet och på andra ställen. Diskning, dammsuga och annat är jag bra nog att inte göra några stora förändringar på. Men när det kommer till saker som inte är dryck eller ätbart, så finns de oftast i en massa hög. Samma misstag hela tiden.

    Jag vet att det är enkelt att bara säga att det är bara börja plocka undan efter sig. Men denna misstag sker hela tiden, att jag börjar bli alldeles galen på mig själv och måste finna något sätt att börja ordna upp med mig själv. Viktiga papper och annat, jag måste köpa in någon pärm som jag kan stoppa viktiga papper i.

    Men problemet är att jag får en massa papper ifrån skolan som jag tänker för mig själv att det kanske kan användas senare och då står en massa ''viktiga'' papper i en hög som jag förstår senare att de uppgifter kan jag bara slänga egentligen. Jag blir så arg.

  • Svar på tråden Hur kan man bli mer orgianiserad?
  • Wed 23 Oct 2019 12:28
    #1

    1: börja med att skriva en lista på saker du behöver köpa för att kunna organisera. Tex pärmar, plastfickor, krokar, korgar, lådor etc

    2: handla det du behöver enligt listan

    3: börja organisera EN sak. Tex skolpapper i plastfickor i pärmen. Gör klart det så du är nöjd.

    4: fortsätt så med en sak i taget. Skruva upp en krok i sovrummet för kläder, lägg tidningar i en korg, sätt toapapper på en lång hållare etc etc. Men gör det enkelt med en sak i taget. Pricka av på en lista.

    5: nu blir det lättare att städa upp när det blir rörigt och du vet att allt har en egen plats

  • Barbro­45
    Wed 23 Oct 2019 15:16
    #2

    Det som hjälpte oss i vårt vardagskaoset var när vi fick tipset att bestämma vara alla våra saker bodde. Alla saker skulle ha ett hem, när de inte aktivt användes så skulle de tillbaka till hemmet. Saxen läggs tillbaka i lådan direkt jag klippt bort prislappen på nya tröjan, skorna ställs på skohyllan direkt jag tar av mig den, dagens kläder hängs upp på galgar även om jag ska använda dem nästa dag. Väldigt jobbigt början, man kände att man tog många, många onödiga steg. Men sedan upptäckte man att de där stegen sparade man in då man visste var allt var. Men börja med att bestämma var saker ska bo någonstans.

Svar på tråden Hur kan man bli mer orgianiserad?