• M98
    Wed 23 Oct 2019 12:08
    421 visningar
    5 svar
    5
    421

    Flytta från familjegård

    Hejsan!

    Jag och min sambo har bott på en familjegård i ca två år, vi flyttade ut hit med intentionen om att förmodligen ärva och ta över gården så småningom. Nu känner vi dock att det här inte passar oss, vi mår dåligt av att vara så isolerade. (Ca 2h+ till närmsta stad, enkel väg).

    Så givetvis ska vi flytta.

    Nu till problemet. Gården vi bor på har två hus, det vi bor i och det mina föräldrar har bott i (nu bara den ena, de har separat). Sagd förälder blev väldigt upprörd av att vi ska flytta och sa bland annat att hen känner sig "lurad". Dels för att vi tidigare inte har haft några intentioner om att flytta, dels för att en anledning till att föräldrarna till slut separerade är för att vi har kunnat hjälpa till att betala saker på gården. Nu hävdar föräldern att hen inte borde ha separerat med exet, utan bara har gjort det för att hen har blivit "lurad".

    Vi tycker inte att vi har lurat henne, vi hade för avsikt att bo kvar, men nu vill vi flytta närmare vänner och bekanta. Dessutom hade dem ett dåligt förhållande med konstant bråk och tjafs, så att bara vara tillsammans med exet för pengarna är ju en dålig lösning.

    Slutligen så trivs föräldern inte ens här, utan stannar för att "det är en familjegård och jag har lagt mycket tid/pengar/arbete på gården" så om hen inte har råd och inte trivs, varför inte bara flytta?

    Någon som har några tankar?

  • Svar på tråden Flytta från familjegård
  • Wed 23 Oct 2019 13:11
    #1

    Hen kan väl hyra ut.

  • Wed 23 Oct 2019 13:11
    #2

    Ni bör ge föräldern lite tid att ställa om sin ekonomi innan ni flyttar.

  • M98
    Wed 23 Oct 2019 13:25
    #3
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 13:11:47 följande:

    Ni bör ge föräldern lite tid att ställa om sin ekonomi innan ni flyttar.


    Lär absolut bli så, lär ta ett tag att hitta nåt, och anledningen till att vi tog upp det nu är ju för att ge några månaders förvarning :)
  • Pricki­gt block
    Wed 23 Oct 2019 14:28
    #4

    Ett, ni har full frihet att flytta och bo där ni önskar.

    Två, du har inget med deras separation att göra. Om hon känner sig lurad och hellre levt kvar i vad du kallar för "dåligt förhållande" (som du ju faktiskt inte är i stånd att värdera) så är det så hon känner. Och då är det så.

    Har föräldern uttryckligen sagt att hon inte trivs på gården? Eller är det din känsla?

  • M98
    Wed 23 Oct 2019 15:18
    #5
    Prickigt block skrev 2019-10-23 14:28:10 följande:

    Ett, ni har full frihet att flytta och bo där ni önskar.

    Två, du har inget med deras separation att göra. Om hon känner sig lurad och hellre levt kvar i vad du kallar för "dåligt förhållande" (som du ju faktiskt inte är i stånd att värdera) så är det så hon känner. Och då är det så.

    Har föräldern uttryckligen sagt att hon inte trivs på gården? Eller är det din känsla?


    Det har du ju faktiskt rätt i, hon får ju känna som hon vill...

    Hen har uttryckligen sagt att hen inte längre trivs här
Svar på tråden Flytta från familjegård